Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 11 van 27 EersteEerste ... 91011121321 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 101 t/m 110 van 265

Discussie: Tele met maple top

  1. #101

    Standaard

    Met een schuin afgeslepen boor gaat dat prima. Meestal zie je 4 a 6 mm geadviseerd bij een toerental van ong. 2000/min. Ik heb het de laatste keer met een 7 mm boor gedaan en dat is me uitstekend bevallen.

    Je slijpt de achterkant af en zet de boor omgekeerd in de kop; je kunt zelfs de boor ook nog gewoon blijven gebruiken. Steen/beton-boren zijn lekker stevig.


    EDIT:
    Wel een mal maken, anders gaat dat echt niet goed !
    Laatst gewijzigd door aaronstonebeat; 10 april 2009 om 16:06
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  2. #102
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2008
    Locatie
    Almelo
    Berichten
    1.215

    Standaard

    Niet meer gewerkt sinds de laatste frees actie, wel getekend en beslissingen genomen. Een van die beslissingen is dat ik een boortje moet vernaggelen (of een stuk staal) óf toch die kopieerfrees moet bestellen. Dat laat ik meekomen met meer dingen en dat moet wachten tot mijn volgende loon. (over ca 10 dagen, ik word iedere 4 weken betaald)
    Verder heb ik een tekening waar ik alle maten voor mijn hals uit kan halen. Ik twijfel nog over de volgorde van het frees- en lijmwerk.

    Heb ik een vraag over trussrods. Ik heb er een met u-channel, feitelijk kun je dit zien als een staaf met aan een kant een flens en aan de andere kant een schroefdraad en een ring. Deze staaf zit in de u-channel die aan een kant een vlakke zijde heeft en aan de andere kant open is. In deze u-channel zit halverwege een stalen blokje.
    Als ik nu de trussrod aandraai dan gaat de vlakke kant bol staan. Is dit de kant die tegen de toets moet? Dit klinkt op zich logisch, hoe meer ik hem aandraai, hoe meer kracht er word gezet in de tegengestelde richting van de buigrichting. Mijn plan is om hem zo pas mogelijk te verwerken, dat ie geen speling heeft maar nog wel kan bewegen. Als zodanig zou hij mee moeten buigen met de kracht van de snaren, en rechter moeten worden als ik hem aandraai.
    Laatst gewijzigd door Yoshida; 12 april 2009 om 14:07
    Volg de bouw en foto's van mijn Dragonwing elektrische gitaar

  3. #103

    Standaard

    Je hoeft het boortje niet te vernaggelen. Gewoon de achterkant schuin tegen een slijpsteen houden totdat de maximale diameter van het ovaal dat ontstaat niet meer is dan 2x de diameter van de boor.

    Mij lijkt dat je aanname mbt de truss rod correct is.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  4. #104
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2008
    Locatie
    Almelo
    Berichten
    1.215

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Je hoeft het boortje niet te vernaggelen. Gewoon de achterkant schuin tegen een slijpsteen houden totdat de maximale diameter van het ovaal dat ontstaat niet meer is dan 2x de diameter van de boor.

    Mij lijkt dat je aanname mbt de truss rod correct is.
    Bedankt, 'vernaggelen' was ook bedoeld in de figuurlijke zin
    Het is mooi om een bevestiging te krijgen voor mijn aanname. Schept vertrouwen.
    Volg de bouw en foto's van mijn Dragonwing elektrische gitaar

  5. #105
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2008
    Locatie
    Almelo
    Berichten
    1.215

    Standaard

    Ahk, builders block!

    OK de volgende stappen lijken een no-brainer, de vorm uitfrezen, maple top erop lijmen, holtes uitfrezen, en dan gaan denken aan een binding sleuf.

    Lastiger is de hals. Ik moet van de hals en headstock de vorm uitfrezen, afschuinen, verlijmen, trussrod sleuf frezen, en dan de vorm bijwerken met een spokeschaaf. Vervolgens fretboard lijmen, randjes trimmen en schuren, fretten, nut plaatsen, tuners erop en aan de body schroeven. Ik ben er alleen nog niet over uit in welke volgorde ik dit doe. Ook het afschuinen van de hals en headstock om dit goed, vlak, recht en op maat af te werken word een moeilijkheid. Uitgangspunt is een 2 meter lange plank mahonie met kromlopende nerf, 22mm dik en een dikke 15cm breed.

    Advies welkom. Wat is de modus operandi, en wat zijn de tips om dit in 1 keer goed aan te pakken? Hout zat voor een paar reruns maar mislukkingen werken niet bepaald motiverend.
    Laatst gewijzigd door Yoshida; 20 april 2009 om 13:11
    Volg de bouw en foto's van mijn Dragonwing elektrische gitaar

  6. #106
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 juli 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    496

    Standaard

    Grappig, ik zit zelf net op t zelfde punt: hals maken.
    Mijn volgorde idee was nu deze:
    0. Toets maken, deze wil ik zelf iig eerst af hebben voor de preciese plaats van de 12e fret.

    1 vlakken, vlakke onder en bovenkant (vind ikzelf altijd prettig werken)
    2 centrum/middellijn bepalen
    3 maten overnemen op 0 fret, 12 fret en 22 met boven en onder wat ruimte voor tenon en headstock
    4 zijkanten op de juiste breedte + 2 mm brengen en trussrond kanaal frezen
    5 onderkant van de hals aanpassen zodat ie de juiste dikte krijgt (+ 2 mm )
    6 tenon en headstock vormen.. Dit is ook het punt dat je de positie van je fretboard wil vast stellen. Bijv. door op de plaats van een inlay een spijkertje er door te slaan
    7 deze is wat moeilijker uit te leggen: ik dacht aan de volgende manier om de hals te ronden: elke keer rechte vlakken spiegelend links en rechts er af schaven hiervoor zet de lijnen neer van de hoek die ik er af wil halen, en blijf daar binnen met de rasp/schaaf.
    Veel mensen hier zie ik ook eerst de ronding t.h.v. de topkam, en t.h.v de body aansluiting goed maken, en dan het tussenliggende deel af schaven.
    8 schuren, schuren, en schuren

  7. #107
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 juli 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    496

    Standaard

    Daarna zijn er nog wel een paar stappen, zoals plakken bindings frezen etc. maar zo ver plan ik nog niet.

  8. #108

    Standaard

    Het afronden van de hals heb ik tot dusver steeds met schuurmachines gedaan. Komt in feite neer op het extreem afronden van de plank waarvan de hals is gemaakt. Ik zet wat lijnen uit en schuur steeds aan weerszijden dezelfde hap eraf. Als ik dan in de buurt kom van wat ik wil hebben, ga ik voelen of de vorm me bevalt. Tussendoor gebruik ik regelmatig een recht schuurblok om te zorgen dat de vorm in de lengterichting ook recht is.

    Bevalt me prima zo en het gaat steeds beter. Vast niet de officiële weg: ik zie echte luthiers met malletjes eerst de rondingen bij topkam en hiel aanbrengen en dan met spookschaven het tussenliggende materiaal verwijderen.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  9. #109
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2008
    Locatie
    Almelo
    Berichten
    1.215

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Het afronden van de hals heb ik tot dusver steeds met schuurmachines gedaan. Komt in feite neer op het extreem afronden van de plank waarvan de hals is gemaakt. Ik zet wat lijnen uit en schuur steeds aan weerszijden dezelfde hap eraf. Als ik dan in de buurt kom van wat ik wil hebben, ga ik voelen of de vorm me bevalt. Tussendoor gebruik ik regelmatig een recht schuurblok om te zorgen dat de vorm in de lengterichting ook recht is.

    Bevalt me prima zo en het gaat steeds beter. Vast niet de officiële weg: ik zie echte luthiers met malletjes eerst de rondingen bij topkam en hiel aanbrengen en dan met spookschaven het tussenliggende materiaal verwijderen.
    Spokeschaaf ga ik ook gebruiken, een kennis maakt midwinterhoorns dus die heeft er eentje liggen. Moeilijkheid is dat ik de headstock tussen de tuners de maximale dikte laat en dan die punt over laat vloeien in de hals. Extra idee van versteviging en ik denk ook dat het prettiger aanvoelt.

    Maar das van later zorg, het gaat mij om de volgorde van frezen, schuren en verlijmen.
    Volg de bouw en foto's van mijn Dragonwing elektrische gitaar

  10. #110

    Standaard

    Bij mij is een beetje deze volgorde ontstaan:

    - headstock en hals afschuinen en verlijmen
    - truss rod kanaal frezen
    - truss rod monteren
    - toets op de hals lijmen
    - fret slots voorzagen
    - hals in de vorm zagen of frezen
    - toets radius aanbrengen
    - fret slots op diepte zagen
    - frets aanbrengen
    - achterkant van de hals shapen
    - eventueel spuit- of lakwerk
    - frets vlakken

    Ik vind het prettig om de frets erin te zetten als de hals nog z'n blokvorm heeft, dan ligt ie lekker stevig.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top