Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 12 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 120
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 december 2002
    Locatie
    Schinnen
    Berichten
    2.757

    Standaard Eigenschappen van beroemde electrische gitaren die je niet prettig vindt.

    We hebben het als gitarist allemaal wel, die verwachtting van iets grandeurs als onze eerste gitaar van een groot merk en van een bekend model aanschaffen, want dat was tenslote waar onze grote voorbeelden ook op speelden.

    En als je hem dan eenmaal hebt dan kom je er achter dat het toch wel even anders zit dan je denkt. Laten we het eens hebben over die dingen aan een beroemd model van een beroemd merk dat je tegen de schenen aanschopt.

    Hier is mijn eigen lijst.

    De Fender Stratocaster.
    Mijn reden om op Strats te gaan spelen was Jan Hendrix van Doe Maar, toen ik hem een paar maanden geleden sprak na een optreden van CCC Inc. zei hij lachened tegen me: "Dus ik ben de reden geweest dat jij gitaar bent gaan spelen, speel je nu nog steeds dan?"
    Ik hou van van strats omdat je er zoveel kanten mee uit kan gaan en omdat ik al zolang mijn 1989'er Squier "De Veteraan" in mijn bezit heb weet ik wat ik kan verwachtten, ik weet waar alle knoppen zitten, alles.
    Maar wat ik HAAT aan strats is dat single coil geluid, begrijp me niet verkeerd hier; ik haat dat geluid als ik er zelf mee moet spelen, om een of andere reden lukt het me nooit om dat echte strat geluid tot mijn voordeel te gebruiken. Het klinkt allemaal te fel, veel te bloed armoedig. Mijn strats hebben Humbuckers in de brug positie om dat tegen te gaan maar ik blijf toch met jalouzie kijken en luisteren naar zo iemand zoals John Mayer of Doyle Bramhall Junior die de prachtigste geluiden uit de doodnormale strat elementen kunnen halen.

    De Fender Telecaster
    Mijn reden om Telecaster te gaan spelen was Bruce Springsteen. Wat ik van een tele erg waardeer is hoe stevig zo'n gitaar aanvoelt: alles zit rots vast maar ook hoe simpel het allemaal is.
    Maar alweer als met een strat haat ik het feit dat ik zelf niets kan doen met het single coil geluid van een tele, als gevolg daarvan is het vervangen van de elementen door humbuckers het eerste wat ik doe als ik een Telecaster aanschaf of gelijk voor een tele gaan die al standaard met humbuckers komt. Ik heb voormalig Herman Brood gitarist David Hollestelle eens in Amsterdam bij de Plug ontmoet en met hem over gitaren gesproken, hij vertelde me wat ik ook van andere hoorde: dat tele brug element is heilig. Maar tot nu toe is het mij niet gelukt om mezelf te kunnen vinden in dat geluid.

    De Gibson Les Paul
    Mijn Reden om Les Paul te gaan spelen was Slash. Van Les Pauls kan ik die enorme sustain, ook als je ze zonder versterker speelt, waarderen. Komt ook nog bij dat je dat iconishe geluid krijgt, je neemt een goede buizen versterker en sluit een Les Paul er op aan en dat is een 100% garantie voor een goed geluid.
    Maar wat ik haat aan Les Pauls is die body binding, vooral bij de Les Paul Custom waar de binding aan beide kanten van de body zit want dan snijdt de top binding in je onder arm en de achter binding prikt je in je maag. Les Paul zelf tradt altijd op in pak, nooit in T-shirt dus de mouw van zijn colbert bespaarde hem de klachten die ik hier omschrijf.

    De Gibson Flying V
    Mijn Reden om een Flying V te gaan spelen waren er verschillende: ik was me toen al voor metal gaan interesseren en kerels zoals KK Downing van Judas Priest zagen er zo cool uit met Flying V's. De andere reden was de Koning: Albert King, die man speelde menig hedendaagse gitarist voorbij met zijn versterker op standby.
    Maar waar ik algauw achter kwam was dat de ergononie van die gitaar mij gewoonweg niet ligt, de V voelt voor mij niet aan als een gitaar, hij hangt niet prettig om, alles voelt raar aan, het werkt niet voor mij.

    De Gretsch Sparkle Jet
    Reden voor aanshaf: Brian Setzer.
    Schitterende gitaar, zonder twijfel de mooiste die ik ooit bezat, ik moest mezelf wel vier keer knijpen om me te overtuigen dat ik hem werkelijk in mijn bezit had, Gold Sparkle, inclusief zwarte koffer met witte bekleding en echtheid's certificaat. En als je hem inplugde dan was "That great Gretsch sound" meteen daar, ik heb menig uurtje op deze gitaar gespeelt over een cleane versterker om aleen van dat geluid te kunnen genieten want ik wist toen al dat ik die gitaar niet lang zou houden.
    Want mijn klachten over body binding bij een Les Paul golden ook voor die Gretsch maar het stopte niet daar. Ik heb flinke handen en de hals van die Gretsch voelde aan als een ijslollie stokje, profiel te plat, snaren te dicht op elkaar, spelen op deze prachtige gitaar was te lastig. En dan was er die rollerbrug die los op de body stond, intonatie? Laat me niet lachen! Snaren vervangen met die Bisgby? dat laat snaren vervangen op een Floyd Rose nog gemakkelijk lijken. Het was zowel een intens verdriet als een opluchting toen ik deze Gretsch van de hand deed, ze was ongelofelijk mooi maar duidelijk niet de ware.
    Laatst gewijzigd door Wouter J; 17 maart 2009 om 02:17
    "Wie niet is ingeënt kan de pokken krijgen"
    - Willy Alberti

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    ben het grotendeels met je eens, maar dat van de LP niet. kom op, de binding die in je buik steekt? wta voor bierpens heb je dan... nooit last van gehad. echt, nooit...de Vee is wellicht niet ergonomisch zittend, maar ook dat is niet echt een issue lijkt mij. supermakkelijk om aan te wennen.

    de gretsch, helemaal mee eens. strat, tele, ook. als de pups van de strat nu eens VEEEL hotter waren, was het veelminder een issue voor mij . die tele brugpup is inderdaad briljant. pff wat een geweldig ding. Ik vind tele's alleen zo BRUUT lelijk! mijn 160 euro partsotele is de beste tele die ik ooit heb gehoord en bespeeld. wat een geweldig ding. maar zo ontiegelijk lelijk. kan er denk ik echt alles mee spelen. van jazz tot knetterharde trashmetal. zonder brom. ik weet niet hoe, maar hij bromt, hist, sist, en ruist niet. het het zijn echt singlecoils!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 december 2002
    Locatie
    Schinnen
    Berichten
    2.757

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo Bekijk bericht
    ben het grotendeels met je eens, maar dat van de LP niet. kom op, de binding die in je buik steekt? wta voor bierpens heb je dan...
    Nee, juist toen ik als achttien jarig scharminkel nog zo mager als een lucifer was was die pijnlijke achter body binding een issue voor mij. Het feit dat ik nu 100 kilo weeg en breed genoeg ben om mensen met mijn uiterlijk al af te schrikken is dat geen probleem meer.

    Die voor binding daarintegen bezorgd me nog steeds striemen op mijn onderarm. De oplossing is om OF de gitaar heel hoog te hangen of juist heel laag kijk naar plaatjes van bekende Les Paul Spelers: ze hebben hun gitaren of heel hoog hangen of juist heel laag. Niemand had hem enrgens in het midden.
    "Wie niet is ingeënt kan de pokken krijgen"
    - Willy Alberti

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wouter J Bekijk bericht
    Nee, juist toen ik als achttien jarig scharminkel nog zo mager als een lucifer was was die pijnlijke achter body binding een issue voor mij. Het feit dat ik nu 100 kilo weeg en breed genoeg ben om mensen met mijn uiterlijk al af te schrikken is dat geen probleem meer.

    Die voor binding daarintegen bezorgd me nog steeds striemen op mijn onderarm. De oplossing is om OF de gitaar heel hoog te hangen of juist heel laag kijk naar plaatjes van bekende Les Paul Spelers: ze hebben hun gitaren of heel hoog hangen of juist heel laag. Niemand had hem enrgens in het midden.
    niemand in 't midden...? jimmy page, kossoff, sykes (old days), thin lizzy's gitaristen (ben te moe om de namen op te zoeken), etc etc etc. allemaal 'in het midden'. in t gebied dat je ballen achter de gitaar zitten. dus dat is een gebied van ongeveer 30 centimeter :P maar toch. niet idioot laag, niet idioot hoog.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.489

    Standaard

    Een goed geluid uit een gitaar halen is meer dan een modelletje van de muur halen en ergens inpluggen, laat staan DAT geluid van knopfler/SRV/Buchannan enz enz. Niet alleen moet je een goed exemplaar tegen het lijf lopen, het baasje zelf heeft ook jaren nodig.
    Die Hendriks van je had bijvoorbeeld een tamelijk generic strat geluid, mensen als Mayer en Knopfler gaan door tientalle modellen voor ze bij iets settelen.

    Dat Orpheo een strat niks vindt omdat het geluid niet is wat hij uit een gitaar wil horen, da's prima, dat betekent dat de gitaar karakter heeft en dat iemand anders er dan wel wat mee kan.

    Er bestaan geen slechte gitaren, alleen slecht gemaakte gitaren. De kunst is er eentje te vinden die bij je past.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 december 2004
    Locatie
    Emmen
    Berichten
    17.149

    Standaard

    Mijn stratje is mijn favoriet, maar de tremolo is niet erg goed uiteraard. Eigenlijk vreemd dat Fender dat jaren '50 ontwerp nooit heeft aangepast.
    ALLES IS VERKOCHT!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 november 2004
    Locatie
    Heerhugowaard
    Berichten
    1.216

    Standaard

    Fender is wel degelijk met de tremolo aan de slag geweest hoor
    Zo heb je al ruim een jaar of 20 de 2-punts tremolo, begonnen met de American Standard en Strat Plus series midden jaren 80. Ook roller nuts en locking mechanieken zijn de revue al gepasseerd.
    Maar blijkbaar is er nog steeds een grote markt voor de ouwe trem, met al zijn tekortkomingen.

  8. #8

    Smile

    Ik kan ook niet zoveel met het Strat-geluid. Ik vind het geweldig klinken als ik een gitarist als David Gilmour of Jimi Hendrix hoor, maar zelf kan ik er gewoon niet veel mee. Geef mij maar een Tele.

    Een Strat voelt ook gewoon als een cheap flutding aan (de Strats die ik heb bespeeld iig). Een Tele is gewoon een rots, daar kun je mee doen wat je wil (+ het brugelement rammelt heerlijk!). Bij een Strat heb ik het gevoel of ik een speelgoedgitaar in mijn handen heb.

    Leuk topic trouwens!

  9. #9

    Standaard

    de positie van de volumeknop op een LP, das bij een strat veel handiger
    VAARWEL ALLEN, HET GA U GOED!

  10. #10

    Standaard

    die rand die in mijn onderarm snijdt is ook mijn bezwaar tegen de Les Paul....

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top