Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 27 EersteEerste 123412 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 265

Discussie: Tele met maple top

  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2008
    Locatie
    Almelo
    Berichten
    1.215

    Standaard

    Allemaal erg goede tips, bedankt.

    Ik ga voor budget. De non-fender Strat body waar ik de laatste keer mee werkte wat 3mm te dun om de trem brug goed weg te werken (wil nét, absoluut geen speling, veren schrapen langs cover). Dus als ik een 3mm top gebruik dan zou ie de juiste dikte moeten hebben, fineer is ook goedkoper. De cavity achter wil ik dus niet helemaal doorfrezen maar ook daar een paar mm overlaten, zodat ik icm de top net de potmeters vast kan zetten. (schroefloos?)
    Door de binding word de ronde freesrand voor een groot deel weggehaald. Die naad die er achter blijft zitten zit ik echt niet mee. Misschien verzink ik de Tom brug, want een angled neck wil misschien nog wel (als ik dan toch de pocket op moet vullen) maar een arch top kan ik nog niet.

    De paddle neck die ik op het oog heb (oef, duur) is geschikt voor een Strat. Het enige verschil dat ik met een Tele kan zien is dat de Tele twee frets minder heeft, en een ronde afwerking gelijk aan de hiel. Dat heeft die paddle neck ook maar ik maak er misschien gewoon een dubbele humbucker setup van.

    Frezen word een probleem omdat ik geen eigen buitenruimte heb. Misschien leen ik een bovenfrees die ik op diepte af kan stellen, en ga ik daarmee aan de slag bij pa en ma thuis. Hoe ik de binding ga frezen is mij nog een raadsel, kan best handwerk worden. Er komt een top over dus ik heb wel íets ruimte voor mislukkingen. De rest: trial&error, voorzichtig beginnen, en een beetje lef en veel crea-bea.
    Volg de bouw en foto's van mijn Dragonwing elektrische gitaar

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Yoshida Bekijk bericht
    De rest: trial&error, voorzichtig beginnen, en een beetje lef en veel crea-bea.
    That's the spirit! Of zoals Balkie zou zeggen: VOF!
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2008
    Locatie
    Almelo
    Berichten
    1.215

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    That's the spirit! Of zoals Balkie zou zeggen: VOF!
    Niet VOC als we het over dezelfde Balkie hebben? (we hébben het weer, die VOC-mentaliteit!)

    EDIT: Tom brug is idd een stukje hoger. Waar kan ik informatie vinden over archtops maken? Top die ik op het oog heb is 1mm fineer (dus goed buigbaar). Mijn idee zou zijn om aan weerskanten van de pickup holtes een laag oplopend hout te maken, en aan het eind daarvan een voet voor de Tom brug. Maar het fineer zou ik dan moeten splijten, om de arch rond te laten lopen.
    Laatst gewijzigd door Yoshida; 20 maart 2009 om 12:57
    Volg de bouw en foto's van mijn Dragonwing elektrische gitaar

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Nee, Vennootschap onder Firma. euh...
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2009
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    3.492

    Standaard

    Yoshida, ik zou je niet aanraden om te proberen een archtop te fineren... dit gaat zonder een heleboel ervaring en/of de juiste pers niet lukken.... Probeer maar eens een vel karton strak over een archtop te leggen. Het fineer zou je eerst moeten weken en dan in een warme mal moeten persen wil dit lukken.
    Hou het een beetje simpel dan heb je het meeste kans op succes, zeker als je niet over het juiste gereedschap en ervaring beschikt.
    Succes!

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2008
    Locatie
    Almelo
    Berichten
    1.215

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door oigun Bekijk bericht
    Yoshida, ik zou je niet aanraden om te proberen een archtop te fineren... dit gaat zonder een heleboel ervaring en/of de juiste pers niet lukken.... Probeer maar eens een vel karton strak over een archtop te leggen. Het fineer zou je eerst moeten weken en dan in een warme mal moeten persen wil dit lukken.
    Hou het een beetje simpel dan heb je het meeste kans op succes, zeker als je niet over het juiste gereedschap en ervaring beschikt.
    Succes!
    Bedankt. Mocht de neck onder een hoek moeten komen dan gebruik ik gewoon twee verschillende elementringen.
    Zou iemand misschien op kunnen meten hoe hoog een TOM brug is? Dan weet ik of ik de neck onder een hoek moet plaatsen, zoja welke (ben CAD tekenaar).

    De body ga ik toch zelf maken, hier heb ik het idee voor om verschillende soorten hout te bestellen van ca 9 cm dikte, dit te schulpen en gespiegeld te verlijmen.

    Goed, tijd voor budgetbepaling. Wie kent een goede houthandel voor gedroogd hout? Zit momenteel te denken aan Arnhemse Fijnhouthandel.


    Paddle neck €120 - €180
    Tom brug €35 - €70
    Top €60 - €70
    Pickups Pro Series Domino P90 €30x2
    Electronica en afmonteren ca €50
    Tuners €30

    Dan zit ik al tussen de €350 en €500 en dan komt er nog hout bij, plus verzendkosten voor de afzonderlijke bestellingen. De rest is relatief verwaarloosbaar maar het telt wel op. Wat heb ik dan? Een hoop ervaring, en misschien wel een gitaar die geweldig klinkt.
    Laatst gewijzigd door Yoshida; 21 maart 2009 om 16:54
    Volg de bouw en foto's van mijn Dragonwing elektrische gitaar

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2008
    Locatie
    Almelo
    Berichten
    1.215

    Standaard

    OK ff een voorproefje van mijn Telepaul...



    Over houtmaten ben ik nog in conclaaf (hoop ik) met de Arnhemse Fijnhouthandel. Omdat ik middendeel wil schulpen en spiegelen moet deze een forse dikte hebben. Het is alleen een tikkie lastig om handelsmaten te vertalen naar een functioneel ontwerp. Mocht dit kans van slagen hebben dan heb ik waarschijnlijk wel genoeg hout voor 2 of 3 bodies... (kuch)

    EDIT: de plaat word wel erg dik zo, 45mm, is standaard dikte voor Fender licensed Strat body. Mag gerust een halve cm vanaf lijkt me. Past ook beter binnen handelsmaten voor hout.
    Aangezien deze non-trem word is de pickup holte mede maatgevend. Hoeveel dekking moet er achter de neck zitten, zijn daar getallen voor? Ik heb gekozen voor een rechte neck (niet onder een hoek) omdat een Gotoh tom brug net zo hoog is als de zadels die ik op mijn Strat en Tele heb (vanaf de body gemeten een dikke centimeter). Ik ga misschien wel de brug íets verzinken om het archtop contraprofiel weg te werken. Om de actie op de toets en de afstand tot de pickups in te regelen kan ik natuurlijk zelf de neckpocket diepte bepalen en elementringen gebruiken van juiste hoogte.

    Ik heb een bovenfrees op het oog (Perel €60) en heb de AF gemaild.
    Laatst gewijzigd door Yoshida; 23 maart 2009 om 10:58
    Volg de bouw en foto's van mijn Dragonwing elektrische gitaar

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2008
    Locatie
    Almelo
    Berichten
    1.215

    Standaard

    Ik heb mijn ontwerp aangepast naar meer realistische handelsmaten.

    De virtuele plaat is nu 37x55 cm. Het essen hart moet uit een stuk komen van 4x9 cm, 55cm lang. De twee mahonie delen uit 4x15cm, 55cm lang. De hele plaat, inclusief top, word 4cm dik. Ik zou de brug, knoppen en pickups in mijn model kunnen plaatsen maar dat kan ik beter 'in het werk' bepalen. Wel door slim rekenen en meten natuurlijk maar je snapt wat ik bedoel.

    Ik kan hulp gebruiken bij het zoeken naar hout. De Arnhemse Fijnhouthandel is een prima winkel maar kan me alleen helpen aan grotere houtmaten. (so what, genoeg hout voor een reservebody ) Ik zoek een werkplaats voor het perfect haaks schulpen en vlakken van het hout, hiervoor kan ik wellicht naar de Hubo om de hoek, en naast mijn kantoor in Langeveen staat een timmerfabriek waar dezelfde vlag wappert (alleen zij gebruiken een hypermoderne C&C machine die zich voornamelijk voor kozijnen leent). Anders moet ik een beroep doen op een van mijn oude bouwkunde leraren en ik vraag me af of zij hier tijd voor hebben.

    Maargoed, zodra ik het hout heb en de plaat goed en wel vorm krijgt moet de rest af te handelen zijn met een bovenfrees en decoupeerzaag.


    Advies is welkom, nu ik nog niet met geld heb gesmeten. Als iemand bedenkingen heeft bij dit project dan is nu de tijd om je gedachten te spuwen of zich naderhand te onthouden van 'zie je wel' commentaar.
    Volg de bouw en foto's van mijn Dragonwing elektrische gitaar

  9. #19
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Yoshida Bekijk bericht
    Advies is welkom, nu ik nog niet met geld heb gesmeten. Als iemand bedenkingen heeft bij dit project dan is nu de tijd om je gedachten te spuwen of zich naderhand te onthouden van 'zie je wel' commentaar.
    Je ontwerp is gewoon prima, er zijn alleen een paar zaken om vooraf rekening mee te houden.

    Je combineert een "fender" met een "gibson", dus let goed op de breedte van de hals en het verloop van stringspacing tussen brug en topkam. Ik zie 4 gaten, dus ga uit van een Tom brug. Die moet dus verzonken worden, of de neckpocket moet onder een hoek gefreesd worden, of de hals moet vreemd hoog in de pocket komen.

    Als je rekening houd met deze zaken zit je goed.

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    je wil geen angled neck, lees ik en je zegt dat een gotoh tom brug evenhoog uitkomt als je stratzadels: dat lijkt me vreemd, ik heb al aantal gotoh tom bruggen gebruikt: bij non angled neck moet je ze ongeveer 5 mm verzinken om daarna binnen goede grenzen zadelhoogte te kunnen regelen. Brug verzinken betekent ook tailpiece verzinken als je een goede hoek van snaren wil hebben.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top