Welkom op het GitaarNet.
Discussie gesloten
Pagina 2 van 13 EersteEerste 123412 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 122

Discussie: Jimi Hendrix

  1. #11

    Standaard

    Hendrix is echt een ongeëvenaard genie imo.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2008
    Locatie
    Neerpelt
    Berichten
    3.793

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    Heel typisch aan de Hendrix sound vind ik de baslijnen, die hij live liet spelen door een bassist die eigenlijk gitarist was, en dat is te horen. In de studio speelde hij vaak zelf de bassen in (tot grote ergernis van Redding ...)
    Inderdaad!! Heb de docu gezien en ik had de indruk dat Hendrix zoveel mogelijk zelf wilde doen en ook allerlei dingen gebruikte om tot een bepaalde sound te komen. Een beetje in de lijn van 'Het doel heiligt de middelen' imo. Grappig vond ik dat Redding bas mocht spelen omdat Hendrix zijn kapsel schitterend vond! Het moet je maar overkomen

  3. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tjebbe_Z Bekijk bericht
    Man man man, wat heeft hij toch een sound, ik vraag me echt af hoe die hier nou op komt. Uiteraard door zijn vingers en die marshall op 10, maar dan nog.. hoe kreeg hij in hemelsnaam die zware doordringende bluessound? Kan iemand mij hier meer over uitleggen dan alleen zijn vingerwerk?
    hij speelde met zijn hart.

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 december 2008
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    109

    Standaard

    http://guitargeek.com/rigview/354/

    ^dat helpt je wel een hoop

    maar zoals gezegd je moet gewoon lekker spelen, niet zo druk maken over de sound

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard

    Natuurlijk zit het in de vingers en moet je met je hart spelen. Dat neemt echter niet weg dat er ook een hoop techniek bij komt kijken. Al dan niet met plectrum, dichtbij de brug of hals aanslaan, omgekeerd brugelement (wat je krijgt als je een Strat andersom besnaart) of juist op het halselement spelen, veel dynamiek, lekker vaak je duim gebruiken om de lage E te fretten.

    Ik ben geen expert wat betreft Jimi Hendrix betreft, maar degenen die dat wel zijn zouden toch wel iets informatiever kunnen zijn dan zeggen "het zat hem in de vingers"? Dat is trouwens niet per se een retorische vraag.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 april 2007
    Locatie
    Duiven/Arnhem
    Berichten
    2.733

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FruscianteFan Bekijk bericht
    Natuurlijk zit het in de vingers en moet je met je hart spelen. Dat neemt echter niet weg dat er ook een hoop techniek bij komt kijken. Al dan niet met plectrum, dichtbij de brug of hals aanslaan, omgekeerd brugelement (wat je krijgt als je een Strat andersom besnaart) of juist op het halselement spelen, veel dynamiek, lekker vaak je duim gebruiken om de lage E te fretten.

    Ik ben geen expert wat betreft Jimi Hendrix betreft, maar degenen die dat wel zijn zouden toch wel iets informatiever kunnen zijn dan zeggen "het zat hem in de vingers"? Dat is trouwens niet per se een retorische vraag.
    Bij veel Fender strats is de middle pickup reversed, dat draagt wel bij aan een Hendrix sound.
    Daarnaast, Hendrix is Hendrix, niet te evenaren, ga het alsjeblieft niet proberen en heb er vrede mee .

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 januari 2009
    Locatie
    Nederland
    Berichten
    122

    Standaard

    Ja, ik probeer hem eerlijk gezegd ook niet te evenaren maar ik ben gewoon heel erg benieuwd naar die sound, zodat ik er misschien wel weer dingen uit kan halen, die ik dan vervolgens weer voor mijn eigen sound kan gebruiken..

    Wat ik namelijk zo gaaf vind is dat Jimi echt heel anders klinkt dan normaal, op die jam.. hij dreunt er veel meer doorheen, en je hoort gewoon dat die echt uit zijn hart speelt, wat je dus zowiezo nooit na zou kunnen doen.. Maar heeft hij hier speciale technieken voor dat die zo klinkt? Speciale toonladders, etc. naast dat die zijn gitaar meestal naar Es stemde?

    Greetz,

    Tjebbe

  8. #18

    Standaard

    Ik zit dat net nog eens te beluisteren. Ik meen wat reverb en af en toe wat delay te horen, maar verder vnl. een strat. Beetje spelen met de toonregeling.
    Misschien nog een distortion-pedaaltje dat hij af en toe gebruikt?
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2002
    Locatie
    friesland
    Berichten
    1.733

    Standaard

    Hendrix was dus linkshandig en speelde op rechtshandige Strats. Dat heeft nogal wat konsekwensies:

    -brug element omgekeerd
    -"staggered" element pooltjes omgekeerd bij alle 3 de PU's
    -tremolo pook aan de bovenkant
    -volume/toon knoppen aan de bovenkant
    -kop omgekeerd dus kortere snaar lengte van de G/B/hoge E snaren

    Hij had echte eind jaren 60 Marshall amps en kasten die toen uiteraard nieuw waren. Ik heb ooit een hele ouwe Marshall kast gehad met Celestions uit 1970s. Die vulde de hele ruimte met geluid zonder dat je er doof van werd, geweldig mooi. Bedenk dat de PA installaties in die tijd nix voorstelden, monitoring was k*t (ja ook toen al ) dus hij hoorde zichzelf niet zingen. Je moest je geluid dus met je gitaar kasten maken voor de zaal. Bovendien echte ouwe fuzz pedaaltjes met Germanium transistoren.

    Hij had enorm grote handen waardoor hij vaak een bastoon op de lage E pakte met zijn duim. Dus andere vingerzettingen dan gebruikelijk. Bovendien stemde hij idd vaak omlaag naar Eb of zelfs D (Voodoo Chile). Hij heeft jarenlang SLAG gitaar gespeeld, dat kon hij als geen ander. Hoor je nooit iemand over maar wat die man met akkoorden kon, niet te geloven. Muzikaal ging het veel verder dan rock, er zit veel blues, soul, jazz en free jazz improvisatie in. Mitch Mitchell was eigenlijk meer een jazz drummer, een leerling van... Jim Marshall!

    Het feit dat we het anno 2009 nog steeds over hem hebben zegt wel genoeg. Kan je nagaan hoe shocking zijn "debuut" in de US was op het Monterey festival waar hij zijn Strat in de fik stak. Kijk naar de reacties van het publiek!

  10. #20

    Standaard

    Ik meen dat Hendrix ook voor verschillende nummers Tele's gebruikt heeft.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top