Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 13 van 34 EersteEerste ... 3111213141523 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 121 t/m 130 van 335
  1. #121
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 juni 2010
    Locatie
    Diksmuide
    Berichten
    110

    Standaard Jaguar zelfbouw

    Ik ben van plan om deze zomer aan mijn eerste zelfbouw te beginnen: een Fender Jaguar (lefthanded => de reden waarom ik hem zelf bouw...).

    Ik heb wel nog enkele vragen ivm het design:
    - Ik heb hier al enkele computerdesigns gezien van gitaren, maar hoe maken jullie dat? Bestaat daar een programma voor ofzo?
    - Ik ga natuurlijk ook originele ontwerpen nodig hebben. Op eBay verkopen ze zo'n ontwerpen voor ca. €20: zijn dit betrouwbare ontwerpen?

  2. #122
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 december 2005
    Locatie
    Bussum
    Berichten
    1.107

    Standaard

    Hoi
    Een computerprogramma specifiek voor gitaren bestaat voor zover ik weet niet.
    Voor de betere tekeningen worden CAD programma's gebruikt.
    Er staat wel een tekening van de body en headstock van een Jaguar op mn site.(link hieronder en dan op het guitarplanspage plaatje klikken) Maar daar heb je wel een programma voor nodig waarmee je .dwg (CAD) bestanden kan openen.
    De tekeningen van nikitaguitars op Ebay vind ik er wel goed uitzien, of ze betrouwbaar weet ik niet, ik heb er nooit mee gebouwd.
    Wellicht dat er nog iemand anders reageert die tekeningen heeft (of templates)
    Succes!

    Wim
    Gitaarbouwersmeeting 6 april 2024 in Veenendaal www.gitaarbouwersmeeting.org

  3. #123
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    2.331

    Standaard

    Ik heb zelf dezelfde tekening die Wim (Superfly) al noemt. Als ik er in mijn cad-programmatuur op inzoom, dan zit er nog wel werk aan, hij is niet supersmooth. Maar goed, dat is natuurlijk niet zo moeilijk te herstellen.

    De andere tekeningen ken ik niet, ik zie wel ook op Amazon (hier) tekeningen voor niet veel geld.

    De vraag is hoe belangrijk je het vind dat het op de micrometer gelijk is aan een origineel? Dan zul je zelf een origineel moeten vergelijken met de tekening (of vragen aan de tekenaar waar hij zijn info vandaan heeft gehaald). Ik zou in ieder geval wel even op het volgende letten als je de plannen koopt en gebruikt :
    - koop je een hals of maak je de hals? Als je de hals koopt, dan zal de pocket waarschijnlijk afwijkend zijn van jouw tekening. Dus dan eerst de hals kopen en de pocket hier speciaal voor maken
    - idem voor de slagplaat: als je die standaard koopt en niet zelf maakt, dan moet je die op je tekening leggen om zo de tekening te controleren. Dus voordat je je hout freest!

    Op basis van de tekening kun je de mallen maken. Besteed hier veel aandacht aan. Dat komt dat het eindresultaat ten goede.
    Laatst gewijzigd door Cocobolo; 12 juni 2010 om 10:39

  4. #124
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 maart 2006
    Locatie
    Vlissingen
    Berichten
    137

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ThomasPF Bekijk bericht
    - Ik ga natuurlijk ook originele ontwerpen nodig hebben.
    Mischien heb je hier wat aan:
    https://sites.google.com/site/djhaut...e/guitar-plans

    hier kan je: Jaguar Jazzmaster.pdf downloaden

  5. #125

    Standaard

    Zijn er hier mensen met de SG Diablo tekeningen?
    Je weet wel die SG met carve erin
    Epiphone Les Paul Standard plus '07
    Ibanez GAX 70 '03
    Ibanez MC924 '85 Bas
    Marshall JCM 900

  6. #126
    Member
    Geregistreerd
    18 april 2010
    Locatie
    groningen
    Berichten
    48

    Standaard tekening

    Is het tekenen van je gitaar niet de basis voor het bouwen? Of werken de meesterbouwers tegenwoordig allemaal met cnc programma's. Ambachten
    hebben het nakijken.Of heb ik het mis?




    Nog even dit, tekeningen zijn vaak niet te vertrouwen als je niet weet wie ze getekend heeft.Heb ooit met het boek van Brian moore gewerkt en zelfs daar waren essentiële fouten ingeslopen, waar je pas achterkomt als het kwaad al is geschied.
    Laatst gewijzigd door moscowits; 16 juli 2010 om 21:11

  7. #127

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door moscowits Bekijk bericht
    Is het tekenen van je gitaar niet de basis voor het bouwen? Of werken de meesterbouwers tegenwoordig allemaal met cnc programma's. Ambachten
    hebben het nakijken.Of heb ik het mis?




    Nog even dit, tekeningen zijn vaak niet te vertrouwen als je niet weet wie ze getekend heeft.Heb ooit met het boek van Brian moore gewerkt en zelfs daar waren essentiële fouten ingeslopen, waar je pas achterkomt als het kwaad al is geschied.
    Ik heb al een reeksje gitaren gemaakt. Voor twee daarvan, een tele en een les paul (min of meer), heb ik een circulerend plan van stewmac gebruikt. Daar zitten inderdaad kleine verschillen in met de originele specificaties. Maar mij interesseert dat eigenlijk niet; als de constructie maar goed is. En dat is die in deze gevallen.

    De rest van de gitaren heb ik direct op hout of mal getekenend; vanuit een idee in mijn hoofd, en uiteraard de beoogde maten bij de hand.
    Is allemaal prima gelukt, voor mijzelf in ieder geval. Met weinig bijzonders aan gereedschappen; kolomboor en bovenfrees reken ik tot de meest exotische in mijn werkplaats. En ik maak echt het liefst zoveel mogelijk zelf. Ik vind het best ambachtelijk.
    Maar wat dat betreft moet ik je naar vele van de topics in de secties 'zelfbouw gitaar' en 'volg het bouwproces' verwijzen. Kijkt uw ogen uit bij de ambachtelijkheid.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  8. #128

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door moscowits Bekijk bericht
    Is het tekenen van je gitaar niet de basis voor het bouwen? Of werken de meesterbouwers tegenwoordig allemaal met cnc programma's. Ambachten
    hebben het nakijken.Of heb ik het mis?
    Een flink aantal wel, ja; ik krijg er binnenkort ook zelf eentje (al voel ik me zeker geen 'meesterbouwer') - het is immers maar een stuk gereedschap dat je moet leren gebruiken, en het levert geen 'kant en klare' gitaren af. Met CNC teken je (ik in ieder geval) alles in principe zelf. Het is inderdaad van groots belang dat je ALLES aan een tekenening precies naloopt, m.n. wat betreft de snaar geometrie (halshoek, spacing, plaatsing brug, pickups, etc.).

    Of je nou zelf tekend met allerlei hulpmiddelen (potlood, french curves lineaal) en op basis daarvan en mal maakt, of het digitaal tekent en laat uitzagen door een CNC apparaat maakt denk ik niet erg veel uit. De mal+bovenfrees methode is wellicht zelf wat sneller als je de mal al hebt (hoeft de CNC niet goed te nullen, hout precies goed te leggen en vast te klemmen, etc. etc.)

  9. #129

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ThomasPF Bekijk bericht
    Ik ben van plan om deze zomer aan mijn eerste zelfbouw te beginnen: een Fender Jaguar (lefthanded => de reden waarom ik hem zelf bouw...).

    Ik heb wel nog enkele vragen ivm het design:
    - Ik heb hier al enkele computerdesigns gezien van gitaren, maar hoe maken jullie dat? Bestaat daar een programma voor ofzo?
    - Ik ga natuurlijk ook originele ontwerpen nodig hebben. Op eBay verkopen ze zo'n ontwerpen voor ca. €20: zijn dit betrouwbare ontwerpen?
    Voor je daaraan begint lijkt het me verstandiger om eerst te bekijken of je aan een linkshandige tremmelo/brug en slagplaten/controlplates voor een Jaguar kan komen.

  10. #130
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 juni 2010
    Locatie
    Markelo, Overijssel
    Berichten
    283

    Standaard

    http://www.fileden.com/files/2008/4/...ding_Plans.pdf

    tele en strat ( + strat met monkey grip)

    flying V, les paul en SG


    dan ff uitprinten op A0 voor 3 euro ofzo op drukwerkdeal en dan heb je het zo thuis,

    heb ik ook gedaan met de SG bouwtekeningen......

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top