Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 42 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 418
  1. #1

    Standaard Schuur ombouwen tot studio

    Hallo daar.
    Ik heb veel topics gezien over studiobouw mbt isoleren en qua inrichten.
    Toch wil ik mijn feiten aan jullie delen en daarop graag van jullie horen of het de moeite waard is:

    Ik wil een studio bouwen, v.a. +/- 9meter van mijn woning heb ik een stenen schuur 204cm x 377cm (hoogte 230 cm).
    Ik heb een normale deur met een raam erin van 59x131
    Tevens heb ik een normaal raam erin van 73x130
    Ik heb een betonnen vloer.

    Is het de moeite waard om deze ruimte om te toveren tot geluidsdichte studio??? Let op: ik wil werkelijk waar heel weinig (liefst geen) geluid naar buiten hebben.

    Waarvoor ik de ruimte wil gebruiken:
    -gitaarles geven
    -homestudo: Bureau+mijn shit erop.
    -er zou een (electrisch) drumstel soms in moeten kunnen
    -wat er wel inkomt is mijn marschall amp+2x12 bogner cab (deze moet volume kunnen maken!)
    -Ik heb krk's RK6 en ga ook veel werken met mijn koptelefoon

    Mijn vragen:
    -Wat zou ik qua ruimte over houden na het isoleren???
    -Wat zal de dikte van mijn isolatielaag worden (zowel voor dak/muren en vloer.
    -Ik heb stroomtoevoeren, is dit voldoende
    -Met welk fantastisch spul (en niet top of the bill maar ook niet goedkope shit) kan ik dit het beste doen??

    Alvast bedankt voor jullie reacties!

  2. #2

    Standaard

    Tja, dat kan wel lukken, maar krap wordt het natuurlijk wel. Ik heb ooit eens drumles gehad in zo'n hok waar 2 akoestische drumstellen stonden. Buiten hoorde je vrij weinig (zeg maar gespreksniveau).

    Belangrijkste punten:
    - dubbele deur
    - goede geluidsdempende ventilatie (dat is erg belanrgijk en tricky met isoleren)
    - geen schroeven maar lijmen!

    Waarom zou je dit overigens willen?

    Je gitaarversterker gaat niet het probleem zijn. Daar zijn wel truukjes voor om e.e.a. te dempen, maar of dat de akoestiek ten goede komt? Ik zou eerder voor het geld en de moeite kiezen voor een andere oplossing om te recorden (denk aan software of een pod o.i.d.). Je opnames zullen dan niet slechter klinken denk ik.

  3. #3

    Standaard

    Dank voor reactie.
    Ik heb al een POD x3.
    Wil gaan werken met electrisch drumstel
    en bass gaat direct in geluidskaart eveneens als zang.
    Maar belangrijk vind ik dat mijn AMP wel aan moet kunnen als ik dat wil!

    -Wat voor isolatie gebruikte jij en hoe dik?
    -Wat zou je met het raam doen?
    -Hoe zit het met schroeven en lijmen?
    -Ventilatie tips?

    Ik hoor wel!

  4. #4

    Standaard

    Ik verplaats het topic naar Recording, daar is dit onderwerp al vaak langsgekomen.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje
    Ik snap niet waarom al die metalbands altijd doodshoofden gebruiken.
    Ik vind schoonmoeders veel enger.
    www.aardappeleters.net
    www.sleepwalkers.nl
    Te koop:
    Richwood Hollow body, dikke jazzbak.
    Yamaha APX-SPL II, elektro-akoestische gitaar.

  5. #5

    Standaard

    Op zich goed te doen.
    3x2m is wel ERG klein. Een bureau EN een drumstel past dan nog maar net.

    Stenen muur is al een goed begin.
    De genoemde deur vervangen door een veel zwaardere (superdeur)
    Raam vervangen of eventueel dichtmaken

    hoe zit het met het dak?

    De vloer is beton, prima. laten zo. Eventueel een laminaat er op oid. Qua isolatie voldoende.

    Binnen in de ruimte rondom een voorzetwand maken. Reken dat je rondom dan zo'n 10cm kwijt bent (max). Plafond eventueel verzwaren (afhankelijk van je huidige situatie)

    SCHROEVEN ipv lijmen (!) Dit ivm grensfrequenties van materialen. Ik zal je er niet mee vermoeien.

    Ik schat dat je hier zo'n 2500 euro aan kwijt zal zijn. Mits je het goed wilt.
    Zo, nu maar weer's een andere "handtekening".

  6. #6

    Standaard

    HE roman bedankt voor reactie.
    Als volgt:
    -Jij zegt, wel schroeven en niet lijmen.... andere zeggen juist andersom, wat is het nou?
    -2500 WOW dat valt me tegen, is dat als je alles zelf doet???
    -Wat voor soort isolatie dan??? Ik lees overal dat het minimaal 30cm per wand zal zijn en jij praat over 10cm per wand.. (dat zou gunsitg zijn!).
    -het dat is houten balken, met houten platen er overheen en dat is dan met dakbedekking afgewerkt.

    -hoe zit het met ventilatie, afvoer en toevoer van luchtt en warmte.

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door koentrend Bekijk bericht
    HE roman bedankt voor reactie.
    Als volgt:
    -Jij zegt, wel schroeven en niet lijmen.... andere zeggen juist andersom, wat is het nou?
    Er was één iemand die dat zei. Ik zeg van niet, dus nu moeten we een meerderheid zoeken
    De vraag is "WAT" lijm of schroef je dan?

    -2500 WOW dat valt me tegen, is dat als je alles zelf doet???
    Ja, zelf doen. Valt tegen als in erg veel geld? Tsja...

    -Wat voor soort isolatie dan??? Ik lees overal dat het minimaal 30cm per wand zal zijn en jij praat over 10cm per wand.. (dat zou gunsitg zijn!).
    Er is geen absolute standaard betreft dikte. Het heeft allemaal met de massa te maken. Dus als je een vrij licht materiaal (qua massa) gebruikt , ja, zul je dikkere muren moeten maken. Gips is een redelijk zwaar materiaal. 2 lagen 12,5mm op een 5cm dik frame met 2,5cm luchtlaag er tussen is 10cm. (als voorbeeld!)

    -het dat is houten balken, met houten platen er overheen en dat is dan met dakbedekking afgewerkt.
    Okay, daar zit je zwakte punt dus. Je muren zijn zwaar (steen) en je dak is ongeveer 1/3 lichter. Verzwaren door er bijvoorbeeld gips aan te hangen is een oplossing. Wel is het noodzakelijk te weten of je huidige dakconstructie dat kan dragen.

    -hoe zit het met ventilatie, afvoer en toevoer van luchtt en warmte.
    Gezien een (akoustisch) goed geisoleerde kamer luchtdicht is zul je aan luchtverversing moeten doen. Is volgens code ook verplicht. Heb je een radiator in de ruimte?
    Zo, nu maar weer's een andere "handtekening".

  8. #8

    Standaard

    Geen radiator in Schuur! Word het sowieso niet erg warm in dat hok als je er zit?
    En luchtafvoer, een soort van suskast effect aan het plafond?

    De Lijm/schroef vraag weet ikzelf niet op te lossen dus, graag de meerderheid in deze.

    -----------------------------------------------------------------------
    Er is geen absolute standaard betreft dikte. Het heeft allemaal met de massa te maken. Dus als je een vrij licht materiaal (qua massa) gebruikt , ja, zul je dikkere muren moeten maken. Gips is een redelijk zwaar materiaal. 2 lagen 12,5mm op een 5cm dik frame met 2,5cm luchtlaag er tussen is 10cm. (als voorbeeld!)
    -----------------------------------------------------------------------
    10 cm zou fantastisch zijn, hoeveel db (naar schatting) weet dat dan te houden?

    Nog even over dat geld???? Waar zitten dan de meeste kosten???

    Thenx

  9. #9

    Standaard

    2500 euro is wel veel roman voor zo;n kleine oppervlakte, ik heb het voor zo'n 3-400 gedaan (weet het niet meer exact, zal wel 400-500 zijn ). Opletten op aanbiedingen in de kit, hout en steenwol...

    edit: geen deur voor dat bedrag...

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 augustus 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    503

    Standaard

    Inderdaad, de deur zal relatief gezien nog het duurste zijn. Toevallig poste ik hierover iets in m'n eigen topic zojuist. Wat ik daar zei, is dat het misschien handig is om een aannemersbedrijf in de buurt op te zoeken. Bij ons zit er één, die gewoon materiaal verkopen. De standaard prijs daar, is ongeveer net zo hoog als de aanbiedingen bij een standaard bouwmarkt.

    Probeer verder al heel vroeg van tevoren marktplaats in de gaten te houden. Gebruikt steen/glaswol bijvoorbeeld, kan heel veel schelen. Vooral gips heb ik daar zelf veel gehaald.

    Ga ook eens op zoek naar iemand met gebruikt hout. Voor bepaalde dingen heb je goed, vooral récht hout nodig, maar voor heel veel kun je ook makkelijk gebruikt hout gebruiken dat vaak alweer de helft van de prijs kan schelen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top