Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 41
  1. #1

    Standaard Reparatie hele oude elec. gitaar vraagje

    Hoi gitaarnet mensen, ik ben Milan woonachtig in amsterdam, blabla zo heb ik me ook voorgesteld.

    Ik wil al een hele tijd gitaar gaan leren, en uiteraard heb ik al naar wat gitaren zitten kijken, alleen wilde ik wel het liefst elektrisch beginnen omdat dat makkelijker schijnt te zijn (en ik mezelf goed ken ), wat ik best goed geloof. En uiteraard ik gewoon van veel verschillende genres hou.. Alleen wil ik dan natuurlijk wel een redelijk goede gitaar kopen, prijsklasse 500+ , epiphone les paul ultra 2, PRS tremonti se oid!

    Alleen er wordt altijd gezegd dat je zelf moet gaan spelen, en kijken wat je het lekkerste vind klinken (true).

    Nou heeft mijn allerliefste vriendinnetje mij een gitaar cadeau gedaan gister, lijkt (van wat ik tot nu toe begrijp) een elek. gitaar te zijn met alleen een brug pickup, single coil. Staat verder geen merk op oid, alleen 'made in japan' op de achterkant. Deze stond bij dr vader op zolder een hele tijd onaangeraakt, met maar 2 snaren welke nog op de verkeerde plek zitten ook :P

    Nouja, ik heb nog geen gitaaramp, maar wel een mixer staan en actieve monitors, en een geluidskaart natuurlijk, dus ik testen en nope...komt niks uit.

    Dus ik ff openschroeven...oei wat ziet dat er slechts gewired uit ;x
    Soldeer hier en daar, en een ongeisoleerd draadje wat afbrak toen ik het verder bestudeerde (van de volume naar de switch).
    zit ook een selector switch tussen zoals te zien op de volgende pics, maar geen idee wat voor nut die nou heeft?

    Nouja Hier wat hoogwaardige kwaliteit 3.2 megapixeul camfoon foto's:

    http://i42.tinypic.com/2lscy2x.jpg
    http://i44.tinypic.com/2zyir68.jpg
    http://i43.tinypic.com/iwn4up.jpg
    http://i43.tinypic.com/2m2e0pd.jpg

    Mijn vraag is dan ook± ik denk dat dit relatief simpel te repareren is, echter als ik al een soldeerbout zou bezitten zou ik er geen held mee zijn.
    Denken jullie dat ik bij een dirk witte gewoon kan binnen stappen met een krakkemikkig ding ter reparatie met een laag kosteplaatje, of gaan ze me uitlachen en vertellen dat ik goedkoper uit ben met een nieuwe kopen?

    Thnx voor elke reactie!

  2. #2

    Standaard

    Dat er geen geluid uit de gitaar komt kan ook aan je installatie liggen. Een mixer is niet geschikt om het geluid van een elektrische gitaar te versterken.

    De schakelaar is om tussen elementen te schakelen. Daar heb je nu niets aan omdat er maar één element bij zit.

    Soldeer de draadjes van het element direct op de output van de gitaar. Werkt het dan nog niet (op een gitaarversterker), dan is je element kapot.

  3. #3

    Standaard

    Bovendien er op letten dat je geen stereokabel gebruikt. Want dat gaat ook niet lekker werken.

  4. #4

    Standaard

    Thnx..

    Nouja, het was redelijk brak gesoldeerd, toen ik m weer in elkaar zette brak het hele draadje af.. ;( (tussen switch en volume)

    Gebruikte idd een stereokabel (oeps?) is er dan helemaal geen geluid te verwachten? Kan me voorstellen dat je vervormd geluid krijgt, maar een mic-in is toch een gevoelige input.., alleen de ledjes gaven niks aan, en ook m'n oren niet

    Ik twijfel nog
    Moet toch niet zo heel lastig werkje zijn met de bout, maar heb niet zoveel vertrouwen in mezelf wat dat betreft ...+ dat idd het element gewoon kapoet kan zijn.
    Makkelijke weg is het de gitaarshop laten doen en meteen snaren erop laten zetten, alleen denk dat de kosten de prijs overstijgen. Iemand ervaring daarmee? Vervanging electronica?
    Laatst gewijzigd door Milan0; 9 maart 2009 om 00:55

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    28.959

    Standaard

    Als je toch al van plan was een leuke gitaar aan te schaffen (en tegenwoordig kun je rond de door jou beoogde prijsklasse iets heel behoorlijks vinden), doe dat dan. De gitaar die je nu gekregen hebt, hoe lief het ook bedoeld is, is met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, van een zeer bedenkelijk niveau.
    Die gitaar laten opknappen hoeft niet veel te kosten, maar voor hetzelfde bedrag kun je tegenwoordig hele leuke oefenversterkertjes vinden met alles er op en er aan.

    Zomaar een idee...

    En WELKOM OP DIT FORUM!!!
    GOLDMEMBER GN FESTIVAL

    6 voor allen en allen voor 6!!!

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 november 2007
    Berichten
    280

    Standaard

    Ik zou denk ik wel een nieuwe gitaar kopen maar deze zeker houden en proberen om er geluid uit te krijgen omdat t gewoon een leuk vintage ding is.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 september 2008
    Locatie
    Gelderland
    Berichten
    7.411

    Standaard

    zo te zien een oud Japans gitaartje van eind 60's/begin 70's (yummie dat spul spaar ik) gok op een Hondo 1 of Sakai

    tja laten repareren overstijgt inderdaad de waarde van deze gitaar erg ver.

    wat je wel kunt doen (for the time being) is een tekening maken van de draden (een dradenschema) en nieuw draad halen en de hele bubs voorzichtig lossolderen en nieuwe draden in solderen.

    in de door jouw beoogde prijsklasse is er veel te vinden, maar je kunt 2e hands ook leuke dingen scoren voor minder (heb heeeel toevallig nog een leuke Epi te kop)

  8. #8

    Standaard

    Een simpele test om te kijken of het element nog werkt: er komen twee draadjes van het element. Soldeer die aan een (tweepolige) gitaarkabel en plug hem in. Als dat geluid geeft, kan je later de rest van de elektronika in orde brengen.

    En een gitaar rechtstreeks in een mixer werkt best wel. Niet optimaal, maar goed genoeg om te testen.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje
    Ik snap niet waarom al die metalbands altijd doodshoofden gebruiken.
    Ik vind schoonmoeders veel enger.
    www.aardappeleters.net
    www.sleepwalkers.nl
    Te koop:
    Richwood Hollow body, dikke jazzbak.
    Yamaha APX-SPL II, elektro-akoestische gitaar.

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door geert1976 Bekijk bericht
    zo te zien een oud Japans gitaartje van eind 60's/begin 70's (yummie dat spul spaar ik) gok op een Hondo 1 of Sakai
    jij ook al?
    is dat in tegenwoordig? , maar oke ik heb een voorkeur voor oude europeanen maar een leuke jap met veel knopjes en elementen kan ik ook waarderen.
    aan de slagplaat te zien heeft hier nooit een 2e element opgezeten, zie geen gaten daar.
    en dan kan je die schakelaar gebruiken als killswitch.
    wel ongewoon een beetje mismaakte tele, meestal zie je toch strat of jaguar achtige body's.

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Milan0 Bekijk bericht
    Thnx..

    Gebruikte idd een stereokabel (oeps?) is er dan helemaal geen geluid te verwachten? Kan me voorstellen dat je vervormd geluid krijgt, maar een mic-in is toch een gevoelige input.., alleen de ledjes gaven niks aan, en ook m'n oren niet
    Het ligt er ook maar aan. Bij mijn akoestische komt er helemaal geen geluid uit als ik een stereokabel gebruik omdat het elektrische gedeelte dan geen voeding krijgt. Bij mij elektrische komt er heel zacht geluid uit bij een stereokabel.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top