Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 21
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 februari 2003
    Locatie
    belgie
    Berichten
    1.369

    Standaard

    gitaarmeneer, kudo's voor jou!!

    leg trouwens es even dit uit
    Melodisch Mineur (Jazz Mineur Ladder) - 1 2 b3 4 5 6 7
    Speel over min/maj akkoorden
    min akkoord snap ik. Of bedoel je mineur akkoord met een grote 7(want ik lees het als mineur en majeurakkoorden)
    tmaakt niet uit wat je speelt maar HOE je t speelt
    http://www.facebook.com/pages/fractu...9162201?ref=mf

  2. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gorgasm Bekijk bericht
    gitaarmeneer, kudo's voor jou!!

    leg trouwens es even dit uit
    Melodisch Mineur (Jazz Mineur Ladder) - 1 2 b3 4 5 6 7
    Speel over min/maj akkoorden
    min akkoord snap ik. Of bedoel je mineur akkoord met een grote 7(want ik lees het als mineur en majeurakkoorden)
    ja dat bedoelt hij lijkt me, aangezien een m/M de 1e trap is van melodisch. Ik vind het de ladder ook handig om te gebruiken alsje van een gealtereerd dominant akkoord oplost naar een majeur akkoord.
    Voor Dm7 G7#5 Cmaj7 zou ik over de G7#5 ook wel Cmelodisch gebruiken. Dan altereer je in feite maar 1 noot buiten Cmajeur.

    Hieronder heb ik 3 filmpjes gelinked met wat verschillende toepassingen voor melodisch mineur, die ik zelf zeer duidelijk vond.

    http://www.youtube.com/watch?v=fIqWW-1yCK4
    http://www.youtube.com/watch?v=7UCrssbLGto
    http://www.youtube.com/watch?v=RTi-BYqXC74
    Laatst gewijzigd door jaspie; 13 maart 2009 om 13:01

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 januari 2006
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    6.996

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gitaarmeneer Bekijk bericht
    Grappig: ik kom er net achter dat Mixo b13 op V is hetzelfde als gewoon melodisch gezien vanaf de hoofdtoonsoort. ter Illustratie: als we uitgaan van progressie in C mineur, dan is de Ve trap G7. G7 mixob13 bestaat uit dezelfde noten als C melodisch. Dus dat vind ik hier een makkelijkere manier van kijken, om niet ten aanzien van de Ve trap de modus te zien, maar ten aanzien van de de hoofdtoonsoort (Ie trap). Als je het zo bekijkt is het wel net iets minder spannend (omdat het maar 'gewoon' melodisch is), maar dat mag de pret niet drukken ;-)

    Oh, vandaar dat het dan goed werkt, had het zo helemaal niet bekeken eigenlijk, grappig.

    Ik vind melodisch mineur van de Ie trap spelen over de V (dus mixo b13) zelf juist spannend klinken over de V (en evt al de II) van een majeur II V I. Dus als het gaat om progressie in C, bijvoorbeeld C ionisch op II en I en C melodisch op de V.

    II-V-I 's speel ik nooit (van de jazzopleiding gegaan mede vanwege mijn gruwelijke hekel aan II-V-I 's) dus daar kan ik weinig over zeggen.
    Hmm, in tweede instantie, waarschijnlijk bedoelde ik zowel in mineur als in majeur, zou best kunnen, ik weet in ieder geval dat het voor mijn gevoel beter werkt dan gealtereerd in majeur.


    Dat vind ik een leuke suggestie, Tristan. Ik speel al wel gewoon lydisch over maj7. Echter ik weet dat je over maj7 ook heletoons kan spelen (waar het begin van lydisch veel verwantschap mee vertoont), en lydish#5 ligt natuurlijk weer een stapje dichter bij heletoons! Ja daar kan ik wat mee.

    Heletoons kan inderdaad, kan ook over mineur als je 'm een half step hoger pakt dan de grondtoon geloof ik.
    Er zijn wel meer dingen mogelijk in majeur hoor, gewoon de verschillende melodisch mineur ladders tegen een statisch majeur akkoord aanspelen en dan vind je het wel, ik weet het nu ook zo even niet uit mijn blote hoofd, heb het ooit wel een keer uitgezocht.
    Scott Henderson heeft daar ook een goede video over, Jazz/Fusion Improvisation, alhoewel ik Melodic Phrasing van hem als video nog wel iets beter vind.
    Je kan het ook benaderen vanuit spanningstonen, dus bijvoorbeeld b3 op majeur en dan kijken in welke melodisch mineur ladders deze voorkomt en welke andere spanningstonen erin voorkomen.
    Veel gebruikte spanningstonen zijn: b3, #11 of b5, #5 of b13, b7
    2 en 6 klinken erg consonant, dus zijn niet zo interessant om te onderzoeken (komen toch wel voor in de melodisch mineur ladders die werken), b2 vind ik zelf erg lelijk vanwege de grondtoon en de majeur septiem waarmee hij clasht.
    Grappig, want een majeur septiem op een dominant septiem akkoord vind ik dan wel weer erg lekker werken.
    Daarop kan eigenlijk echt vrijwel alles, uitgezonderd sommige combinaties van noten die niet werken, maar daarmee is het eigenlijk ook wel het saaiste en minst spannende akkoord naar mijn idee, probeer vooral die majeur septiem eens.


    Ja dat is idd vet. Je kan dan erg ver gaan met creeeren van exotische klanken.

    Zeker zeker

    Ja sure. Wat ik tot nu toe meestal doe is het afwisselen en mixen van gealtereerd, melodisch (op de Ie trap, dus mixob13 gezien vanaf de V) en mixolydisch op de Ve trap. En daarom komen al deze klanken me bekend voor wanneer ze op de Ve trap gebruikt worden, omdat al die modi geconstrueerd kunnen worden met bovenstaande 3 ladders die ik al gebruik. Echter ik vind het wel leuk om te weten wat voor gebruiken, zienswijzen en theorien erover nog meer in de omloop zijn. Bovendien ben ik vooral ook benieuwd naar gebruik op andere akkoorden dan Ve trap. Die lydisch#5 op een op zichzelf staand maj7 akkoord vind ik daar bijvoorbeeld een leuk voorbeeld van. Meer daarvan!

    Hierboven staan nog wat suggesties, tsja op V, ik ben er niet zo'n liefhebber van, met name gealtereerd in mineur en majeur, ik vind het helemaal niet zo mooi klinken eigenlijk, het is echt een kwestie van sommige noten wel en sommige noten niet gebruiken om een gebalanceerd geheel te krijgen denk ik.
    Ach ja, eigenlijk hou ik gewoon helemaal niet van dominant akkoorden als ze vrij duidelijk als zodanig te herkennen zijn, waarschijnlijk is dat het.
    gitaarmeneer:
    Ik heb mijn reactie voor de duidelijkheid maar even vetgedrukt onder jouw reactie geplaatst.
    Laatst gewijzigd door Tristan; 13 maart 2009 om 13:14

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 januari 2006
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    6.996

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gorgasm Bekijk bericht
    gitaarmeneer, kudo's voor jou!!

    leg trouwens es even dit uit
    Melodisch Mineur (Jazz Mineur Ladder) - 1 2 b3 4 5 6 7
    Speel over min/maj akkoorden
    min akkoord snap ik. Of bedoel je mineur akkoord met een grote 7(want ik lees het als mineur en majeurakkoorden)
    Hij zal denk ik inderdaad wel mineur akkoorden met een groot septiem bedoelen, die worden meestal als mineur/majeur akkoorden aangeduid.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gorgasm Bekijk bericht
    gitaarmeneer, kudo's voor jou!!

    leg trouwens es even dit uit
    Melodisch Mineur (Jazz Mineur Ladder) - 1 2 b3 4 5 6 7
    Speel over min/maj akkoorden
    min akkoord snap ik. Of bedoel je mineur akkoord met een grote 7(want ik lees het als mineur en majeurakkoorden)
    onthou het liever als ' melodisch mineur' en vergelijk het niet met iets anders.
    Als dit topic toch zou uitgroeien tot iets waar nuttige conclusies worden getrokken ( !!!!! ), zal het duidelijk worden.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 januari 2006
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    6.996

    Standaard

    Ach ja, mijn excuses voor het gelul hoor, maar waarschijnlijk kunnen sommigen wel wat met dat grote zwartgedrukte stukkie in het midden ervan toch?
    Daarnaast is het als je dieper in melodisch mineur en outside spelen duikt vaak toch ook een kwestie van smaak wat je lekker vindt werken en wat niet.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gitaarmeneer Bekijk bericht
    Ja ok. Dus samengevat komt dat neer dat je op dom7 akoorden kan spelen ?:

    7e modus van mel. min. = gealtereerd (1 vakje verder dan het dom7 akkoord)
    5e modus van mel. min. = mixolyidisch b6 (4 vakjes verder dan het dom7 akkoord)
    4e modus van mel. min. = lydish dominant (5 vakjes verder dan het dom7 akkoord)
    &
    2e modus van mel.min. = dorisch b2 (2 vakjes terug vanaf het dom7 akkoord)


    Interessant!


    Kan je vertellen hoe dat daar vanaf hangt? Naar welke trappen deze scales neigen op te lossen e.d. ?

    Wat mij zowiezo opvalt is dat je ze alle vier prima kunt gebruiken op een dom7 op de Ve trap: de vier ladders die terrasbeest aandraagt zijn ieder op hun eigen manier combinaties tussen mixolydisch, gealtereerd en octatonisch.

    Wat mij echter benieuwd is of -en zo ja waar- de trappen uit melodisch mineur (in de jazz? of andere soorten muziek) worden ingezet op andere trappen dan de II en V of met welke andere harmonische functies.
    Ik bedoel dat je over C7 mel min kan in volgende ladders C#,Bb, F, G.....elke modus in elke toon dus moet je apart gaan bekijken.Deze terminologie / nomenclatuur maakt het niet voor iedereen makkelijk.

    Ik denk dat elk voor zich moet ' horen' wat voor hem het beste klinkt in deze on gene situatie, het is mi volledig afhankelijk van iemands eigen stijl, en de song natuurlijk.
    Zelf stop ik met deze studie als ik 104 en één dag wordt.
    Laatst gewijzigd door terrasbeest; 14 maart 2009 om 10:21

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 februari 2009
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    140

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EuroCinema Bekijk bericht
    Underplaying, noemen ze dat. Het nare is dat je voor die laatste 10% procent tien keer zoveel moet studeren!
    Ik vind studeren en zeveren over theorie juist leuk. Maar ja ik ben dan ook gewoon een muzieknerd. Misschien moet ik toch nog eens muziekwetenschappen of zoiets gaan studeren. LOL. Nja ik moet er wel bijzeggen: alleen maar droog lullen erover vind ik gauw saai. Maar steeds als ik bijvoorbeeld hier een posting doe, dan zit ik ondertussen op mn gitaar die klanken ook in de praktijk te checken en mn licks te oefenen/nieuwe te bedenken. Dus dan heb je meteen de klanken erbij. Het is ook een soort solfege voor me omdat ik nieuwe klanken (beter) leer herkennen, of klanken waarvan ik theoretisch al weet hoe ik ze kan gebruiken meer in mn systeem te krijgen. Verder is het ook enorm nuttig voor me, om dingen die ik normaal onbewust doe, eens duidelijk uit te zitten leggen hier, waardoor het voor mezelf ook weer duidelijker word. Zelfde idee als met het lesgeven.

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gitaarmeneer Bekijk bericht
    Kan je vertellen hoe dat daar vanaf hangt? Naar welke trappen deze scales neigen op te lossen e.d. ?

    Wat mij zowiezo opvalt is dat je ze alle vier prima kunt gebruiken op een dom7 op de Ve trap: de vier ladders die terrasbeest aandraagt zijn ieder op hun eigen manier combinaties tussen mixolydisch, gealtereerd en octatonisch.

    Wat mij echter benieuwd is of -en zo ja waar- de trappen uit melodisch mineur (in de jazz? of andere soorten muziek) worden ingezet op andere trappen dan de II en V of met welke andere harmonische functies.
    Ik heb even moeten denken om iets te vinden dat hier makkelijk weer te geven is.

    Muzikaal stelt het niks voor , maar dat is niet de bedoeling.
    Wat hieronder staat is een sequence in F melodisch mineur.Doordat we steeds van modus veranderen, veranderen de intrvallen tussen de tonen in elke sequentie, zonder dat er noten andere dan van de toonladder worden gebruikt.
    Indien je hetzelfde zou doen met de Majeur toonladder, zou elk einde van elke sequentie ' aanvaardbaar' klinken ( nou ja , ècht goed klinken die ook niet allemaal ).

    Als je onderstaande sequenties speelt ( probeer het met hetzelfde ritme ) zul je op zoek moeten naar een toon/akkoord waarnaar de sequentie kan oplossen ( resolve of tension ) . Een fundamentele regel in de Westerse muziek is dat een sequentie eindigt op de Tonica,( of whatever je daarna nog van plan bent....)


    C D F Ab G F D E
    D E G Bb Ab G E F
    E F Ab C Bb Ab F G
    F G Bb D C Bb G Ab
    G Ab C E D C Ab Bb
    Ab Bb D F E D Bb C
    Bb C E G F E C D

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Ik ben geen groot communicator, hé...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top