Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 13
  1. #1

    Standaard Miken van Ampeg Basversterker

    Heeft iemand tips en/of ervaring met het miken van een basversterker?
    In ons geval een ouwe Ampeg SVT Buizenbak met 8x10 speakerkast.
    Welke mike(s)? Postionering?
    (We gaan een droog opgenomen signaal re-ampen met de Ampeg, zodat we in de mix het droge signaal naar wens kunnen blenden met de amp-sound)

  2. #2

    Standaard

    HIER vind je een ZIP-file waarin verschillende DI's en bass-mics tegelijkertijd worden gestest. In ProTools oid slepen en luisteren maar ...

    Type mic voor bass cab hangt nogal af van wat je wilt bereiken qua sound, plaatsing idem.

    Persoonlijk heb ik meestal goede resultaten met een MD421 op de helft tussen conus en rand... maar moet je daar eerlijk bij vertellen dat ik als live-techneut niet echt veel doe met mijn bass-mic kanaal. Met het DI-kanaal kan ik in de meeste gevallen makkelijk de sound maken die ik zoek. Alleen bij stevigere muziek gebruik ik een mic als aanvulling.

    Hopelijk heb je hier iets aan.

    Ajoo!
    Laatst gewijzigd door berolios; 25 februari 2009 om 14:28 Reden: linkje vergeten ;)

  3. #3

    Standaard

    Mijn favoriete mic voor een basversterker is een oude AKG d12, de voorloper van de d112 dus. Misschien dat je 'm hebt, of anders bij iemand uit je omgeving kan lenen.
    Mijn ervaringen met mics op bassamps:

    d12: larger than life, en veel laag
    d112: veel attack, iets minder laag dan de d12
    md421: Heel strak, iets te weinig laag naar mijn smaak, maar dat kan je met het DI signaal weer toevoegen.
    e602: Heel neutraal, weinig karakter maar klinkt gewoon prima
    sm 57: Voor punk en metal uitstekend, erg veel attack. Bijna geen laag, maar dat kan je net als met de 421 toevoegen door het DI signaal erbij te mixen.

  4. #4

    Standaard

    beyer m88 zou ik ook proberen. close miken. Alleen omni's behouden hun laagrespons op afstand.

  5. #5
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.692

    Standaard

    De oude D12 is een heel andere microfoon als de D112, die inderdaad als zijn opvolger wordt gezien. Een MD421 geeft laag genoeg en dat doet een MD441 nog beter, de M88 en de M201 gaan ook als een speer op een 10" speaker en een oude AKG D202 geeft mits beide capsules goed werken bijna net zoveel laag als een D12(E), maar ik heb nog geen mic meegemaakt die de D12 overtreft in laag, kolere wat komt daar een laag uit, je hebt echt geen woofer nodig voor bijv. een kickdrum, dat doet de D12 net zo goed zelf.

    Heb je wel eens een SP B1 voor een bascab gezet?
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  6. #6

    Standaard

    Thanx allemaal, ik zal eens kijken welke van de genoemde mikes ik te pakken kan krijgen.

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Heb je wel eens een SP B1 voor een bascab gezet?
    Ja die heb ik trouwens ook wel geprobeerd, maar het haalt het niet bij een d12 of een 421.
    Volgens mij is een B1 wel weer mooi als je de versterker in een mooie ruimte zet met de b1 op 1 a 2 meter afstand (de manier van het latere beatles werk, maar dan met een c12 ipv een b1 )

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ruezzz Bekijk bericht
    Thanx allemaal, ik zal eens kijken welke van de genoemde mikes ik te pakken kan krijgen.
    Een groot aantal van de mics komen terug in de eerder genoemde shoot-out tracks. Dan kun je ze zelf beluisteren... KLIK. Het is natuurlijk mar indicatief tov jullie eigen bass-stack, maar om een indruk te krijgen tussen de verschillende mics kan het wel bruikbaar zijn.

    Tracklisting van de ZIP-file:
    Bass Git:
    Bass Git - Aguilar Bass Amp - Direct output.wav
    Bass Git - AKG D112 - cabinet.wav
    Bass Git - Audio Technica AE2500 Condensor - cabinet.wav
    Bass Git - Audio Technica AE2500 Dynamic - cabinet.wav
    Bass Git - Avalon U5 - DI.wav
    Bass Git - Behringer DI-100- DI.wav
    Bass Git - Beyer Dynamic M88 - cabinet.wav
    Bass Git - BSS AR 133 - DI.wav
    Bass Git - ElectroVoice ND 468 - cabinet.wav
    Bass Git - ElectroVoice RE-20 - cabinet.wav
    Bass Git - Klark DI - DI.wav
    Bass Git - MiLab 196 - cabinet.wav
    Bass Git - Sennheiser 441 - cabinet.wav
    Bass Git - Sennheiser MD421 - cabinet.wav
    Bass Git - Shure Beta 52 - cabinet.wav
    Bass Git - Shure Beta 98 - cabinet.wav
    Bass Git - Shure SM57 - cabinet.wav
    Bass Slap - Aguilar Bass Amp - Direct output.wav
    Bass Slap - AKG D112 - cabinet.wav
    Bass Slap - Audio Technica AE2500 Condensor - cabinet.wav
    Bass Slap - Audio Technica AE2500 Dynamic - cabinet.wav
    Bass Slap - Avalon U5 - DI.wav
    Bass Slap - Behringer DI-100- DI.wav
    Bass Slap - Beyer Dynamic M88 - cabinet.wav
    Bass Slap - BSS AR 133 - DI.wav
    Bass Slap - ElectroVoice ND 468 - cabinet.wav
    Bass Slap - ElectroVoice RE-20 - cabinet.wav
    Bass Slap - Klark DI - DI.wav
    Bass Slap - MiLab 196 - cabinet.wav
    Bass Slap - Sennheiser 441 - cabinet.wav
    Bass Slap - Sennheiser MD421 - cabinet.wav
    Bass Slap - Shure Beta 52 - cabinet.wav
    Bass Slap - Shure Beta 98 - cabinet.wav
    Bass Slap - Shure SM57 - cabinet.wav

    Een D12 heb ik nog nooit in mijn handen gehad... klinkt veelbelovend ! Maar zoals ik al eerder zei: persoonlijk gebruik in bass mic in de meeste gevallen niet zo heel erg uitgebreid, maar dat zijn dan wel live-toepassingen.
    Laatst gewijzigd door berolios; 26 februari 2009 om 14:13

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door berolios Bekijk bericht
    Een D12 heb ik nog nooit in mijn handen gehad... klinkt veelbelovend ! Maar zoals ik al eerder zei: persoonlijk gebruik in bass mic in de meeste gevallen niet zo heel erg uitgebreid, maar dat zijn dan wel live-toepassingen.
    Ik hou van die grote verschillen tussen technici. Ik gebruik juist de DI veel minder live. 75% van de basssound komt van de mic en 25% van de DI. Dat stuur ik naar een mono subgroup met een compressor op de insert.

    In de studio gebruik ik vaak zelfs geen DI in de mix. Ik neem wel altijd een DI-signaal op, voor het eventuele reampen als het mic-signaal het toch niet helemaal is.

    Qua plaatsing zet ik de d12 altijd recht op de conus, dat geeft me alle ballen die ik wil. Een 421 zet ik net als Berolios op de helft tussen conus en rand, daar vind ik de balans tussen de body en de attack van de sound het mooist.

    Ik moet trouwens wel zeggen dat ik de laatste tijd ook wel regelmatig de Ampeg SVX plugin gebruik. De bas gewoon DI opnemen, zet de plugin op het kanaal en het klinkt bijna altijd goed.

  10. #10
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.692

    Standaard

    Een D12 heb ik nog nooit in mijn handen gehad... klinkt veelbelovend ! Maar zoals ik al eerder zei: persoonlijk gebruik in bass mic in de meeste gevallen niet zo heel erg uitgebreid, maar dat zijn dan wel live-toepassingen.
    Fantastische microfoon, maar soms zijn ze niet in orde en komt er minder laag uit, is meestal een dent in het membraan. De D12 heeft een baspijp, zit op bladveren en is hardstikke richtinggevoelig. Hij heeft de naam van basdrum mic, maar doet het op veel dingen goed, hij ruist nogal.

    Maar op een sousafoon, trombone, andere grote toeters, maar ook op een contrabas doet hij het hardstikke goed en dan moet je eens een 16 of 18 inch floortom horen.

    In america doet een goede D12 al een heel aardig bedrag, ze worden al heel lang niet meer gemaakt. Ik heb er twee.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top