Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 27 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 265

Discussie: Tele met maple top

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2008
    Locatie
    Almelo
    Berichten
    1.215

    Standaard Tele met maple top

    Ik zou graag een theorie toetsen tegen jullie ervaring. Ten eerste: ik weet dat jullie overspoeld worden met theorieën die gewoon losse flodders blijken te zijn, maar het idee dat ik nu heb is een samenvoeging van alles wat ik eerder heb bedacht. Uit schoonheid en budget.

    Het leek me een tijdje leuk om mijn oude en retegoedkope Tele (inmiddels voor hetzelfde bedrag geupgrade) te voorzien van een body en neck upgrade. Daarnaast ben ik erg gecharmeerd van de Les Paul en de LTD Viper. Hun gemene deler is (vaak) een flame top, een angled headstock en een vaste brug. Nu heb ik een idee om dit toe te passen op een Telecaster. Van de prefab bodies zijn Tele en Strat het makkelijkst te krijgen (ik heb niet de machines, ruimte of ervaring om zelf te gaan zagen).

    Dit is mijn idee: ik bestel een standaard Tele body, lijm hier een flamed maple top op en voorzie de rand van een binding. Dit om de freesrand van de Tele body weg te werken en omdat ik het mooi vind. Vervolgens plaats ik een vaste brug (LP style) en een neck met een angled headstock. Het enige probleem dat ik zie is dat ik de electronicaholte door moet steken tot de andere kant, en hier een cover voor moet vinden. Misschien steek ik wel helemaal rondom bij om hier een LP backcover te kunnen plaatsen en dito knoppensetup. De bestaande badkuip en gangen kunnen gehandhaafd blijven als ik elementringen gebruik.

    Goed, nu wil ik graag goede redenen horen waarom dit een stom plan is, of tips voor moelijkheden die voor mij onvoorzien zijn maar die jij natuurlijk al op je vingers na kan tellen. Als ik mijn geld beter in de knip kan houden voor een Epi LP Standard dan hoor ik dat natuurlijk ook graag, het is dat mijn handen jeuken.
    Volg de bouw en foto's van mijn Dragonwing elektrische gitaar

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    2.331

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Yoshida Bekijk bericht
    Ik zou graag een theorie toetsen tegen jullie ervaring. Ten eerste: ik weet dat jullie overspoeld worden met theorieën die gewoon losse flodders blijken te zijn, maar het idee dat ik nu heb is een samenvoeging van alles wat ik eerder heb bedacht. Uit schoonheid en budget.

    Het leek me een tijdje leuk om mijn oude en retegoedkope Tele (inmiddels voor hetzelfde bedrag geupgrade) te voorzien van een body en neck upgrade. Daarnaast ben ik erg gecharmeerd van de Les Paul en de LTD Viper. Hun gemene deler is (vaak) een flame top, een angled headstock en een vaste brug. Nu heb ik een idee om dit toe te passen op een Telecaster. Van de prefab bodies zijn Tele en Strat het makkelijkst te krijgen (ik heb niet de machines, ruimte of ervaring om zelf te gaan zagen).

    Dit is mijn idee: ik bestel een standaard Tele body, lijm hier een flamed maple top op en voorzie de rand van een binding. Dit om de freesrand van de Tele body weg te werken en omdat ik het mooi vind. Vervolgens plaats ik een vaste brug (LP style) en een neck met een angled headstock. Het enige probleem dat ik zie is dat ik de electronicaholte door moet steken tot de andere kant, en hier een cover voor moet vinden. Misschien steek ik wel helemaal rondom bij om hier een LP backcover te kunnen plaatsen en dito knoppensetup. De bestaande badkuip en gangen kunnen gehandhaafd blijven als ik elementringen gebruik.

    Goed, nu wil ik graag goede redenen horen waarom dit een stom plan is, of tips voor moelijkheden die voor mij onvoorzien zijn maar die jij natuurlijk al op je vingers na kan tellen. Als ik mijn geld beter in de knip kan houden voor een Epi LP Standard dan hoor ik dat natuurlijk ook graag, het is dat mijn handen jeuken.
    Zijn de standaard tele bodies niet aan de randen rond gemaakt? Want dan krijg je daar last van als je er een maple top op lijmt (kier aan de zijkant en de top lijmt daar niet). Of is dat nou juist wat je bedoelt, dat je dat wilt afdekken met een binding? Lijkt me toch dat er dan ruimte achter zit.

    Ken je echt niemand met een bovenfrees of zo? Want een telebody is zo gemaakt met een malletje en een kopieerbitje. En dan kun je er wel je maple top op zetten en ook de electronica gaten in een keer goed doen.
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2008
    Locatie
    Almelo
    Berichten
    1.215

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cocobolo Bekijk bericht
    Zijn de standaard tele bodies niet aan de randen rond gemaakt? Want dan krijg je daar last van als je er een maple top op lijmt (kier aan de zijkant en de top lijmt daar niet). Of is dat nou juist wat je bedoelt, dat je dat wilt afdekken met een binding? Lijkt me toch dat er dan ruimte achter zit.

    Ken je echt niemand met een bovenfrees of zo? Want een telebody is zo gemaakt met een malletje en een kopieerbitje. En dan kun je er wel je maple top op zetten en ook de electronica gaten in een keer goed doen.
    De binding is inderdaad bedoeld om de ronde rand weg te werken. Ik vind het in de eerste plaats mooi natuurlijk, maar omdat ik dat nog nooit eerder heb gedaan is dit wel een goede extra motivatie. Of die ruimte verder van belang is ben ik niet zo bang voor. De ronde afwerking van een tele is relatief gering (straal 2mm oid).

    Als ik zelf bodies uit kon frezen dan zou ik dat doen, en misschien nog een andere vorm ook. Zoals het nu staat liever een stukje profi werk met standaardmaten als uitgangspunt.
    Volg de bouw en foto's van mijn Dragonwing elektrische gitaar

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 april 2003
    Locatie
    zwolle
    Berichten
    2.309

    Standaard

    Voor de binding zal je hoe dan ook moeten fresen.
    Je kan de bestaande body door een van dikte (laten) halen zodat ie vlak is en daarop de top verlijmen.

    Wat voor hals ga je gebruiken? Je zal een neckpocket moeten fresen ed.

    Dus veelal werkzaamheden die je ook doet als je zelf een body bouwt.

    Ik maak op uit je verhaal dat je geen ervaring hebt met fresen ed.

    Ik denk dat je op de manier die je beschrijft niet echt een mooi resultaat gaat krijgen.
    Misschien is er iemand in je omgeving die met een frees overweg kan en je kan helpen. Zo niet dan zou ik lekker die lp kopen of het zelf gaan proberen. Trial and error is de enige manier om dit soort zaken te leren.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.485

    Standaard

    Volgens mij is het allemaal best te doen mist de top maar een paar milimeter dik is. Zo niet dan klopt je neck frezing niet meer, die is te diep voor een standard Fender pocket of je moet inderdaad je body eerst afvlakken.
    Als je een non fender hals wil gebruiken voorzie ik nog meer problemen op dat vlak.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    als je een telebody koopt en er een top op zet, moet je de neckpocket gaan opvullen zoals net gezegd, angled dan ook nog, vermits je een Tom brug wil gebruiken (tenzij je de tom brug verzinkt in de top)
    Als je angled neck hebt, is het beter ook een oplopende carve op de top te hebben, omdat anders je pups te laag zullen staan, zeker de brugpup.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2008
    Locatie
    Barneveld
    Berichten
    1.244

    chicken

    En zoals reeds gemeld. Je moet echt wel frezen om die top die je erop lijmt netjes te krijgen en de rand voor de binding te maken.

  8. #8

    Standaard

    Ik vind het een tof idee. Je zult inderdaad wat problemen op moeten lossen en een frees zou toch wel erg handig zijn.
    Ik heb gehoord dat ze soms nog wel eens ergens op de zwarte markt opduiken Ermee omgaan, valt best mee. Een jaar geleden had ik ook nog nooit zo'n ding vast gehad. Gewoon vantevoren goed inlezen, over draairichting, veiligheid ed.

    Ik verkeer op het moment helemaal in tele sferen, maar ik heb alweer een beginnetje gemaakt met iets dat door een lp geinspireerd is; maar het meeste ligt nog open. Ik zie steeds een combi van een tele-achtige body en een lp-achtige hals voor me, al dan niet met angled neck; en dat dan met een eigen schwung.

    Ik zou zeggen: doen !!!
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 augustus 2007
    Locatie
    Veurne - België
    Berichten
    3.117

    Standaard

    Als je een 'echte' maple top op een telebody lijmt, wordt die body dan niet belachelijk dik?
    “Lean your body forward slightly to support the guitar against your chest, for the poetry of the music should resound in your heart.” - Andres Segovia

    GuitarPlansCollection

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    2.331

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kakihara Bekijk bericht
    Als je een 'echte' maple top op een telebody lijmt, wordt die body dan niet belachelijk dik?
    Als het je om de looks gaat, zou je kunnen gaan voor een heel dunne top of zelfs fineer. Met fineer heb je in ieder geval geen problemen met die halspocket die dan te diep gaat worden (maar dan heb je wel het probleem dat het te dun is om je control-cavities af te dekken, daar prik je een keer doorheen). Dus een top van 2 of 3 mm dik zou misschien het beste zijn. En de binding laat het dan een dikkere top lijken. En de radius van de tele-body moet je wegfrezen voor die binding : de grootte van de radius zal dan dus de dikte van de benodigde binding bepalen (dan ontstaat er geen open ruimte achter).
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top