Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 18
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 januari 2009
    Locatie
    Brussel
    Berichten
    566

    Standaard Fenderfreak travels to the dark side en probeert Gibson

    Een postje voor al die Fender spelers die zich af en toe, in een moment van waanzin, afvragen hoe het eigenlijk zou zijn om op een Gibson te spelen.

    Gisteren bij Piens geweest, om mijn Mesa Boogie Express te gaan halen Geduld, er komt een uitgebreide, zuiver subjectieve review zodra ik er kan op spelen zonder instant orgasme. Binnen enkele dagen dus.

    Ik dus gisteren bij Piens in Deinze, met mijn gitaar, om de versterker te proberen. Helaas: ik had hem besteld via internet, en dan kijg je hem in zijn doos zoals ze hem van Mesa hebben ontvangen. Hun antwoord: wie via internet besteld, krijgt het goedkoper, dus geen after sales service Dus als ik een gitaar van 3000€ koop via Piens online, wil dat zeggen dat ik zelf de intonatie mag doen enzo? Dat is dan ook de laatste keer dat ik duur spul bij hun on-line koop. Pas op: zeer gedienstige gasten, het is hun on-line policy die niet klopt.

    Maar goed, to the point. Terwijl ik daar was, heb ik de tijd genomen om even de volgende representatieve planken te testen:

    Gibson Les Paul Standard
    SG Standard Robot
    ES 335

    Ikzelf heb een Fender Strat plus. Het was de eerste keer dat ik de tijd nam (2 u) om mij te verdiepen in het fenomeen "Gibson"

    Mijn compleet persoonlijke bemerkingen:
    - Gibsons zijn duurder, maar beter afgewerkt. Bij mijn Fender voel je, als je langs de hals glijdt, de verschillende frets. Niet dat je handen gaat openhalen, maar je voelt ze. Bij Gibson zijn ze aan de zijkanten gelijk met de hals gewerkt tot op de micrometer, en dan nog eens vernist. Ik denk dat ze bij Fender eerst vernissen, dan fretten?
    - Een Gibson speelt sneller, van noot naar noot, maar bending was moeilijker.
    - Een noot klinkt egaler, van aanslag to fade. Bij een strat heb je echt zo'n twang die dan overgaat in een toon.
    - Een Gibson bijt meer. Nu snap ik wat ze met 'bite' bedoelen.
    - Bij een fender is er echt een verschil tussen de klankkleur van de neck/middle/bridge pick-up. Bij Gibsons ook, maar veel minder. Kan door gebrek aan ervaring zijn. Mijn vriendin, een niet gitariste, hoort ook moeilijk het verschil tussen de pickups van de strat (neen, ik begrijp dat ook niet).
    - Wel goed: het feit dat elke pickup een volumeregeling heeft. Dus slechts één switch bij het solo-moment. Bij fender is dit switch/volume draaien.
    - De achterkant van een Les paul ziet er uit alsof het rechtstreeks uit een boom gehakt is. Bij een fender zit er vanachter nog een metaalplaat, en een back plate, met inox vijzen, dus wat meer hi-tech. Maar goed, smaken verschillen. Ik wil wel, net zoals bij die Gibson, een doorzichtige, smoked back plate. Gitaar lingerie.
    - Die Robot is rotzooi. Moest een Les Paul '57 een robot gehad hebben, het zou in 1965 al kapot gegaan zijn. Dus die robots gaan nooit historische gitaren worden. De tuner van de 2e snaar deed het al niet meer. Net zoals je in de ikea naar de display meubelen kijkt voor de kwaliteit, want die zijn door duizenden handen al open en dicht gedaan, dus dan weet je hoe je keuken er zal uitzien in 15 jaar.
    Die robots zijn trouwens goedkoper dan de niet-robots. What gives?
    - Volgens de verkoper is een Les Paul Studio zijn geld niet waard. Ik dacht dat het juist een mooie gibson was voor een eerlijke prijs? Of had hij het eigenlijk over zijn marge?
    - De winnaar: de SG voor het speelgemak en ergonomie, de ES335 voor de klank. Die ES355 is luid!

    Alledrie hadden oude, plakkerige snaren. De goedkoopste was een SG van 2000+ €. Komt dus in uw winkel een klant die een Mesa Boogie komt halen van 1700€, die dus duidelijk een budget heeft, en die interesse toont in het betere gamma, en dan stop je hem een gitaar met oude snaren in de hand? Had ik een gas-aanval gehad op één gitaar, ik had ze waarschijnlijk ter plekke gekocht. Gemiste kans, Piens.
    It sounds good but it's about as loud as an annoying child.
    I want "pissed off Grizzly bear"

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2008
    Locatie
    Neerpelt
    Berichten
    3.793

    Standaard

    samenvatting: Blijf weg bij Piens

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 september 2006
    Locatie
    Tilburg
    Berichten
    1.296

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door humbucker Bekijk bericht
    samenvatting: Blijf weg bij Piens
    of juist niet, scheelt je geld maaruhm, mooie review, maar ik moet zeggen dat ik de LP studio's altijd heel goed vind juist, alleen jammer dat ze zo ugly zijn.

  4. #4

    Standaard

    Ieder zijn ding, ik heb ook een gibson van € 2000,- + ik heb ook een highway fender strat. En tuurlijk ziet de gibson er beter uit, en is ie ook beter afgewerkt. Toch vind ik mijn fender net zo lekker klinken. En omdat het totaal verschillende gitaren zijn heb ik ze allebei.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    weinig verschil tussen hals en brug?! wow...zelfs m'n bijna dove oma hoort t verschil, en dat is geen grapje. maar goed, kan ook aan de pups liggen, eerlijk is eerlijk.

    ik vind juist de back van een les paul/gibson mooier. meer hout om te zien, minder lelijke afdekshit erop. en: niet dat enorme gat voor je tremolo!

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 januari 2003
    Locatie
    Middelburg
    Berichten
    10.228

    Standaard

    Het blijft jammer dat zo'n mooie zaak als Piens altijd zo raar doet tegen klanten, alsof het een zegen is wanneer je daar iets mag kopen.
    Mogen ze eerst wel iets aan de prijzen en de service doen, zeker in vergelijking met de Nederlandse winkels. Ik zie het als een soort snoepwinkel, want veel mooier vind je ze echt niet, maar jongens toch.....wat kunnen ze klantonvriendelijk overkomen soms, jammer, jammer, jammer...
    Eigenaar Holy Cow straps.
    Benelux sales voor Tokai, Koch, Lakland.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 november 2007
    Locatie
    Oost-Noord-Brabant (daar ergens)
    Berichten
    7.810

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo Bekijk bericht
    weinig verschil tussen hals en brug?! wow...zelfs m'n bijna dove oma hoort t verschil, en dat is geen grapje. maar goed, kan ook aan de pups liggen, eerlijk is eerlijk.

    ik vind juist de back van een les paul/gibson mooier. meer hout om te zien, minder lelijke afdekshit erop. en: niet dat enorme gat voor je tremolo!
    Ik vind het verschil tussen hals en brug groter bij single coils dan bij humbuckers, misschien dat het daaraan ligt? Daarom vind ik mijn HSS strat zo'n geweldig ding: best of both worlds (voor mij dan).

  8. #8
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Wat een EDIT: prut-review. Slaat echt nergens op, appels met peren vergelijken. Zet het in rood in de quote:

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kingfisher Bekijk bericht
    Maar goed, to the point. Terwijl ik daar was, heb ik de tijd genomen om even de volgende representatieve planken te testen:

    Gibson Les Paul Standard
    SG Standard Robot
    ES 335

    Ikzelf heb een Fender Strat plus. Het was de eerste keer dat ik de tijd nam (2 u) om mij te verdiepen in het fenomeen "Gibson"

    Mijn compleet persoonlijke bemerkingen:
    - Gibsons zijn duurder, maar beter afgewerkt Er zijn zat fenders die duurder zijn dan Gibsons. Bij mijn Fender voel je, als je langs de hals glijdt, de verschillende frets. Misschien ander type frets? Toets kan krimpen, Gibsons hebben vaak een binding, dus frets zijn ook anders afgewerkt, een hogere fret moet een haaksere hoek hebben... appels met peren vergelijken. Niet dat je handen gaat openhalen, maar je voelt ze. Bij Gibson zijn ze aan de zijkanten gelijk met de hals gewerkt tot op de micrometer, en dan nog eens vernist. Ik denk dat ze bij Fender eerst vernissen, dan fretten? Lijkt me niet, want dan beschadig je de hals bij het afwerken van de zijkanten.
    - Een Gibson speelt sneller, van noot naar noot, maar bending was moeilijker. Kan aan de andere mensuur liggen en aan de andere radius, dit gevolg dat je noemt is persoonlijk. Ik speel langzamer op een Gibson.
    - Een noot klinkt egaler, van aanslag to fade. Bij een strat heb je echt zo'n twang die dan overgaat in een toon. Logisch gevolg van Setneck - Bolt-on, daar heb je gelijk in.
    - Een Gibson bijt meer. Nu snap ik wat ze met 'bite' bedoelen. Onzin, kijk eens naar een goeie telecaster. Bovendien zijn begrippen als "bite'" erg subjectief.
    - Bij een fender is er echt een verschil tussen de klankkleur van de neck/middle/bridge pick-up. Bij Gibsons ook, maar veel minder. Te algemene stelling. Kan door gebrek aan ervaring zijn. Mijn vriendin, een niet gitariste, hoort ook moeilijk het verschil tussen de pickups van de strat (neen, ik begrijp dat ook niet).
    - Wel goed: het feit dat elke pickup een volumeregeling heeft. Dus slechts één switch bij het solo-moment. Logisch gevolg van het ontwerp. Bij fender is dit switch/volume draaien.
    - De achterkant van een Les paul ziet er uit alsof het rechtstreeks uit een boom gehakt is. Bij een fender zit er vanachter nog een metaalplaat, en een back plate, met inox vijzen, dus wat meer hi-tech. ja, logisch, of wil je rechtstreeks die veren zien zitten? LP heeft ook een plaat aan de achterkant, zelfs twee stuks. Maar goed, smaken verschillen. Ik wil wel, net zoals bij die Gibson, een doorzichtige, smoked back plate. Gitaar lingerie.
    - Die Robot is rotzooi. Moest een Les Paul '57 een robot gehad hebben, het zou in 1965 al kapot gegaan zijn. Dus die robots gaan nooit historische gitaren worden. De tuner van de 2e snaar deed het al niet meer. Net zoals je in de ikea naar de display meubelen kijkt voor de kwaliteit, want die zijn door duizenden handen al open en dicht gedaan, dus dan weet je hoe je keuken er zal uitzien in 15 jaar.
    Die robots zijn trouwens goedkoper dan de niet-robots. What gives?
    - Volgens de verkoper is een Les Paul Studio zijn geld niet waard. Wie zegt dat je naar verkopers moet luisteren. Zij worden maar voor 1 ding betaald, en da's verkopen. Ik dacht dat het juist een mooie gibson was voor een eerlijke prijs? Of had hij het eigenlijk over zijn marge?
    - De winnaar: de SG voor het speelgemak en ergonomie, de ES335 voor de klank. Die ES355 is luid!

    Alledrie hadden oude, plakkerige snaren. De goedkoopste was een SG van 2000+ €. Komt dus in uw winkel een klant die een Mesa Boogie komt halen van 1700€, die dus duidelijk een budget heeft, en die interesse toont in het betere gamma, en dan stop je hem een gitaar met oude snaren in de hand? Had ik een gas-aanval gehad op één gitaar, ik had ze waarschijnlijk ter plekke gekocht. Gemiste kans, Piens.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 januari 2007
    Locatie
    Dark side of the moon
    Berichten
    959

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kingfisher Bekijk bericht
    Ik dus gisteren bij Piens in Deinze, met mijn gitaar, om de versterker te proberen. Helaas: ik had hem besteld via internet, en dan kijg je hem in zijn doos zoals ze hem van Mesa hebben ontvangen. Hun antwoord: wie via internet besteld, krijgt het goedkoper, dus geen after sales service
    Op dat moment was ik er toch wel klaar mee geweest hoor... Dan had ik me beroepen op het recht en zo direct de versterker teruggegeven en me geld terug geeist.

    Wat een belachelijke zaak...

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 mei 2008
    Locatie
    Maastricht
    Berichten
    301

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door G.G. Bekijk bericht
    Wat een K#T-review. Slaat echt nergens op, appels met peren vergelijken. Zet het in rood in de quote:
    Vind het nogal raar dat je zit te zeuren over subjectief en persoonlijk terwijl er boven het stukkie dat je gequote hebt staat:

    Mijn compleet persoonlijke bemerkingen:

    Ik vind het wél boeiend om te lezen wat iemand ervaart als het verschil tussen fender en gibson, ook al is dat persoonlijk.

    EDIT: Er staat inderdaad het een en ander in dat misschien niet helemaal correct is, maar nog vind ik het ontzettend bot om gelijk te zeggen dat het een "k#treview" is.
    Laatst gewijzigd door KamikazaGuitar; 13 maart 2009 om 17:22

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top