Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 5 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 41
  1. #11

    Standaard

    Blijven gekke dingen dir oude jappies,... heb er heel wat gerepareerd.

    Wel lollig dat hier geprobeerd is een telecaster uitstraling aan te geven, dat zie je dan weer minder,.....

    Echter, de body heeft 2 uitsparingen voor elementen en je hebt er maar 1.
    Er is dus aan geknoeid, maar dat blijkt ook al uit de solderingen.

    Dan nog,..... dit is een goekoope kloon, shortscale, pallethouten-hals, stemmechanieken die je nauwelijks in beweging krijgt, en een brug als een scheermes waar je je nieuwe snaren na een maand weer kunt vervangen,.....

    Kortom, alleen verzamelaarswaarde (75 euro) maar spelen (zelfs in opgeknapte staat) waardeloos,........ De zolder was zo'n slechte plaats niet,........

    Gr.

  2. #12

    Standaard

    Heheh tof al die reacties

    Over de gitaar zelf:
    Body zitten idd twéé uitparingen in.
    Slagplaat heeft inderdaad maar gaten voor één element.
    Verder lijkt de body idd uit lagen te bestaan. Welke soort ontgaat me.

    Zit ook een ruimte voor de switch, die is overigens een keer afgebroken lijkt er op en alleen met een voorwerp om te schakelen.
    De nodige putjes in de hals, beide kanten. goed bekraste finish op de body.
    Electronica is dus ook veel mee geprutst en gesoldeerd

    Ik heb ook vreselijk moeten zoeken naar een single pickup single coil gitaar met de pickup op de neck. rare japanners.

    Heeft idd een Fender telecaster look.
    Wat verder opvalt is een ijzeren balkje aan het eind van de neck, waar de stemknoppen zitten. de snaren lopen daar onder door.
    Kan geen enkele gitaar vinden waar dit bij is. Waar dient dit überhaupt voor? Of is dit tegenwoordig met een moderner 'iets' vervangen. :P

    Sorry dat ik zo onduidelijk zijn, wil uiteraard nog wel wat (goede) pics maken op verzoek).

    Jammerlijk dat het idd nogal in de kosten gaat lopen als ik het zo hoor...nieuwe electronica, snaren, brug(?) pickup denk ik dat die nog wel goed is eigenlijk, want ik heb m (denk ik) heel even werkend op mn actieve monitor speaker gehoord, de output zat alleen nogal los, en te weinig schroefjes, dus denk dat ie m los heeft getrokken daarna.

    geert1976: verzamelaar?:P ruilen + meerprijs voor een leuke epi?:P

    Denk dat ik t nu wel kan verantwoorden tegenover mn vriendin als ik dit zo allemaal hoor :P
    Ik baal wel dat ik niet kan beginnen met oefenen.

    Heb ook pas over 4 weken weer geld ofzo voor een beetje gitaar, aangezien ik natuurlijk ook nog een versterker nodig heb :P

  3. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Milan0 Bekijk bericht
    Verder lijkt de body idd uit lagen te bestaan. Welke soort ontgaat me.
    dat noemt men multiplex, wat voor soort makkt niks uit, goedkoop en sterk materiaal waar de meeste vroege japanners van zijn gemaakt.


    Wat verder opvalt is een ijzeren balkje aan het eind van de neck, waar de stemknoppen zitten. de snaren lopen daar onder door.
    Kan geen enkele gitaar vinden waar dit bij is. Waar dient dit überhaupt voor? Of is dit tegenwoordig met een moderner 'iets' vervangen. :P
    niet goed genoeg gezocht dus, heb diverse gitaren op m'n site staan die dit ook hebben, een snaargeleider of stringretainer noemt men dat, heeft zeker nut zorgt er voor dat de snaren mooi strak over de topkam lopen.

    waarde is niet hoog, hij is ongewoon, maar maximaal een 70 euro waard of wat de gek ervoor geeft.
    maak eens een duidelijke foto van het element mischien herken ik dit.

  4. #14

    Standaard

    [QUOTE=wietse;1974534]dat noemt men multiplex, wat voor soort makkt niks uit, goedkoop en sterk materiaal waar de meeste vroege japanners van zijn gemaakt.
    [quote]
    dat ja

    niet goed genoeg gezocht dus, heb diverse gitaren op m'n site staan die dit ook hebben, een snaargeleider of stringretainer noemt men dat, heeft zeker nut zorgt er voor dat de snaren mooi strak over de topkam lopen.
    ah kijk en idd niet goed gezocht!
    waarde is niet hoog, hij is ongewoon, maar maximaal een 70 euro waard of wat de gek ervoor geeft.
    maak eens een duidelijke foto van het element mischien herken ik dit.
    Thnx iedereen, weer veel geleerd.
    Ik ga er denk ik woensdag iig snaren op laten leggen en intoneren/afstellen etc. voor 45 euro is dat wel te doen hoor ik meteen hoeveel het kost om de electronica te doen. Als dat niet teveel is vind ik het wel een prima investering als ik voor 100 ofzo klaar ben! en anders kan ik zelf wel proberen te solderen.

    Wie weet wat voor geluid er nog uit komt.

    Ik kan dan in ieder geval eventjes vooruit en akkooorden gaan leren

  5. #15

    Standaard

    iets betere foto's:







  6. #16

    Standaard

    oja de gitaar is trouwens door 2 linkshandigen gebruikt, dus naast de snaren zit denk ik ook de pickup omgekeerd?

  7. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Milan0 Bekijk bericht

    Thnx iedereen, weer veel geleerd.
    Ik ga er denk ik woensdag iig snaren op laten leggen en intoneren/afstellen etc.
    dat hoef je niet te doen, snaren wel maar dat kan je zelf wel, maar intoneren is niet mogelijk bij deze gitaartjes.
    je kan de brug lospakken en iets verschuiven en dan op de juiste plaats weer vastschroeven maar dat is alles.
    dus bespaar je het geld voor het intoneren, vaak hadden deze gitaartjes standaard 0.10 snaren en dan heb je wel kans dat de intonatie aardig goed is.
    en anders is het een ding voor aan de muur.
    als de snaren er andersom op zitten dan heb je een probleem met de topkam, maar deze gitaar heeft waarschijnlijk een 0 fret dus dat is niet ernstig, dan mag de topkam erg ruim zijn.

    het element heeft veel weg van die op een kay hollowbody van mij zitten, dus in ieder geval al geen kawai, maar waarschijnlijk sakai, vaak erg lekkere en helder klinkende elementen goed voor 60's muziek en surf.
    zijn wel microfonisch dus niet te dicht op de versterker staan.

  8. #18

    Standaard

    Dacht idd eerst dat intoneren gewoon het 'stemmen' was van de gitaar. Maar ik lees dat dit normaal op de brug wordt gedaan met 'zadeltjes' ...Met gitaren waarbij de snaren dus dóór de body lopen.

    Ik hoor de middelste snaar wel Buzzen...als ik m wat harder aansla, hij lijkt over een fret heen te trillen ofzo? of is het een ander probleem, dat de kammen schoongemaakt moeten worden of iets dergelijks?
    Als ik de brug op z'n hoogst afstel lijkt het namelijk iets minder te zijn, dan maak ik de actie toch hoger?

    Verder geeft de snaar wel een mooi heldere klant als ik m minder hard aansla. Hoewel ik geen expert gehoor heb natuurlijk

    Heb je wellicht aanraders voor een setje snaren?

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Richie74 Bekijk bericht
    Dan nog,..... dit is een goekoope kloon, shortscale, pallethouten-hals, stemmechanieken die je nauwelijks in beweging krijgt, en een brug als een scheermes waar je je nieuwe snaren na een maand weer kunt vervangen,.....

    Kortom, alleen verzamelaarswaarde (75 euro) maar spelen (zelfs in opgeknapte staat) waardeloos,........ De zolder was zo'n slechte plaats niet,........

    Gr.
    Nou, ik zou 'm niet te snel afschrijven, volgens mij valt er best iets van te maken.

    Als de hals nog goed is (dus niet getordeerd en halspen werkt nog) en het fretwerk nog redelijk is, moet deze gitaar in ieder geval met een minimum aan kosten bespeelbaar te maken zijn.

    Als het element nog werkt moet er met enkel wat soldeerwerk geluid uit te krijgen zijn. Zelfs als de rest van de electronica naar z'n grootje is, heb je voor een tientje nieuwe onderdelen. Twee 250k potmeters en een 47mF condensatortje. (switch niet nodig voor één element).

    Zo: (maar dus pots 250k)


    De intonatie kan inderdaad door de brug te verschuiven (als die geschroeft zit dus eerst losschroeven. vastschroeven hoeft naderhand niet eens meer, de snaren houden 'm wel op z'n plaats. Als de brug te scherp is en je snaren er op breken: voorzichtig wat ronder vijlen (hoeft maar heel klein beetje).

    De snaarhoogte kan met de brug worden afgesteld en zelfs de hoek van de hals kun je eventueel vergroten (is geschroefd toch?) met een stukje fineer (indien je de brug niet laag genoeg kunt krijgen).

    Dus: als je zelf handig bent (of je je er in verdiept---> internet!!) kun je voor een tientje klaar zijn. 100 euro zou ik véél te veel vinden voor deze gitaar......

    *edit* Had verkeerde plaatje geplaatst, zonder tone.. nu de juiste!
    Laatst gewijzigd door Little Jay; 10 maart 2009 om 18:06
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  10. #20

    Standaard

    Bedankt voor de tips!
    Wist niet eens dat er zoiets als een halspen bestond, maar deze is inderdaad ook blootgelegd. dus zou ik makkelijk aan moeten kunnen passen.


    Ik lees net dit ergens:
    Afstellen van de hals doormiddel van truss-rod/halspen

    Zoals al eerder geschreven: een kaarsrechte gitaarhals is niet goed bespeelbaar, een goed afgestelde gitaarhals heeft een glooiend verlopende verdieping met het diepste punt in het midden van de hals, verloopt dan in een 'kaarsrecht' stuk om bij de laatste 4 a 5 posities licht weg te buigen naar de body.

    Reden hiervoor is dat de snaar bij aanslag op zo'n wijze trilt dat die ter hoogte van het midden van de hals de grootste vibratie heeft, en daar dus ook de meeste ruimte nodig heeft om niet tegen de fretten te slaan ('buzzen')

    Een halspen afstellen vraagt om een paar voorzorgsmaatregelen, de belangrijkste is: DRAAI NOOIT MEER DAN 1 KWART de halspen vaster of losser. De hals is van hout, en te veel druk of drukvermindering kan het hout vervormen (of erger: breken). Daarnaast moet de hals zich na het draaien 'zetten', oftewel: het hout moet zich naar de nieuwe druk vormen. Om duidelijkheid te krijgen of de aanpassing aan de halspen het effect heeft dat je wilde moet je hoe dan ook minimaal een uur of 12 wachten, en beter nog een hele dag.
    Om het buzzen eruit te krijgen, moet ik dan de halspen losser of vaster draaien? Snap ik hier nog niet helemaal uit.
    Of is het ook teveel afhankelijk van de hoogte van de brug en positie van de brug? Of de hoek van de hals..

    Ik denk dat ik mn toch bij een gitaarwinkel laat doen dan als ze dit allemaal meenemen in een afstelbeurt voor 45 euro Dan ga ik zelf wel aan de slag met de electronica.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top