Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 27 EersteEerste 1234513 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 265

Discussie: Tele met maple top

  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 juli 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    496

    Standaard

    Ik zag toevallig bij je rekensom,dat je de body niet mee rekende..
    Als je toch naar de timmerfabriek/hubo toe gaat om je bookmatched top 100% haaks te schaven, misschien kunnen ze gelijk de dikte van je top van de body afschaven, ben je ook gelijk af van t hele neck pocket probleem
    Tip: koop/krijg wat afval hout waar je je frees skills op kan oefenen
    let er ook goed op, dat je freesbitje zo'n ring aan de bovenkant heeft.
    dan kan je een mal maken, en m daar langs halen.
    op zich hoeft een hals onder een hoek frezen dan ook geen probleem te zijn: maak van je afval hout een wig in de hoek die je wil hebben, en leg die onder je mal
    belangrijkste tip die ik je kan geven is: zorg voor genoeg oefenhout om een extra gitaar te kunnen maken van dat spul. Dat kan gewoon spaanplaat/triplex/vuren hout zijn wat bij bouw afval hoort (timmerfabriek is altijd handig)
    maar zo kan je wel routine opbouwen voordat je je dure plankje kapot maakt
    Maak ook zeker een mal voor je brug, met de opzet die je aangeeft, zal je die idd moeten verzinken, ik vermoed zelfs tot onder je fineer laag
    Oh nog een handige: regel knal lelijke nagel lak
    gaatjes die je boort die niet door de body heen mogen: markeer tot waar de boor er in kan met nagel lak
    knal roze zie je nog steeds erg goed op een draaiende boor
    wil je t er af, boor even door een oefen plankje.

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2008
    Locatie
    Almelo
    Berichten
    1.215

    Standaard

    Heeft iemand kennis van inlays vervangen op een bestaande neck? Ik zou me schamen als het niet moeilijk was en ik die extra moeite niet zou doen. Bij nader inzien kan ik tevens mijn eigen neck maken. Dit project heeft geen haast en moet goed gebeuren. Als ik toch zoveel resthout overheb kan ik van dat extra mahonie gelijk een neck maken. Een kennis van mij bouwt midwinterhoorns dus die kan mij mogelijk helpen aan gereedschap als een trekschaaf en dergelijke. Het zou me erg helpen als ik hier wel ergens een stap voor stap handleiding voor kon vinden. Ik sta niet bekend om kunststukjes in houtbewerking maar als dit lukt heb ik iets om eeuwig trots op te zijn.
    Volg de bouw en foto's van mijn Dragonwing elektrische gitaar

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 april 2003
    Locatie
    zwolle
    Berichten
    2.309

    Standaard

    Ik zou zeggen lees de bouwverslagen eens door daar is wel het een en ander te vinden.

    Probeer het gewoon als het lukt heb je iets om trots op te zijn, je kan altijd nog een halsje kopen.

    Suc6

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2008
    Locatie
    Almelo
    Berichten
    1.215

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door niekb Bekijk bericht
    Ik zou zeggen lees de bouwverslagen eens door daar is wel het een en ander te vinden.

    Probeer het gewoon als het lukt heb je iets om trots op te zijn, je kan altijd nog een halsje kopen.

    Suc6
    Heb wel ff doorgebladerd... maar het zou me erg helpen als iemand ergens online een stappenplan met tips weet te staan. Hm misschien in Youtube topic...
    Ik moet zeggen dat een trussrod en fretboard erg betaalbaar zijn. Waarom een kant en klare neck gelijk 5x zo duur moet zijn is mij een raadsel.
    Volg de bouw en foto's van mijn Dragonwing elektrische gitaar

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Yoshida Bekijk bericht
    Heb wel ff doorgebladerd... maar het zou me erg helpen als iemand ergens online een stappenplan met tips weet te staan. Hm misschien in Youtube topic...
    Ik moet zeggen dat een trussrod en fretboard erg betaalbaar zijn. Waarom een kant en klare neck gelijk 5x zo duur moet zijn is mij een raadsel.
    daar kom je achter als je je eerste neck hebt gecarved... scarfed joint...hiel etc... Het is niet echt moeilijk, maar er kruipt wel veel handwerk in.

  6. #26

    Standaard

    Ik kan me haast niet voorstellen dat al die halzen die je online ziet voor bedragen als 175 euro ed. met de hand zijn gemaakt. En dus vind ik ze ook belachelijk duur. Maar dat vond ik een jaar geleden ook al en het was de directe aanleiding om eerst maar eens te proberen er een zelf te maken.
    Ben ik blij dat ik dat gedaan heb. Nu heb ik 4 halzen gemaakt, de 5de is bijna af, voor een paar tientjes.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2008
    Locatie
    Almelo
    Berichten
    1.215

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Ik kan me haast niet voorstellen dat al die halzen die je online ziet voor bedragen als 175 euro ed. met de hand zijn gemaakt. En dus vind ik ze ook belachelijk duur. Maar dat vond ik een jaar geleden ook al en het was de directe aanleiding om eerst maar eens te proberen er een zelf te maken.
    Ben ik blij dat ik dat gedaan heb. Nu heb ik 4 halzen gemaakt, de 5de is bijna af, voor een paar tientjes.
    Yup, ze rekken het 'daar kan je het zelf niet voor maken' gehalte wel redelijk op. Hoewel dat voor de minder handige mensen wel op blijft gaan natuurlijk.

    Zaterdag eens een bezoekje brengen aan de Arnhemse Fijnhouthandel. De man die daar achter de mail zit is meer vakman dan verkoper, aan de ene kant wel prettig maar aan de andere kant een ramp om iets mee geregeld te krijgen!
    Volg de bouw en foto's van mijn Dragonwing elektrische gitaar

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Ik kan me haast niet voorstellen dat al die halzen die je online ziet voor bedragen als 175 euro ed. met de hand zijn gemaakt. En dus vind ik ze ook belachelijk duur. Maar dat vond ik een jaar geleden ook al en het was de directe aanleiding om eerst maar eens te proberen er een zelf te maken.
    Ben ik blij dat ik dat gedaan heb. Nu heb ik 4 halzen gemaakt, de 5de is bijna af, voor een paar tientjes.
    natuurlijk deels cnc, maar ik zag onlangs PRS filmpje en verschoot van hoeveelheid handwerk toch nog, tel daar nog es bij een superprofessionele lak (iets wat wij gewoon niet klaarkrijgen), eerste keus hout en afwerking...

    die machines moeten afgeschreven worden / promo / stock / verkoop enz

    Zelfbouwers hebben ook de neiging hun werkuren niet mee in de prijs te tellen ... dat kan een bedrijf niet

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2008
    Locatie
    Almelo
    Berichten
    1.215

    Standaard

    Handwerk is wel 'pas', vooral met andere onderdelen van eigen makelij. In mijn geval streef ik naar een dusdanige pasvorm dat ik moet schuren om de neck in de pocket te krijgen!

    pff, de neck en body worden 2 projecten op zich, maar des te leuker.
    Volg de bouw en foto's van mijn Dragonwing elektrische gitaar

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 april 2003
    Locatie
    zwolle
    Berichten
    2.309

    Standaard

    Eerst zeg je dat je een prefab wil pimpen en nu ga je zelf aan de slag met een hals. Goed bezig.

    Halzen zijn duur. Dan zijn die prefab nog goedkoop. Laat maar eens een bouwer een hals maken dan wordt het ook duur grapje.
    Zelf bouwen is goedkoper (als het allemaal lukt) Al met al zit je dan aan een euro of 60 / 80 voor een basic halsje.

    Tel daar de bouwuren bij op en je kan er zo minimaal 100 bij optellen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top