Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 21
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2006
    Locatie
    Drenthe
    Berichten
    3.535

    Standaard Treble Bleed Mod Les Paul

    Ik heb even wat mod's gedaan op mijn Les Paul die ik graag met jullie wil delen omdat ik er zeer tevreden mee ben.

    Ik kwam op een site wat tegen over treble bleed mods, het zou je geluid mooi opschonen zonder dat het modderig werd als je de volumepot dichtdraaid.

    Ik heb een 1 nf condensator van pool 1 naar 2 gezet op beide volumepots(500K), het geluid werd inderdaad zeer helder bij het dichtdraaien van de volumepot, maar net iets te scherp. Een weerstandje in parallel of in serie verhelpt dit. Na enkele uren geexperimenteerd te hebben kwam ik uit op een weerstand van 180k die voor mij de truc doet. Deze zet ik echter wel in serie met de condensator (niet in parallel) omdat zo de taper van de pot gelijk blijft.

    Ik heb ook met 2nf condensators gespeeld. Deze had een minder effect op de treble. En voor de lol ook eens een 47nf erin gezet. Deze fungeerde meer als een bas boost als je de volumepot dichtdraaid.

    Op een andere site kwam ik een modificatie voor de waarde van de pot tegen. Ik gebruik 500K pots en ben er best tevreden mee, maar door een weerstandje van 1m tussen pool 1 en pool 3 te zetten zou je een 250K pot kunnen maken. Ik besloot om een weestand van 680K te gebruiken omdat ik dan ongeveer uit zou komen op een waarde van 300K van de potmeter, of althans iets meer dan 300K. Ik gebruik Seymour Duncan Alnico2 Pro's. Het effect was enigzins merkbaar. De sound werd minder treble achtig en iets vloeiender. Het lijkt er ook op dat de mids iets duidelijker aanwezig waren. En ietsje minder output. Vooral bij open akkoorden met distortion lijkt het totale geluid iets gebalanceerder. Nadeel vind ik wel dat je ook met solo's een vloeiende sound hebt met iets minder treble, terwijl ik dat niet altijd wenselijk vind. Daarentegen hoef ik nu niet meer standaard met mijn tonecontrol op standje 7 te spelen. En heb ik een smoothere sound. Misschien dat ik nog eens een switch kan inbouwen zodat ik de waardes van de potmeters via een switch kan instellen. 250K voor ritme, en 500K of 1M voor solo's.

    Voor mij is deze mod te gek. Omdat ik met m'n eq ook altijd de mids boost. En omdat ik de treble bij mijn Silver Jub nooit hoger dan standje 5 heb. Plus ik kan nu beter uit de voeten met mijn volume pot zonder dat de toon modderig wordt.

    Voor een aantal forumleden misschien ook bij uitstek geschikt!
    Laatst gewijzigd door kassie; 1 maart 2009 om 17:47
    Te Koop:
    Tc Electronic Nova Dynamics Compressor, Furman PL-8 CE power conditioner, Stevig 6HE flightcase.
    Gevraagd: Delay, Chorus

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Ja, interessant, mijn LP klinkt net wat te donker, zeker als ik hem half dicht draai.
    Maar begrijp ik het goed? Je zet een condensator tussen 1 en 2 plus een weerstandje in serie/parallel? Is het niet handiger om gelijk een goede waarde op de pots te gebruiken zodat een weerstand niet nodig is?

    Mijn tele thinline heeft een TBleed standaard zo blijkt, dat maakt hem voor live een ideaal werkpaard.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2005
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    14.669

    Standaard

    Ik had volgens mij ook zoiets op mijn Tele, maar daardoor werd het geluid zo ontzettend schel en dun..
    The Guitar Express Podcast! Interviews met Leif de Leeuw, Vedran Mircetic, Arnold van Dongen, Bert Meulendijk...
    http://gitaarpodcast.nl/

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2006
    Locatie
    Drenthe
    Berichten
    3.535

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Ja, interessant, mijn LP klinkt net wat te donker, zeker als ik hem half dicht draai.
    Maar begrijp ik het goed? Je zet een condensator tussen 1 en 2 plus een weerstandje in serie/parallel? Is het niet handiger om gelijk een goede waarde op de pots te gebruiken zodat een weerstand niet nodig is?

    Mijn tele thinline heeft een TBleed standaard zo blijkt, dat maakt hem voor live een ideaal werkpaard.
    Ja ik heb er wat mee gespeeld inderdaad. Ik zou kunnen zeggen dat de 2nf een goede condensator is voor een soort gelijkmatige volume achteruitgang waarbij ook de treble mee gaat in de volume. Voor alleen een condensator zou ik dus voor de 2nf kiezen want.. bij alleen een 1 nf condensator vond ik hem veels te helder en trebleachtig worden. Maar wel uitstekend om met alleen de volumepot een soort strat achtig clean te krijgen op bijvoorbeeld een les paul. Bij een 1 nf condensator merkte ik dat de treble veel langer aanblijft. Als je de volume pot dichtdraaid dan zwakken de basnoten en de mids veel sneller af dan de treble. Hierdoor krijg je dus een soort van tele of strat geluid in je les paul. Dat vind ik te schel. Daarom komt er een weerstand bij.

    Het verschil voor mij tussen een 1 nf in serie met een weerstand (180k bij mij, kan ook meer of minder naar gelang je smaak) en alleen een 2nf condensator is dat er toch wat meer definitie is als je de volumepot dichtdraaid. Volstrekt subjectief natuurlijk, ik heb het gewoon met m'n oren getest.

    Beetje lastig omschrijven verder. Maar inderdaad alleen een condensator werkt ook alleen dan wordt het geluid ook dunner naar gelang je de volumepot dichtschroeft, dat kan perfect zijn, maar ik wilde graag een soort evenredige volumeachteruitgang zonder dat het geluid modderiger wordt. Ik merkte ook dat het halselement hier het meeste baat bij heeft. Het brugelement in mindere mate.

    En de keuze om voor serie te gaan ipv parallel was dat ik de taper van de pot wilde behouden.
    Bij parallel vond ik dat er een te grote beinvloeding van de taper was, pas bij standje 2 schoonde het geluid ineens een heel stuk op.
    Laatst gewijzigd door kassie; 1 maart 2009 om 19:06
    Te Koop:
    Tc Electronic Nova Dynamics Compressor, Furman PL-8 CE power conditioner, Stevig 6HE flightcase.
    Gevraagd: Delay, Chorus

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Is het mogelijk om een schemaatje te tekenen? Hoe dat serie/parallel zit?
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Luke-wannabe Bekijk bericht
    Ik had volgens mij ook zoiets op mijn Tele, maar daardoor werd het geluid zo ontzettend schel en dun..
    Een goeie TB behoud het geluid zoals je hebt met volume open op lager standen. Als het schel en dun wordt is het dus een kwestie van experimenteren zoals Kassie heeft gedaan.
    Zeker voor een tele die gemaakt is om met een volumepot te berijden is dat een handige feature.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    potwaarde maakt in dit geval,voor de treble bleed mod, niet uit. het gaat om het effect van de condensator te veranderen. je maakt dus gewoon een laagwegkapfilter.


    @pepe: serie en parallel... zit ongeveer zo dus in elkaar...

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Parallelschakeling

    bij serie zet je naast elkaar, dus output van de een is de input van de ander.

    bij parallel soldeer je de 'ingangen' aan elkaar en de uitgangen aan elkaar. maakt veel uit, laat ik 't zo zeggen

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2006
    Locatie
    Drenthe
    Berichten
    3.535
    Laatst gewijzigd door kassie; 1 maart 2009 om 20:47
    Te Koop:
    Tc Electronic Nova Dynamics Compressor, Furman PL-8 CE power conditioner, Stevig 6HE flightcase.
    Gevraagd: Delay, Chorus

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Gracias senor
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2006
    Locatie
    Drenthe
    Berichten
    3.535

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Is het mogelijk om een schemaatje te tekenen? Hoe dat serie/parallel zit?
    nou valt niet veel aan te tekenen maar ik kan het wel uitleggen.

    condensator en weerstand in serie: je verbind de condensator en weerstand gewoon aan elkaar via hun pootjes, wellicht even solderen, draaien kan ook. je houdt dan nog twee pootjes over. Een van de weerstand en een van de condensator. Het signaal gaat dan eerst door de condensator en dan door de weerstand (of vice versa natuurlijk)

    condensator en weerstand in parallel: je verbind beide pootjes aan elkaar. Het signaal gaat dan tegelijkertijd door de weerstand en condensator.
    Te Koop:
    Tc Electronic Nova Dynamics Compressor, Furman PL-8 CE power conditioner, Stevig 6HE flightcase.
    Gevraagd: Delay, Chorus

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top