Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 43
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 februari 2009
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    140

    Standaard Graag gear advies jazzgitaar+amp

    Ik will een jazzgitaar kopen dus ben me net aan het orienteren. Is dit het goeie subforum om hierover advies te vragen? :P
    Mijn hoofdgitaren zijn momenteel: fender jazzmaster, een strat, en een takamine voor het (semi)accoustische werk. En nog een les paul waar ik zelden op speel (les paul=niet mijn type gitaar).

    Voor de duidelijkheid: ben een ervaren gitarist en wil een goeie gitaar aanschaffen, heb alleen nooit een jazzgitaar gehad.

    Ik wil graag wel kunnen klinken als Wes, Scofield of Bill Frissell. En ik hou wel van sound van gitaristen als scott henderson, holsworth, jeff beck en steve vai. Dus van traditioneel warme jazz tot jazzrock/metal. Alleen dat is denk ik niet verenigbaar in 1 gitaar :P

    Het budget mag wel enigzins beschaafd blijven (<1000euro). Daarnaast moet ik ook een goeie versterker hebben er bij, die eigenlijk niet per se meer dan 50 watt hoeft te zijn maar wel lekker geluid met een mooi laag. De versterker moet naast een dikke warme jazzy tone ook een gemeene vette rock scheur kunnen produceren zoals ik dat van marshall jcm900 (met 4 x celestion cab) gewend ben. Denk dat het er op neer komt dat het twee gitaren worden en 1 amp om al die sounds neer te kunnen zetten.

    Welke gear-kenner geeft mij goed advies?
    Laatst gewijzigd door gitaarmeneer; 15 maart 2009 om 15:32

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    een van de best bewaarde gibson geheimen en nog betaalbaar ook: een ES 135, dunne broer van de dikke jazzbak 175.
    Je kan er alles op spelen (ok, het is géén metalgitaar) en ze klinkt geweldig voor jazz . Dat icm met een Fender bassman en je bent gesteld ...

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 februari 2009
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    140

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    een van de best bewaarde gibson geheimen en nog betaalbaar ook: een ES 135, dunne broer van de dikke jazzbak 175.
    Je kan er alles op spelen (ok, het is géén metalgitaar) en ze klinkt geweldig voor jazz . Dat icm met een Fender bassman en je bent gesteld ...
    'Discontinued in 2002'. Waar vind ik zo'n ding? Markplaats? Is er op gitaarnet een vraag en aanbod hoek? En wat is de straatwaarde?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Instinctmatig zeg ik:

    Epiphone Broadway, Emperor Regent,... als jazzbak, die jazzmaster kun je nog houden voor het betere rockwerk


    Fender Bandmaster VM (gisteren nog gehoord, en die klinkt warm & heeft genoeg ballen voor een (rock)podium).
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gitaarmeneer Bekijk bericht
    'Discontinued in 2002'. Waar vind ik zo'n ding? Markplaats? Is er op gitaarnet een vraag en aanbod hoek? En wat is de straatwaarde?
    waren (tot voor kort weet ik zeker, nu weet ik niet) regelmatig 2de hands onder de 1000 € te koop. Standaard P100 pups (nice voor jazz!), velen vervangen ze door P90's: meer blues 'n rock geschikt. Heb er zelf eentje (at fingers: nog steeds werkloos momenteel omdat ik geen lange schroeven vind om mijn P100's er terug in te steken ...) en ik (ook at fingers) doe hem nooit weg

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    3.329

    Standaard

    Ik zou gaan voor een es 335-achtig model. Daarmee kun je alle sounds krijgen die jij beschreef. Emily Remler kreeg een Wes-achtige sound op zo'n gitaar, Larry Carlton krijgt er smooth jazz, blues en rocksounds mee en zo zijn er nog veel meer voorbeelden. Ik heb een Heritage 535 (zelfde model) en ik kan er echt alle kanten mee op. 1000 euro is alleen voor semi-hollow gitaren een beetje een niemandsland. Je zou eens naar Indie of Peerless kunnen kijken, maar ik zou met jouw budget een voor 650 een Epiphone Sheraton kopen en daar eventueel een heel goed setje pickups (Duncan 59, Gibson classic 57 oid) inzetten, dan heb je een prima gitaartje! Of 500 erbij sparen en een tweedehands Heritage scoren, dan heb je nooit meer wat anders nodig.
    Je hebt als je voor een 335-achtige kiest zeker maar 1 gitaar nodig naar mijn mening, maar een amp die scheurt als een marshall en echt goed jazzy clean in huis heeft? Dan kom je bij mijn weten echt in het dure segment uit. In elk geval speel ik in repetitieruimtes weleens jazz over een cleane Marshall, en daar word je niet gelukkig van. Misschien gaan voor een amp met mooi clean en daarbij een retegoed scheurpedaaltje kopen?

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    De gitaar van Emily Remler was een 330 ( ik heb er ook zo 1 , een '66 ).
    Is geen semi akoestische zoals de 335, en ' echt hout'. P90 pu's.All rounder.

    Gibson brengt ze (recent) weer op de markt ( CS ?).
    Goeie raad : koop ( = betaal ) niks voor een Gibson voor je ze goed aan de tand hebt gevoeld, wat ze in de winkel ook mogen vertellen, ik spreek uit ondervinding.

    BTW een Jazzmaster is echt wel geschikt mits goeie versterker.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    In lijn met de vorige posts,
    Es 135, ES 333 en Gibson Vegas,Ibanez artist uit de AS serie, Guild Starfire..
    al die modellen zie ik voor onder de 1000 op ebay weggaan. Semi's met een balk wat je nodig hebt als je hi gain werkt. Als dat niet hoeft zou ik ook eens kijken naar Peerless, zit kwa kwalitieit tussen Epiphone en Gibson in maar goedkoper (nog, binnenkort een 20% prijsstijging).
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 januari 2002
    Locatie
    Thuis
    Berichten
    2.341

    Standaard

    Ik speel op een Gibson ES295 over een Koch Twintone.
    50 watt en kan flink scheuren als het moet.
    Uiteraard kan de 295 mooie jazzy geluiden voortbrengen. Maar die vind je niet onder de €1000,-.
    Een ES135 misschien wel.
    Die Koch zit wel snor. Een lekker veelzijdig ding als je het mij vraagt.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    3.329

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door terrasbeest Bekijk bericht
    De gitaar van Emily Remler was een 330 ( ik heb er ook zo 1 , een '66 ).
    Is geen semi akoestische zoals de 335, en ' echt hout'. P90 pu's.All rounder.

    Gibson brengt ze (recent) weer op de markt ( CS ?).
    Goeie raad : koop ( = betaal ) niks voor een Gibson voor je ze goed aan de tand hebt gevoeld, wat ze in de winkel ook mogen vertellen, ik spreek uit ondervinding.

    BTW een Jazzmaster is echt wel geschikt mits goeie versterker.
    Twee opmerkingen:
    1) JIJ HEBT EEN 330 uit 66? Dat is zo'n beetje de coolste gitaar OOIT. Foto's!
    2) Hier Emily op de gitaar die ik bedoelde. Humbuckers en wat zo te zien een Vibrola staartstuk is. Lijkt m ij toch geen 330?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top