Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 40 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 392

Discussie: Stonebeat Les Beat

  1. #1

    Standaard Stonebeat Les Beat

    Een hoop vage plannen en een hoop werk voor de boeg. Ik wil een Les Paul achtige gitaar maken en tegelijk wil ik het mezelf makkelijk maken. Het hoeft dus geen getrouwe kopie te worden, eerder een afgeleide.

    Ik denk over een bolt on neck zonder hoek, maar wel een headstock met hoek uiteraard. Voor het ontwerp van de headstock ga ik uit van mijn eerdere AS. Het silhouet van de gitaar zal wel lp worden, inclusief de gibson-maten.

    Ik heb een kleine hoeveelheid mahonie, genoeg voor een hals, kop en bijna een body van zo'n 41 mm dik. Wat ik mis in de breedte van de body vul ik op met 2 strippen eikenhout. De body wordt dan een centerpiece van zo'n 75 mm, daartegenaan aan weerszijden 13 a 14 mm eiken en dan nog een kleine 11 cm mahonie voor de zijkanten.
    Voor de top ga ik ook eiken gebruiken. Ik heb een plank gevonden van dik 16 cm breed en zo'n 21 mm dik. Als ik die bookmatch (een handzaagklus waar ik nu al naar uitzie ) kan ik tot op een dikke cm na de top maken; wat ik mis, hoop ik op te vullen met wat overgebleven mahonie.

    De toets moet ik nog zien. Ik zou die ook weer van eiken kunnen maken, net als op m'n tcb tele, dat beviel eigenlijk wel heel goed.

    Hardware moet ik ook nog zien; ik heb nog een dimarzio superdistortion waarvan ik denk dat hij er goed bij past, en ook nog een gibson paf die ik eigenlijk voor een ander project had gedacht dat momenteel een beetje stil ligt.

    Ik denk dat ik de schakeling wat aanpas. Een mastervolume en een mastertone vind ik voldoende, de gescheiden volumes en tone in de gibson setup vind ik eigenlijk maar onhandig.
    Laatst las ik ergens over een peavey-schakeling waarbij met een potmeter vloeiend gewisseld kan worden tussen single coil en humbucker; die dimarzio is zo bedraad dat dat kan. Lijkt me een leuke om te proberen.

    TOM-brug heb ik ook nog steeds. Misschien is dit een mooie gelegenheid om de hier inmiddels gevierde verzonken versie ervan te proberen.

    Blanke lak als huid, net als bij m'n tele. Hout.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  2. #2

    Standaard

    Uit deze reep, geflankeerd door het te gebruiken mahonie, had ik gedacht mijn top te halen:

    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    vind het wel vreemd dat je juist bij een LP achtige niet gaat voor een glued in setneck en carved top, dat zijn juist twee echt interessante bouwonderdelen imo.
    nu, natuurlijk, it's your ballgame, succes!

  4. #4

    Standaard

    Natuurlijk Barno, maar die tijd komt voor mij nog wel. Vooralsnog vind ik een bolt on neck wel zo handig, zowel bij de bouw als bij later onderhoudswerk. En een mooie carve zie ik mezelf nog niet maken; ik ga eerst eens zien of die bookmatch lukt. Wellicht wordt het een Les Beat Junior , misschien toch een hoekje aan de hals; maar eigenlijk tegen mijn eigen verwachting in bevalt de hoekloze hals op de tele heel erg goed.

    En ik begin na de tele toch weer veel zin te krijgen om iets meer eigens te maken dan een (min of meer) getrouwe kopie.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  5. #5
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    En een mooie carve zie ik mezelf nog niet maken;
    Met een lamelen schijf en twee ellebogen op je werkbank en je body goed ingeklemd is het redelijk goed te doen. Probeer eens op een reststukje dat je ergens hebt liggen.

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door G.G. Bekijk bericht
    Met een lamelen schijf en twee ellebogen op je werkbank en je body goed ingeklemd is het redelijk goed te doen. Probeer eens op een reststukje dat je ergens hebt liggen.
    Ah OK, dat klinkt alweer iets beter te doen. Ik overweeg het. Maar in dit 'tophout' heb ik maar weinig diepte.
    Misschien een redelijk vlakke carve voor een eerste keer
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 april 2003
    Locatie
    zwolle
    Berichten
    2.309

    Standaard

    Het is goed te doen hoor. Rustig aan dan komt het helemaal goed.
    De top van mijn lp is ook mijn eerste echte carve. Gewoon aan beginnen zou ik zeggen.

    Ik heb naast de lammellenschijf ook nog twee vijlen (grof en fijn) gebruikt en het schraapstaal.

  8. #8

    Standaard

    Met diverse schuurmachines en andere -tools werk ik graag, dat biedt perspectief. Maar het stuk hout dat ik nu voor de top wil gebruiken is in totaal maar 22 mm dik; het wordt al een toer om daar 2 gebookmatchte stukken van 9 mm uit te halen. Stel dat dat lukt, dan lijkt me dat weinig om een carve mee te doen; maar misschien een ondiepe zoals ik al eerder schreef; voordeel van de ondiepe carve is dan weer dat de houtnerf van de gebookmatchte delen niet zoveel van elkaar gaat verschillen bij de uitgediepte delen.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 juli 2007
    Locatie
    Glasgow/Boutersem
    Berichten
    867

    Standaard

    Cool! ben beniewd hoe ie gaat klinken Mahogany en Oak combinatie... Eik in de instrumenten bouw is normally not done, MAAR ik bouwde ooit een bass body in eik en die klonk toch wel vet hoor!
    veel bouwbpezier!
    "I heard the use of stratocasters is closely followed by having to tell your folks you're gay..."
    HilkoCustomBuilt
    Facebook Pagina

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 april 2003
    Locatie
    zwolle
    Berichten
    2.309

    Standaard

    9 mm is niet veel maar kan wel. Het wordt dan meer een welving maar het is altijd mooi om te zien.

    Ga je die plank zelf bookmatchen? Of laat je m ergens zagen.

    Ik ben ook erg benieuwd naar het resultaat. Ik ben ooit wel begonnen aan een body van eiken maar dat is al lang geleden en heb m eigenlijk nooit afgemaakt.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top