Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 26
  1. #1

    Standaard 2 problemen met Fender Strat

    Dag mensen

    Bij deze even een vraag over mijn Fender Strat uit 1994. Hij heeft al een tijdje, eigenlijk vanaf het begin, het probleem dat wanneer je de tremolo aanraakt en deze een beetje gebruikt, de gitaar daarna direct vals is. Ik heb de gitaar nu een jaar of 3/4 en hij komt uit de USA.

    Is dit nou normaal bij Fender?? Ik heb hem ongeveer een jaartje geleden laten afstellen. De snaren staan ook vrij hoog. Ik denk dat er wel bijna een halve centimeter ruimte tussen de snaren en de hals zit.

    Mijn 2e probleem is dat wanneer ik de Fender gebruik op redelijk hoog volume de versterker ongeloofelijk begint te piepen. Is dit een kwestie van brakke kabels? Ik heb niet de duurste kabels maar voordat ik duurdere kabels aanschaf zou ik wel eerst willen weten of dat de oorzaak is.

    Bedankt alvast

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2006
    Locatie
    South Denmark
    Berichten
    7.756

    Standaard

    Een halve centimeter is veel , mijn lage E ligt ongeveer 1,5 mm boven de 12 'de fret. Kwestie van afstellen.
    Voor het ontstemmen adviseer ik een topkam van Graftech (of Tusq) ,mijn strat ontstemt nauwelijks meer , ook beter stemmechanieken helpen daarbij.
    Het piepen? Te dicht bij de speaker , te veel gain ? Lijkt mij niets met kabels van doen te hebben,

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 juli 2004
    Locatie
    tegen de zeedijk in Noord-Friesland
    Berichten
    2.791

    Standaard

    beide zaken zijn absoluut niet normaal.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 augustus 2007
    Locatie
    breda
    Berichten
    569

    Standaard

    Je kunt ook even de veren van je tremelo laten nakijken.
    Deze kunnen namelijk wat slap worden.
    Bij mijn strat plus heb ik nieuwe veren laten zetten en de hipshot eruit laten halen.
    (zit er alleen bij een plus in en waarschijnlijk niet bij jouw gitaar )
    Ontstemmen was bij mij opgelost.
    don't worry be happy

    Te Koop : Taylor T5 met Koa bovenblad, in nieuwstaat wegens zelfbouw gitaren

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 april 2003
    Locatie
    Hellevoetsluis
    Berichten
    943

    Standaard

    Als je je trem zwevend hebt staan, kan het idd zo zijn dat na tremeologebruik de boel wat valsig is. Het is nl geen floyd rose die na gezwengel weer op stemming staat. Een betere topkam kan inderdaad een flinke stap in de goede richting zijn. Verder is het misschien beter (maar dat is wat je zelf wilt) om de tremolo nagenoeg plat op de kast af te stellen zodat je eigenlijk alleen nog maar naar beneden kunt. Dat heb ik bij mijn Fender Strat ook gedaan en als na trem gebruik de boel weer vals is, is een klein rukje omhoog voldoende om de boel weer op stemming te krijgen.

    Een actie van een halve cm is echt wel aan de hoge kant hoor. Ik zou eens naar een goede gitaarzaak stappen om hem eens goed af te laten stellen etc.
    Such is life and it's getting sucher everyday.

    *SPAM* 100 watt plexi superlead PPMV in wit tolex te koop! PM voor info!

  6. #6

    Standaard

    Ok, bedankt voor de reacties.

    Mijn Gibson heeft inderdaad ook ongeveer 1.5mm ertussen.

    De brug ligt al plat op de body, om het zo maar even te zeggen. Andere topkam lijkt mij inderdaad wel een keer verstandig.

    De standaard Fender tuners moeten toch prima zijn?? Fender gaat toch geen flut-tuners op een dure gitaar zetten lijkt mij. Het is een Anniversary versie (40th) dus wellicht zitten hier al beteren op.

    Laatste vraag; hebben jullie enig idee/ervaring wat het "refretten" van een strat kost?

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juni 2007
    Locatie
    De Koekstad
    Berichten
    10.352

    Standaard

    Mijn '95 USA Strat ontstemd ook zo snel.
    Ik heb hem pas geleden goed af laten stellen; de actie is wel OK volgens mij.
    De moderne brug ligt plat op de body.
    Degene die hem heeft afgesteld heeft wat grafiet poeder in de topkam gedaan in de hoop dat dat zou helpen maar beter is dus een complete grafieten topkam?
    Mijn Music Man Axis heeft ook geen grafieten topkam en een Music Man Tremelo (dus geen Floyd Rose) maar ontstemd nauwelijks.
    Zouden nieuwe veren kunnen helpen?
    Er zouden minimaal 3 veren in moeten zitten toch?

    edit: sorry, geen idee wat refretten kost.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MichaelSS Bekijk bericht
    Ok, bedankt voor de reacties.

    Mijn Gibson heeft inderdaad ook ongeveer 1.5mm ertussen.

    De brug ligt al plat op de body, om het zo maar even te zeggen. Andere topkam lijkt mij inderdaad wel een keer verstandig.

    De standaard Fender tuners moeten toch prima zijn?? Fender gaat toch geen flut-tuners op een dure gitaar zetten lijkt mij. Het is een Anniversary versie (40th) dus wellicht zitten hier al beteren op.

    Laatste vraag; hebben jullie enig idee/ervaring wat het "refretten" van een strat kost?
    wel eens die crappy kluson tuners gezien op de 5000 euro dure gibson les paul 1959 reissue...?

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2006
    Locatie
    South Denmark
    Berichten
    7.756

    Standaard

    Op iedere gitaar moet ook gewoon een goede nut , mijn advies :direct bij aankoop een bone nut of een tusq, wat scheelt dat een ergenis.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 augustus 2008
    Locatie
    Hulsberg
    Berichten
    939

    Picker

    Herfretten bij mijn gitaarzaak kost 150 euro.
    Mvgr. Dirk Jan

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top