Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 28 van 34 EersteEerste ... 182627282930 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 271 t/m 280 van 335
  1. #271
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Ik weet niet direct of deze post hier hoort, maar wij hebben op school iets raars meegemaakt met een bepaald plan ...
    Het is geweten dat een kopie van een bestaand plan niet altijd correct is ...

    Na wat vergelijken kwamen we tot de constatatie dan een plan uit 2003 na 4 of 5 keer gekopieerd te zijn geweest van een kopie, meer dan een cm is gegroeid ...
    Wat wil zeggen dat de mensuur op het plan van 645 mm uiteindelijk 655 mm was geworden.

    Dus bij deze: essentiële maten moet je niet afmeten van een plan, maar hou je aan de getalletjes die erbij staan, die zijn (meestal) wel juist !!!



    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  2. #272
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2008
    Locatie
    Barneveld
    Berichten
    1.244

    Standaard

    Heeft iemand een tekening van een Gibson L1? Het gaat mij om het type met een vast brug. Alleen de outline is voldoende, de rest teken ik zelf wel.

    @Stijn: Veel tekeningen zijn idd niet zo zuiver als ze lijken, ik reken/meet ook alles na.

  3. #273

    Standaard

    Een jaar of twee geleden heb ik me ook eens wat verdiept in de L1 - L0, Hedge,
    Maar er uiteindelijk nog steeds geen gebouwd. Al blijft het project rijpen, het is zeker niet afgeschreven.

    In die tijd was ik ook op zoek naar een plan, en onderweg die zoektocht ontdekte ik James Einolf ( http://www.jameseinolf.com/gibson.html ). Hij leek me een geschikte persoon om op mijn zoektocht naar een plan te antwoorden, en ik laat je hieronder graag zijn antwoord.
    Intussen vond ik ook deze te downloaden lookalike ('dans le style L0') http://www.scribd.com/doc/44117441/L...lan-Gibson-L-0 (ik heb dit plan in pdf, maar denk niet dat het van deze site komt. Mocht blijken dat het je via deze link niet lukt, wil je jou de pdf altijd even doormailen)

    Misschien kun je er wel wat mee, alvast veel bouwplezier, ik zal 'em graag volgen..

    Tee.


    The most useful plan available is the Guild of American Luthiers plan #6:
    http://www.luth.org/plans/archtop.htm#plan6

    There are two problems with this plan. First, the guitar it was copied from appears to be one of the ones where Gibson was experimenting with different bracing patterns. The bracing as drawn is unusual and possibly unique. The vast majority of L-0s produced with the 13 1/2 inch lower bout had one of two bracing patterns - either X or Ladder bracing. You can see examples of these two patterns on my website at http://www.jameseinolf.com/bracing.html

    The second problem is that the position of the soundhole is incorrect. If you look at the page from the Gibson catalog on my website at http://www.jameseinolf.com/gibson.html or at an actual instrument, you will note that the soundhole is positioned at the most narrow point of the waist, not higher up as shown on the plan.

    The other dimensions on the plan, however, are all accurate. Note that the two large back braces indicate that the guitar used for the drawing was a relatively early example. On later examples the two lower braces are the same 1/4" thickness as the two upper ones.

    If you're happy with the sound of your Martin-style Parlor, you will probably want to build your L-0 with ladder bracing. An X-braced L-0 just sounds like a Martin that didn't quite come out right, but one with ladder bracing has the chunky, limited tone palate that sounds like a hundred-year-old 78 RPM record without the scratches and pops. Between that and your Parlor, you should have plenty of tonal range to play with.

    - James
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  4. #274
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2008
    Locatie
    Barneveld
    Berichten
    1.244

    Standaard

    @Loose-fur: Bedankt voor de reactie, wil graag de PDF in mail, zie PM.
    Ik heb me er nog niet verder in het model verdiept, de vorm spreekt me gewoon erg aan. Maar klopt het dat de L1 een luxere versie is van de L0 en de maten verder gelijk zijn?

  5. #275

    Standaard

    Voor zover ik het me nog kan herinneren, Hedge, gaat het bij de L0 en L1 inderdaad om dezelfde gitaar qua vorm en afmetingen, het verschil zit 'em in de houtsoorten en materialen. Het bleven echter vooral budget gitaren, althans dat is ook wat James Einolf op zijn website weet te vertellen.

    Ik voel me eveneens heel erg aangesproken door de vorm van de L1, maar ook door de geschiedenis van het instrument en het low budget etiket (ik vertrek nogal graag vanuit het materiaal bij het bouwen van een gitaar, wanneer ik op een dag het geschikte 'afgedankte' hout ontdek, gaat deze vondst vast en zeker ook gepaard gaan met de goesting om aan de slag te gaan met de bouw van een L0 -L1).


    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  6. #276
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2008
    Locatie
    Barneveld
    Berichten
    1.244

    Standaard

    Bedankt voor alle info. De kans dat ik deze gitaar ga bouwen is erg groot. Heb pas een setje esdoorn gekocht, dat lijkt me geschik voor de zij- en achterkant. Van het bouwproces zal ik een nieuw topic starten.

  7. #277
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Heeft iemand een freestemplate van een mini humbucker?

  8. #278
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Napoje Bekijk bericht
    Heeft iemand een freestemplate van een mini humbucker?
    Die is toch identiek aan de P90?

  9. #279
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    een mini humbuckert heeft oren


  10. #280
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Napoje Bekijk bericht
    een mini humbuckert heeft oren
    Weet je dat zeker?


 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top