Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6

Discussie: "Processing" ?

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 september 2002
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    12.302

    Standaard "Processing" ?

    Ik vraag me ff wat dingen af mbt "processen". ik weet niet of ik die term goed gebruikt, maar ik bedoel audio signalen door outboard gear halen.
    Kheb een paar leuke apparaten waarbij ik dat doe, en de resultaten zijn er wel naar, maar ik vraag me af ik het wel goed doe....

    Als ik bijv een bass signaal heb, haal ik hem door een compressor met tube-sim, en dat klinkt heerlijk. Bovendien haal ik afgemixte gebouncede tracks door een compressor, en dat klinkt ook lekker na bewerking. Maar iedere keer dat ik dit doe kost een hoop tijd. Eerst stuur ik het signaal door de outboard gear, aangesloten op mn speakers. Horen hoe het klinkt. Als ik een goeie sound heb ga akkoord, en sluit ik het uitkomend signaal weer aan op mn inputs, en krijg ik ze binnen. Dan bekijk ik het een tijdje visueel, kijken of het netjes binnenkomt en niet clipt. En als ik zeker weet dat het een clean signaal is dan pas ga ik de gehele track "processen". Met een nummer van 4min. kost dit natuurlijk ook 4 minuten. Bovendien sla je het digitaal op, wat ook weer tijd kost.

    Zeker met een eind mix kost het veel tijd:
    1- ik bounce een wav van de mix
    2- testen op nieuwe sound
    3- testen op clipping
    4- het processen zelf
    5- weer bouncen

    maar als ik nu later een fout in de mix ontdek pas ik dat aan. maar de eindversie moet ik dan ook weer zo bewerken. natuurlijk scheelt het tijd als ik niet van iedere tussenfase een master bounce zou maken, maarja, je wil toch ook wel ff horen hoe t gaat worden uiteindelijk.

    Herkennen jullie dit tijdrovende proces allemaal? Doe ik dit wel goed? Kan het efficienter? of hoort het er gewoon bij....ik vind het namelijk niet vervelend ofzo, het is leuk werk, maarja.......kost wel veel tijd.

  2. #2

    Standaard

    Hoeveel sporen in en ou had jij ook weer? Je kan al die outboard best wel real time doen, maar dan moet je een multitrack machine hebben en een patchbay. Dan laat je gewoon bij de eindmix het spoor eest door een outboardapparaat lopen. Als je meerdere sporen met hetzelfde apparaat wil bewerken heb je pech, dat moet op jouw manier.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje
    Ik snap niet waarom al die metalbands altijd doodshoofden gebruiken.
    Ik vind schoonmoeders veel enger.
    www.aardappeleters.net
    www.sleepwalkers.nl
    Te koop:
    Richwood Hollow body, dikke jazzbak.
    Yamaha APX-SPL II, elektro-akoestische gitaar.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 september 2002
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    12.302

    Standaard

    ik heb 8 sporen in, 8 sporen uit. ik kan idd de outboard gear via elke uitgang aansturen, en ik laat ze doorgaans weer op 7/8 binnenkomen. maar idd, alles staat op mn patchbay aangesloten, vele combi`s mogelijk. Maar de aansluitingen zijn het punt niet...meer het proces. is dit herkenbaar, en normaal dat het zoveel tijd in beslag neemt?

    edit: Wat bedoel je btw met realtime, en wat doet een "multitrack machine" meer dan wat ik nu heb? of noem je een 8i8o kaart doorgaans een multitracker?
    Laatst gewijzigd door skabouter; 1 maart 2009 om 16:47

  4. #4

    Standaard

    Ja, 8 sporen is wel een multitracker.

    Kijk, je wilt natuurlijk zo min mogelijk van digitaal neer analoog en weer terug. Dus wat je doet is al je opgenomen sporen tegelijk naar buiten sturen, dan door alle outboard en de mixer, en dan terug naar een stereo eindmix. Maar dat moet wel uitvoerbaar zijn in de opstelling die je hebt. Anders moet je idd spoor voor spoor processen, met het risico dat in de mix je levels toch niet blijken te kloppen.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje
    Ik snap niet waarom al die metalbands altijd doodshoofden gebruiken.
    Ik vind schoonmoeders veel enger.
    www.aardappeleters.net
    www.sleepwalkers.nl
    Te koop:
    Richwood Hollow body, dikke jazzbak.
    Yamaha APX-SPL II, elektro-akoestische gitaar.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 september 2002
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    12.302

    Standaard

    idd zo min mogelijk converten. maar als je een project mix opslaat als wav, die dan openen in nieuw project venster en dan uitsturen via geluidskaart 1l/2r out, door een compressor, en dan gelijk terug via de inputs van de kaart 1l/2r heb je toch zo min mogelijk verlies, en heb je een totaalbewerking gedaan. Via de mixer doe ik niet, ik snap daar het nut ook niet zo van, kan je dat uitleggen? (wat ik schets is een ruw beeld, het is al zo aangesloten dat ik het los van elkaar kan uitsturen en ontvangen en/of bewerken)

    dus wat ik beschrijf is een soort "master bewerking". En losse dingen compressen of een galmpje of echo over toevoegen doe ik dan spoor voor spoor. bijv snare sounds door een comp en reverbunit laten lopen, en dan het ouwe signaal mixen met het nieuw verkregen signaal. meerdere bewerkingen tegelijk zou ook kunnen, bijv galm over gitaar, en comp over zang tegelijk maar onafhankelijk processen is mogelijk.

    Dat zijn toch wel bewerkingen zoals je ze hoort uit te voeren? als ik iets mis of fout doe hoor ik het namelijk graag

  6. #6

    Standaard

    Ik dacht aan een studiosituatie, daar ga je van de recorder naar de mixer. Maar jij mixt natuurlijk in de computer. Dan is het gebruik van outboard idd wel gedoe.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje
    Ik snap niet waarom al die metalbands altijd doodshoofden gebruiken.
    Ik vind schoonmoeders veel enger.
    www.aardappeleters.net
    www.sleepwalkers.nl
    Te koop:
    Richwood Hollow body, dikke jazzbak.
    Yamaha APX-SPL II, elektro-akoestische gitaar.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top