Welkom op het GitaarNet.
Discussie gesloten
Pagina 1 van 59 1231151 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 588
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard Nieuwe Les Pauls, Het project!

    Het lijkt me nu wel een mooi moment om mijn nieuwe gitaren aan te kondigen.

    Al bijna 2 jaar lang loop ik met de wens van het hebben van een gitaar die alles voor mij kan. Ik heb gibsons en warmoths getest en gekocht, en daaruit de ervaringen opgedaan voor wat ik graag wil. Dit werd het:

    -ongelakte hals, maar niet ongelakt esdoorn of mahonie.
    -asymmetrisch gewonden elementen, met 2 magneten tegelijk gebruikt.
    -ebben toets
    -stainless steel superjumbo frets
    -les paul carved top
    -hard hout op de back, zachter hout bovenop (dus niet mahonie als back en esdoorn als top, maar precies andersom)
    -een hals die hard hout en zacht hout in zich heeft
    -ultradikke hals; 1 tot 1,1 inch allround.
    -geen trussrodcover, en anders verzonken.

    dat gecombineerd met de wens van het hebben van MOOI hout, bijzonder hout, multiply binding, niet-aangelijmde headstock, speciale inleg, en deep set neck, bracht mij ertoe om her en der wat mails rond te laten gaan.

    Kwam ik opeens een oud mailtje van mezelf tegen, toen ik een liedje in m'n inbox zocht (heb bijna 10000 mails staan, met van alles en nog wat erin...).

    Via dat mailtje, eigelijk een correspondentie, herinnerde ik me een bouwer uit Engeland, die heel milde prijzen hanteert; minder dan warmoth, voor hetzelfde, en soms meer! Ik hem mailen met mijn wensen, waarop hij direct enthousiast terugmailde met verbeteringen en aanpassingen waar ik niet eens aan had durven denken, laat staan voor dat bedrag. Ik had al wel warmoth in mijn hoofd, en had al besloten,ok, ik ga voor tone en bespeelbaarheid, dat de warmoth's niet zullen zijn, niet voor de 100%, wat ik wil, ok dan maar. maar bij deze man kon eigenlijk alles.

    paar pointers:
    afdekplaten van de back, wordt gewoon van hout; of van de back, of de top (vaak de top), en niet fineer, nee, gewoon zo dik, dat het net de constructie zelf is; reken dus maar op 1 inch (2.5 cm) dikke backplates!

    De tailstop schuift iets naar achteren, zodat benden lekkerder gaat.

    houten binding op de hals (snakewood, bubinga, leopardwood?), maar dan met maple purfling ertussen (dus maple tussen de binding en de toets voor nog meer contrast)

    hals uit 5, 7, 9, 11, 13 of 21 delen; jou keus. (ik heb 9 delig gekozen).

    compound radius, van 7.5 inch naar 18 inch.

    customwound pickups. ik had al een ontwerp, maar Wizard Pickups heeft mijn ontwerp overgenomen en her en der practischer gemaakt (zonder dat mijn ontwerp compleet vernaggeld raakte).

    ebben pickupringen met schakelaars erin

    Veel bouwers willen geen roestvrijstalen frets gebruiken met binding omdat het lastig vlakt enzo; hij dus wel...

    Ik wilde mijn eigen headstockontwerp, en eigen inleg erop. Ik ben al bijna 13 jaar fan van star trek, en wilde een bepaald logo uit star trek erop hebben; een 'knipoog' naar de gibson split diamond, maar wel typisch mij. idem voor de headstock.

    Halverwege het proces kwamen we uit op 2 gitaren. beiden zwaar geinspireerd op de les paul custom 3 pup, maar wel heel erg eigen voor mij.

    Nu, 4 maanden na het eerste mailtje, en 2 jaar na mijn eerste warmoth, en 3 jaar na mijn allereerste idee wat dit betreft (stond ook in die correspondentie; blijkbaar zijn mijn ideeen niet veel veranderd; hooguit genuanceerder en/of verbeterd!), is de bouw ECHT van start gegaan! Het gaat nog ongeveer 6 maanden duren voor ze af zullen zijn.



    les paul 1:
    flamed purpleheart back
    rosewood top
    pau ferro neck gelamineerd met bubinga, gesandwiched tussen esdoorn fineer (om de kleuren duidelijker te laten sprankelen)
    ebben toets
    snakewood binding om de toets met maple purfling
    multiply binding op top: 7 delig. 5 delig op back
    deep set neck; komt dus tot onder de brug.
    tune o matic brug
    vergrootte sperzel locking tuners
    ebben of messing topkam (zijn we nog niet over uit; ik denk messing...)
    3x humbucker, waarvan 1 nep; 2x customwound, eigen ontwerp
    eigen ontwerp inleg (celtic cross)
    eigen ontwerp headstockshape, met binding
    headstockinleg; star trek' klingon' logo.
    1 inch dikke hals, superrond (ala mijn koa, voor degenen die 'm getest hebben op de meeting)
    6100 superjumbo stainless steel frets
    2x volume, 2x tone, met pushpull voor spoel 1, serie, parallel, spoel 2.
    backplates van het tophout.

    De tweede is nagenoeg hetzelfde, maar dan met de volgende aanpassingen:
    purpleheart -> padouk
    rosewood -> wenge
    pau ferro -> bocote
    bubinga -> wenge

    De eerste zal een superstrak, fel geluid geven met veel mids, midhoog en hoog erin, maar niet scherp ofzo. gebalanceerd, waarbij de EQ een voorkeur heeft voor het mid/midhoog/hoog. niet dat het laag 'weg' is ofzo; het zit er zeker, in grote mate, en is nog strak ook, het is alleen wat scheurender; denk aan de sound van michael schenker, Ratt, scorpions...

    de tweede zal een warm, brullend geluid geven, een warmere tegenhanger van de eerste. de wenge zal hoog weghalen, de megadikke back padouk geeft een brullend, dik laag, en het bocote geeft een bell-like chime in je geluid. ook wel weer gebalanceerd, maar dan met de EQ meer naar het mid/midlaag/laag. niet dat het hoog weg is, mar het is wat ronder, warmer, zachter. Denk aan de sound van aerosmith, guns, buckethead, y&t, zakk wylde...

    Goed, de fotos! die komen zo, in de volgende post


    oh ja, dit gaat een verslag-topic worden waarbij gewoon gediscussieerd kan worden over mijn keuzes en over tone; maar GEEN geflame aub...

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 oktober 2007
    Locatie
    Een LP loopt je van de strat.
    Berichten
    17.231
    Blog Entries
    4

    Standaard

    Ben benieuwd

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard



    local timbre yard!



    mijn hout!

    van links naar rechts:

    wenge
    purpleheart
    padouk
    maple (niet voor mij)
    bubinga
    rosewood


    idem. maar weer met andermans hout ertusssen. hier staat geloof ik onder andere padouk, bubinga en bocote.


    Mijn Rosewood top!


    Het bocote wordt aan stukken gesneden.


    Padouk back.


  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2009
    Locatie
    Veenendaal
    Berichten
    3.823

    Standaard

    EDIT: Quote erbij want er zijn als post(s) boven mij geplaatst
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Ben benieuwd
    ik ook, maar het klinkt al mooi

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 september 2006
    Locatie
    Tilburg
    Berichten
    1.296

    Standaard

    OMG Orph, dit klinkt wel heel erg vet, ik wacht met smart op de foto's en ik hoop voor je dat de gitaar precies aan je wensen gaat voldoen. Als mensen hier gaan flamen lijkt me dat gewoon een teken van uiterste jaloezie :P

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2009
    Locatie
    Veenendaal
    Berichten
    3.823

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JimiDylan Bekijk bericht
    Als mensen hier gaan flamen lijkt me dat gewoon een teken van uiterste jaloezie :P
    Alhoeweel jaloezie 1 van de weetikhoeveel zonden is, gaan er volgens mij echt wel veel mensen jaloers zijn,
    ik kan nu maar 1 ding zeggen

    *kwijlkwijl*

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard


    vlakken, vlakken, en nog eens vlakken! purpleheart en padouksnippers naast elkaar. Ben gebruikt dat voor zijn composthoop. Vond ie wel humor; stukjes regenwoud in zijn tuin om engels voer te kweken; ik zie de lol er wel van in!


    Purpleheart! het heeft HEEEL lichte figuring erin, en dat komt er pas mooi uit met de finish; we hebben gekozen voor olie en bijenwas, om het echt helemaal puur natuur te houden.


    samenvoegen van de padouk.



    houtsoorten: sycamore top (prachtig, damn ik ben gek op sycamore geworden; maple is bland sycamore te gek; veel diepere, intensere patronen, niet dat GRRRRRR knarserige van maple, maar wel drukkend, helder...) walnut midden, lacewood/padouk/maple back.

    Van het samenvoegen van het purpleheart heeft ie geen foto's gemaakt, alleen dit. hier moeten jullie/wij het even mee doen Ze blijven massief, geen weight relief holes oid. gewoon, the full whack.


    Tussendoortje:



    Dit vond ik een mooie foto om te laten zien wat ik bedoel met matching backplates. deze gitaar heeft een sustainer, single/serie/parallel per pup, in/uit fase, ik geloof ook nog een booster ofzo, en een wenge/purpleheart hals.

    Voor de liefhebber wil ik wel een foto zoeken uit mijn archief van een gitaar die lijkt op wat ik wil (rosewood top, gouden pickups, maar dan met mahonie back en hals)

    edit: nog wat kwijlmateriaal van deze gitaar:





    de carve ziet er wellicht gek uit, maar dat wilde de eigenaar zo; als je 't anders wilt, kan het; tis immers een echte customshop (in tegenstelling tot een paar grote amerikaanse bouwers die zich een customshop noemen, maar niks customs willen maken...). tis een combi tussen comfort contours en esthetic carving, zoals Ben dat noemt.
    Laatst gewijzigd door Orpheo; 18 februari 2009 om 14:51

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 december 2008
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    109

    Standaard

    ik ben benieuwd, tot over 6 maanden

    EDIT: zo die laatste foto is zeker mooi

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    foto's nog van hout, closeups:

    Wenge


    Bubinga (word nog donkerder na het lakken)


    boven pau ferro, onder bocote:


    rosewood top, purpleheart back


    het gewraakte headstock!


    comfort contourcarving op een LP; de backplate is NIET gebogen, maar echt gecarved.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    de modelfoto's waar het op gebaseerd is:

    gitaar met wenge top:



    Mcnaught met rosewood top


    Griffin met bubinga top:


    weer buginga:


    les paul met RW top


    Dit is het idee van de hals:

    het lichte is bij mij dan pau ferro of bocote, het donkere de wenge of bubinga, met maple fineer om de kleuren nog strakker en sterker te accentueren.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top