Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 5 van 27 EersteEerste ... 3456715 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 41 t/m 50 van 265

Discussie: Tele met maple top

  1. #41
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2008
    Locatie
    Almelo
    Berichten
    1.215

    Standaard

    Morgen houtdag!!

    Ik zoek padouk en essen voor body, en mahonie voor hals, heeft iemand nog aanbevelingen waar ik op moet letten? Morgen om 7 uur eruit om direct om 9 uur bij de AF voor de poort te staan.

    Zie je daar iemand in een paarse Daewoo Lanos en een zwarte leren jas, dan heb je Yoshida gevonden.
    Volg de bouw en foto's van mijn Dragonwing elektrische gitaar

  2. #42
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2008
    Locatie
    Almelo
    Berichten
    1.215

    Standaard

    pff... 7 uur eruit, en ik liep 8:55 bij de AF binnen. Moeilijk te vinden vanaf de snelweg, Het Broek is gewoon afslag Arnhem.

    Aanschouw:


    Geen padouk, kon ik geen twee geschikte stukken voor vinden, maar tekening vond ik ook te uitgesproken. Hout is ruimschoots te groot. Essen laat ik schulpen op breedtes van 35mm, gezien de mooie gevlamde tekening aan beide kanten zit er vast wel een goudmijntje tussen.
    Onderweg een Telecaster template bij Marcoco Bolo gescoord. Zijn hobbyschuur ziet eruit als iets uit een SF film, hij heeft het prima voor mekaar! Geen slechte score voor vijf uur akkeren.

    Het plan: hout laten vlakken en verzagen, dan binnen 24 uur verwerken, weer vlakken, holtes frezen, topje erop, vorm uitfrezen en afwerken. In een notendop.
    Zagen, schulpen en vlakken laat ik bij de plaatselijke Hubo doen. Frezen bij familie of vrienden met tuin, en verlijmen hier thuis op zolder.

    Ik kan niet wachten tot ik me op de reststukken bezig houd met dé cruciale vraag: hoogglansvernis of beitsen?


    EDIT: gelijk ff de top en de brug besteld. Ik heb straks alle parameters om het spul te verwerken.
    Laatst gewijzigd door Yoshida; 28 maart 2009 om 13:28
    Volg de bouw en foto's van mijn Dragonwing elektrische gitaar

  3. #43
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2008
    Locatie
    Almelo
    Berichten
    1.215

    Standaard

    ...en we hebben een headstock ontwerp!
    Het ontwerp is vooral functioneel. De snaren lopen weg in een gelijke hoek (4 graden onderling) en de tuners hebben genoeg vlees om de botten om nog wel functioneel te zijn.
    Het is lastig om hier geometrie op los te laten, maar tegelijkertijd ook de enige manier om te snappen wat je doet. Voer voor een 3D studie als ik wil zien of de tuners ver genoeg van de topkam staan. Dit is dan ook conceptueel, een proof of concept zogezegd.
    Laatst gewijzigd door Yoshida; 28 maart 2009 om 18:49
    Volg de bouw en foto's van mijn Dragonwing elektrische gitaar

  4. #44
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Yoshida Bekijk bericht
    ...en we hebben een headstock ontwerp!
    Het ontwerp is vooral functioneel. De snaren lopen weg in een gelijke hoek (4 graden onderling) en de tuners hebben genoeg vlees om de botten om nog wel functioneel te zijn.
    Het is lastig om hier geometrie op los te laten, maar tegelijkertijd ook de enige manier om te snappen wat je doet. Voer voor een 3D studie als ik wil zien of de tuners ver genoeg van de topkam staan. Dit is dan ook conceptueel, een proof of concept zogezegd.
    Over smaak twist men niet, dus doe ik ook niet maar functioneel ... mss toch nog es herdenken: de gaten staan te ver van de rand waardoor de tuner grips waarschijnlijk tegen de rand komen. als je ze korter bij de rand zet, loop je kans dat de snaren van E en e langs de headstock gaan lopen...

  5. #45
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2008
    Locatie
    Almelo
    Berichten
    1.215

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    Over smaak twist men niet, dus doe ik ook niet maar functioneel ... mss toch nog es herdenken: de gaten staan te ver van de rand waardoor de tuner grips waarschijnlijk tegen de rand komen. als je ze korter bij de rand zet, loop je kans dat de snaren van E en e langs de headstock gaan lopen...
    Heb ik aan gedacht. De radius is 15mm en dat zou moeten kunnen.
    Een fatsoenlijke headstock ontwerpen is nog vrij lastig. Over smaak mag je me trouwens van alles wijsmaken, ik ben soms iets te praktisch ingesteld om me daar mee bezig te houden.
    Volg de bouw en foto's van mijn Dragonwing elektrische gitaar

  6. #46
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 juli 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    496

    Standaard

    Ik zou m sowieso wat smaller maken: De lage E zet nu de kracht op houtnerven die naast de hals uitkomen.. lijkt me een grote kans op breuk te kunnen geven. Verder vind ik t wel een leuk model, eigen headstocks zie je veel te weinig.

    btw. heb je daar gister gemist, ik was er een uurtje later, en idd. die blokken padouk waren wel een beetje aan de grote kant, er waren wel een paar mooie plankjes, maar ik had mijn duimstok slim genoeg niet mee, en wilde t risico niet lopen dat ik een centimeter te weinig hout heb wel mooie ebben toetsen daar.

  7. #47
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Yoshida Bekijk bericht

    Zo, mooie voorraad. Hoeveel gitaren wil je hiervan gaan bouwen?

  8. #48
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2008
    Locatie
    Almelo
    Berichten
    1.215

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door G.G. Bekijk bericht
    Zo, mooie voorraad. Hoeveel gitaren wil je hiervan gaan bouwen?
    haha
    ...1

    Het lijkt spilzuchtig, excuses daarvoor aan alle zijden heb ik straks 10cm over. Het essen ga ik schulpen en met gespiegelde nerf tussen de mahonie lijmen. Hopelijk kan dit in vier nette stukken gezaagd worden zodat ik kan kiezen uit drie tekeningen.
    Het lange stuk mahonie is precies groot genoeg om in meerdere pogingen een nek te maken. Ik verwacht pas in het paasweekend echte stappen te maken, want het hout moet ik elders laten verzagen en daarna wil ik zo spoedig mogelijk lijmen om risico op nawerken te voorkomen.

    @espike: jammer dat ik je ben misgelopen. Maar je weet 't: vroege vogels...
    Laatst gewijzigd door Yoshida; 29 maart 2009 om 14:57
    Volg de bouw en foto's van mijn Dragonwing elektrische gitaar

  9. #49
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2008
    Locatie
    Almelo
    Berichten
    1.215

    Standaard

    Back to the drawing board.

    Ik heb wat gedaan met jullie opmerkingen, en ook het ontwerp vereenvoudigd. Uitgangspunt 'less is more' en 'Keep It Simple Stupid'. Dit is ook makkelijker te fabriceren dus: minder kans op fouten.


    Al komt dit me wel érrug bekend voor overeenkomsten met andere ontwerpen berusten op pure toeval.
    Laatst gewijzigd door Yoshida; 29 maart 2009 om 16:43
    Volg de bouw en foto's van mijn Dragonwing elektrische gitaar

  10. #50

    Standaard

    Ik geloof dat ik deze traditioneler maar mooier vind dan het vorige ontwerp; dat was wel aparter.

    Kijk eens naar de maat van de behuizing van de tuners die je wil gaan gebruiken; ik denk niet dat je die d- en g-snaar zo dicht bij elkaar kunt zetten.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top