Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 33

Discussie: Rack Compleet!

  1. #1

    Thumbs up Rack Compleet!

    Hey allemaal,
    na er lang over getwijfeld te hebben ben ik nu toch geheel overgegaan op een rack! Maandje terug een G-major gekocht en was op zoek naar een pre- en poweramp.
    2 weken terug een goede aanbieding van een Peavey Classic 50/50 poweramp gehad en nu is hij compleet met een Mesa Boogie Quad preamp.

    Morgen probeer ik alles op hoger volume uit tijdens repetitie! Als ik weer geld heb komt er een los kabinet bij voor thuis, maar voorlopig sluit ik dan de voorversterker op een combo of pc aan...

    Had me alleen verkeken op de hoogte van de Quad... ik dacht 2HE ipv 3, dus nu zit mijn 6HE rack al vol. Was al bezig materiaal te verzamelen om draadloos in te bouwen, maar dat laat ik maar zitten. Haha.

    Had nog wel een paar vraagjes, meer voor mensen die zelf een Quad hebben, maar toch:

    - De recording outs achterop de quad lijken het mooiste geluid te geven, is dit ook zo icm de poweramp? Of kan ik dan toch beter gewoon de main outs pakken?

    - Ik heb nu de G-major in de fx loop van de quad zitten, maar ik kan w/d op de quad niet regelen (toch?)... wat is het voordeel t.o.v. de fx unit gewoon tussen de pre- en poweramp te zetten dan? (Als ik de fx unit op dit moment mute, dan mute ik het hele signaal ook dus al het signaal gaat al via fx unit)
    Ik kon niet echt wijs worden uit de manual waar de fx loop precies zit in de signaal route van de Quad. Hier zal het verschil wel in zitten neem ik aan?
    Is er misschien een site o.i.d. met meer specifieke technische info van de quad? hoe de signaal route door de buizen loopt bijvoorbeeld? Na openen zag ik namelijk dat de vorige eigenaar er 3 verschillende type buizen in heeft gezet.

    - Ik had voordat ik de quad kocht bij de Peavey al gemerkt dat de standby knoppen niet het geluid volledig weghalen. Als ik een akkoord aansla dan komt er toch wat signaal (lees: gekraak) door, betekent dit dat ik dan ook moet oppassen met de uitgangen onbelast laten als hij op standby staat? (Bijvoorbeeld wanneer ik de amp voor een optreden op wil laten warmen?)
    Of is dit een normaal verschijnsel? Is me nog niet eerder opgevallen namelijk bij andere amps.

    Toch onbedoeld een lang bericht geworden, maar goed! Eindelijk een rack!

    Groet,
    Rik
    Gibson LP Studio / '86 Jackson RR1 SD USA (blanke lak) / Ibanez RX (fout rood) / Gitaarluit
    Mesa Boogie Quad --> G-Major --> Peavey Classic 50/50 --> Marshall 1960A

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 augustus 2001
    Locatie
    leeuwarden
    Berichten
    769

    Standaard

    De recording-out in combinatie met de poweramp vind ik geen mooi geluid, naar een mengtafel toe kun je dit wel goed gebruiken. Gebruik met de poweramp gewoon de main-out. Bij optredens zou je de recording-out naar de mengtafel kunnen gebruiken icm een microfoon voor je kabinet om zo een breder geluid neer te zetten.

    Hoe de G-major aangesloten kan worden weet ik niet. Bij de Boss GT gebruik ik de 4-kabel-methode. Dit houdt in dat de Mesa -min of meer- in de fx-loop van de Boss zit en de Boss weer in de fx-loop van de mesa. Maar ik weet niet hoe je dat bij een G-major kunt aansluiten.

    Op je laatste vraag kan ik geen antwoord geven. Ik gebruik een mesa 50/50 en als deze standby staat, hoor ik ook niets. Wat ik wel heb en misschien kunnen mensen dat meenemen in hun antwoord, is wanneer de volume van de poweramp op nul staan, er nog steeds geluid doorheen komt. Is dat ook schadelijk zonder belasting?
    wie heeft er nog een groene Cyclone-gitaar te liggen mét handvat?

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2006
    Locatie
    Tilburg
    Berichten
    2.813

    Standaard

    Hai

    Volgens mij heb je echt een VETTE sound met dat rack. (foto's?)

    Als ik het zo lees, is de loop van de Quad serieel. Je signaal gaat dus zo

    Gitaar => quad => send=> G-major => return => poweramp. DAn kun je de verhouding w/d niet echt regelen (je kunt natuurlijk de effecten in de G-major zachter zetten), maar de VERHOUDING tussen wet en dry blijft altijd gelijk.

    Nadeel: al je signaal gaat door de AD/DA converters van de G-major met kleuring ("tonesuck") als gevolg.

    Je zou ervoor kunnen kiezen om een line mixer te gebruiken (bv Suhr minimix) om je loop parallel te maken, dan blijft je dry onaangetast én kun je de verhouding W/D wél regelen (met de output level van de G-major)

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hole Bekijk bericht
    Hai
    .............................
    ...........................


    Nadeel: al je signaal gaat door de AD/DA converters van de G-major met kleuring ("tonesuck") als gevolg.

    Je zou ervoor kunnen kiezen om een line mixer te gebruiken (bv Suhr minimix) om je loop parallel te maken, dan blijft je dry onaangetast én kun je de verhouding W/D wél regelen (met de output level van de G-major)
    Maar als je dan met de mixer inregeld dat je het totale effect van de G-major (totaal wet) wil hebben, dan heb je alsnog die tonesuck, toch?

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2006
    Locatie
    Tilburg
    Berichten
    2.813

    Standaard

    Nee

    Ik vergat te vermelden dat je dan de "kill-dry" van je Gmajor moet gebruiken.

    Wat er dan gebeurt


    De twee worden wel bij elkaar gevoegd, maar je blijft een "droge" lijn houden (dus onaangetast gitaar/amp geluid)


    Hier een uitgebreide uitleg
    Hier loopt al een hele interessante thread hierover (dus bij meer vragen, daar maar even doorgaan)
    Laatst gewijzigd door hole; 5 maart 2009 om 10:42

  6. #6

    Standaard

    @ Hole
    Ik was me er inderdaad van bewust dat nu alles via de G-major gaat (daar stel ik de mix ook nu in), een mixer zou ideaal zijn. Dan zou ik zelfs de recording outs van de Quad naar de G-major kunnen laten gaan en de mains naar de speakers (aangenomen dat het aansluiten van de recording outs geen invloed heeft op de mains?)
    en dit voor de poweramp mixen
    Recording outs naar G-major omdat ik bij de delays wat distortion kan horen die een beetje aan de schelle kant is, daarom vraag ik me ook af waar in de signaal route de fx loop zich bevindt.

    die suhr ziet er goed uit, ik zie alleen geen w/d control switch? Maar die zal er vast wel op zitten neem ik aan. Iets om zeker over na te denken, ik dacht zelf eerst aan een mixer in 19"... maar dan moet ik ook weer een grotere flightcase hebben.

    @ Wiegersma
    Via de combo vind ik het echt al heel goed klinken, zulke definitie heb ik nog niet gehad terwijl het toch al bruter klinkt bij minder gain dan mijn marshall. Naar de combo durfde ik de poweramp er niet tussen te zetten dus met poweramp heb ik de outputs nog niet gehoord, maar ik zal het vanavond tijdens repetitie even uitproberen!

    Ik ben ook wel heel benieuwd naar antwoorden over de standby knop en nul volume.

    Groet,
    Rik
    Gibson LP Studio / '86 Jackson RR1 SD USA (blanke lak) / Ibanez RX (fout rood) / Gitaarluit
    Mesa Boogie Quad --> G-Major --> Peavey Classic 50/50 --> Marshall 1960A

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juni 2006
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.727

    Standaard

    Heel erg vet rack. Als ik echt serieus een rack zou bouwen, wil ik er ook een quad in hebben. en inderdaad foto's!!!???
    gear: Epiphone LP '98, Fender Telecaster MIM '08, Tokai Les Paul '83, Squier VM Jazzmaster

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2006
    Locatie
    Tilburg
    Berichten
    2.813

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door (V)etallica Bekijk bericht
    @ Hole
    I

    die suhr ziet er goed uit, ik zie alleen geen w/d control switch? Maar die zal er vast wel op zitten neem ik aan.

    Groet,
    Rik
    Hey Rik,

    Nee zit er NIET op!!

    De verhouding tussen de effects regel je in je G-Major, en de verhouding wet/dry regel je met het output volume van de Major (en dus kun je dat op de fly doen, want dit is een variabele die je met bv een expression pedal kunt aanpassen!)...

  9. #9

    Standaard

    @ Hole
    Ok, dat is inderdaad een slimme oplossing!

    Ik zal vanavond wat foto's maken tijdens rep, wordt wel telefoon kwaliteit... en dan nog even kijken waar ik ze online kan gooien
    Gibson LP Studio / '86 Jackson RR1 SD USA (blanke lak) / Ibanez RX (fout rood) / Gitaarluit
    Mesa Boogie Quad --> G-Major --> Peavey Classic 50/50 --> Marshall 1960A

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 mei 2008
    Locatie
    Westervoort (Arnhem)
    Berichten
    4.945

    Standaard

    Vergeet niet dat je op die manier geen fx-only kan laten horen. Je zult altijd met je dry signaal zitten omdat zo'n mixer geen kill-dry heeft (je G-Major wel, maar je écht droge signaal komt sowieso door).
    Zelf wil ik per sé een stereo mixer, dus zoek ik een DMC System Mix of CAE Mixer of soortgelijk. Het liefst nog kleiner dan 19" ook :P. De Suhr's zijn zeker voor jou .

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top