Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 11 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 108
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2009
    Locatie
    Olen, Belgie
    Berichten
    109

    Standaard First guitar, strat achtige model

    Hoi Allemaal,

    Zoals velen hier, heb ik ook enekel weken zitten surfen op de leuke foruls en projecten. En ja, je krijgt er de kriebels in de vingers als je ziet wat er allemaal wordt gerealiseerd.

    Dus ..

    Ik wil voor mijn eerste gitaar de lat niet te hoog leggen en een eerste ervaring opdoen kwa materialen en gereedschap en vooral.. aanpak.
    In dit project ga ik een nieuwe body maken waarop een bestaande hals zal komen. Had nl. nog een behoorlijk goed voelende hals van een vriend gekregen en ga deze dus gebruiken.
    Waarom, omdat ik vooral wil eerst eens willen proeven van het gitaarbouwen, en wil ontdekken hoe mijn ontwerp aanvoelt kwa gewicht en balans.

    Als tekenaar / ontwerper had ik begin 2008 reeds een gitaar uitgetekend en ontworpen in een 3D CAD pakket (inventor / Pro-E). Het ontwerp is een plexiglas model, semi-akoestische, met als uitgangspunt dat deze door een CNC machine zou worden gefreesd. MAAR na opvragen van de materiaal prijzen blijkt dat dit veel te duurt zou uitvallen..

    DUS.. nu .. een vereenvoudigd model.. als eerste proefmodel...
    om dan in een tweede project (of derde-vierde-vijfde....) er meer uit te halen.

    Hoop dat ik snel foto's kan plaatsen, want input krijgen van jullie is waarom ik het hier wil zetten. Het is juist door deze input dat je dingen kan verbeteren, dingen kan leren.. en wie weet, kennis kan meegeven ;-)))

    Groeten
    En tot snel..

    Flanders
    Laatst gewijzigd door flanders; 15 februari 2009 om 22:46 Reden: enkele foutjes uit tekst

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2009
    Locatie
    Olen, Belgie
    Berichten
    109

    Standaard

    Kan iemand me vertellen hoe ik foto's in mijn berichten kan krijgen?
    THX

  3. #3

    Standaard

    Ze online zetten op bijv. http://www.mijnalbum.nl, daarna het album bekijken en op de foto die je wilt posten rechtermuisklikken. Dan doe je 'Afbeeldingslocatie kopiëren', en druk je hier in het berichtenvakje op dat plaatje waar een bergje met een gele zon opstaat (naast een tekstballonnetje). In het tekstveldje dat opent doe je dan gewoon ctrl + v of rechtermuisklik -> 'plakken'.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    ha voila Flanders, welcome man
    sorry dat ik u besmet heb met het gitaarbouwvirus
    Post die pics maar snel want heb de body net nog gezien en wordt een fijn gitaartje.
    Barno

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2009
    Locatie
    Olen, Belgie
    Berichten
    109

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ha voila Flanders, welcome man
    sorry dat ik u besmet heb met het gitaarbouwvirus
    Post die pics maar snel want heb de body net nog gezien en wordt een fijn gitaartje.
    Barno
    Voila.. eerste fase.. het lijmen van de twee planken...
    Heb ze deze planken via een diebare vriend kunnen kopen. De planken waren reeds geschaafd en dus reeds klaar om onmiddelijk te verlijmen


  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2009
    Locatie
    Olen, Belgie
    Berichten
    109

    Standaard first guitar...

    dan voorzichtig uitzagen met wipzaag... Bij de kleinste bocht is er toch een zaagje stuk gegaan.. de boodschap is dus.. alles op je gemak, niets forceren



    dit is de ruwe vorm van de gitaar...

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2009
    Locatie
    Olen, Belgie
    Berichten
    109

    Standaard 3D rendering

    Dit is de 3D rendering van mijn plexiglas ontwerp waar ik in de eerste post over sprak. Het design is getekend in INVENTOR R11. De rendering is in RINO gedaan door een collega ontwerper. Dit is het resultaat.
    Meer picture en vragen over 3D ontwerp kan altijd.


  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2009
    Locatie
    Olen, Belgie
    Berichten
    109

    Standaard en nu verder met bouwproces

    Nu de vorm uitfrezen.
    Ik had het geluk dat ik op mijn vorige werkopdracht een plexi mal heb kunnen laten uitfrezen op de 3D freesbank... gewoon even tekenen, doorsturen naar de toolshop, en 10min later had ik reeds de mal.. Helaas werk ik daar niet meer.. was wel handig.

    Dus de mal op stuk hout bevestigd met dubbele kleeftape. Naar de speciaalzaak voor een goede frees met loopwieletje.. en starten...
    Frees gemonteerd in bovenfrees... en hup...
    MAAR.. na 2 min hapt de frees in een klein hoekje.. ik krijg ne mega terugslag, en was blij dat ik de bovenfrees nog in de hand kon houden. Alles okeee.. geen gekwetste... BEHALVE.. een duur frees die krom staat... en niets meer mee is aan te vangen...

    Op deze site ontdekt dat er "O-Brian" methode is. Deze even bestudeerd... en het resultaat is geweldig. Het neemt wel wat tijd in beslag, maar tis veiliger en handiger.. en tijd heb ik toch..





    Laatst gewijzigd door flanders; 16 februari 2009 om 10:12 Reden: foto

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2009
    Locatie
    Olen, Belgie
    Berichten
    109

    Standaard "O-Brian" methode

    Toch even wat meer vertellen over deze methodiek.
    Ik vind ze schitterend.. maar het is wel even zoeken naar de goede verhouding qua boordiameter en snelheid van kolomboor.
    Dus experimenteer eerst op wat afvalhout (wat ik niet gedaan heb

    Wat ook belangrijk is, is dat je echt kleine stapjes moet nemen. Neem niet 1 cm in eens af, want je boor ziet af, je machine ziet af, maar ook, je boor heeft de neiging om krom te gaan en weg te lopen. Je krijgt hierdoor geen mooi haakse rand..
    Ik heb ook de indruk, dat je bij deze methode beter een grotere rand uitzaagd, waardoor de boor steeds volledig moet snijden en dus in een gleuf zit en beter wordt gesteund.. Maw.. een gleuf frezen ipv een randje wegsnijden.

    Hoedanook.. neem je tijd.. want dat zal je achteraf tijd opleveren ;-)))

    En nu verder.. want de holte voor de arm moet er nog uit. Ik heb dit gedaan door de arm boven de plank juist te positioneren. Vervolgens twee lange rechte latten langs de arm laten lopen en geklemd op de body. Zo moest ik alleen een klein stukje plank zagen en tussen deze twee latten kleven om het einde van de arm te bepalen. Daarna de arm weggehaald, en met de O-Brain methode weer uitgefreesd.


  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2009
    Locatie
    Olen, Belgie
    Berichten
    109

    Standaard de nerf... de tekening

    Ik moet zeggen... als ik terug naar deze foto kijk, ben ik heel content van de tekening. Ik hoop dat deze zo mooi blijft als de body af is.
    Ik zit qua afwerking met rood in mijn hoofd. Een beetje als mijn ES-355. Maar hoe ik dat ga doen weet ik nog niet echt..


 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top