Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 53 van 72 EersteEerste ... 343515253545563 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 521 t/m 530 van 712

Discussie: Axe-Fx anno 2009

  1. #521
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 februari 2008
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    1.124

    Standaard

    Een groot nadeel van de Axe is wel dat z'n impulse loader 'kleurt'. Laad je impulsen maar 'ns in 'n impulse loader als Kefir(vst) en daarna in de Axe...klinkt minder...voegt iets onnatuurlijks toe.
    Hi Robbert, je poneert het bovenstaande als een "feit". Daarom voel ik me geroepen om te reageren. ;-)

    Het valt me nl. op dat je tot nu toe de eerste en enige bent die ik dit heb horen beweren. Ik ken behoorlijk wat zeer ervaren gebruikers die Reaper e.a. gebruiken om IR's te mixen en hun "toon" te maken en deze vervolgens in de Axe-Fx laden. Mike van Red Wirez, makers van inmiddels befaamde IR's, voegt Axe-Fx (SysEx) versies aan hun IR's toe en heeft nog nooit iets opgemerkt over kleuring. Jay Mitchell, een enorme (en irritante) toon-purist en expert op audiogebied, gebruikt juist en uitsluitend de Axe-Fx om zijn externe IR's te kunnen gebruiken. En ik ben zelf een tevreden gebruiker van Red Wirez IR's.

    Dus het "feit" lijkt me meer een persoonlijke ervaring, door welke oorzaak dan ook.
    Alexander van Engelen

  2. #522
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 december 2001
    Locatie
    Gendt (gld)
    Berichten
    1.508

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tnijland Bekijk bericht
    Kijk, hier gaat het nou om. Krijgen we nou een echte nieuwe generatie gitaar modelers of alleen een wat levendiger gemaakte modeling doos? Als de Axe-Fx inderdaad de orginelen in exacte details (sound, dynamiek etc) na kan bootsen, dan wordt het zeer zeker interessant.

    Wie o wie durft? Is die Axe-Fx inderdaad de vervanger van je analoge buizen preamp + 6L6 of EL34 eindtrap? Is het toch een eenvoudige oplossing van je andere probleem (het sjouwwerk, line in recording etc)? Zou je hem thuis ook voor inspiratie gebruiken of pak je toch je buizen amp???

    Ik daag Axe-Fx eigenaren uit om eens met de billen bloot te gaan en te reageren...
    Ik speel al ruim 5 jaar volledig in-ear. Eerst met een stereo mic'ed rack setup (CAE, VHT, you know the usual ) en inmiddels met een halfstack (Hook) met een FX rack. Omdat mijn huidige setup nogal veel ruimte in beslag neemt, wilde ik voor de kleinere gigs de Axe-FX gaan gebruiken.

    Mijn ervaring? Het is de beste alles-in-één-doos verkrijgbaar, maar in geen geval 'een vervanging van'. Ik heb hem enkel live gebruikt en daarvan kan ik zeggen dat de feel echt ontbreekt. Dit merkte ik vooral bij de cleane sounds en die met wat lichte oversturing. High gain was wel in orde, maar dat is met een Pod eigenlijk ook wel het geval. De laatste keer dat ik de Axe gebruikt heb was de geluidsman uiteindelijk best tevreden, maar de sound op mijn oren en de feel van het spelen waren het gewoon echt niet. Een dag later stond ik met een Wah + OCD + Koch Studiotone combo on-stage en ik was weer helemaal happy. Even 5 minuten draaien en je hebt instant 3 te gekke basis sounds. En dan te bedenken dat dit proces 2 maanden heeft geduurd op de Axe-FX, met uiteindelijk niet het gewenste resultaat. Nee, als ik dan toch van dat sjouwen af wil dan veel liever met een goed combootje.

  3. #523
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 maart 2004
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    430

    Standaard

    Tja, wat een `leuke` discussie......
    Ik heb mijn complete 3 weg systeem ervoor weg gedaan en het wordt alleen maar beter en beter...enige limiet die er is : JIJZELF

    Leuke van alle mogelijkheden is : je bent nooit uit gekeken....
    wil je gewoon standaard ?
    kan ook...simpel enkele global amps instellen en voor de rest een soort van pedalenbak......kan allemaal....

    Gelukkig dat er zoveel mensen zijn die het niks vinden......hihihi

    mijn punt blijft :

    iedereen is al waarschijnlijk tig miljoen jaren op zoek naar zijn geluid...met echte amps , cabs , gitaren , fx procesors etc etc etc.......

    Ik doe dat allemaal binnen de AXE FX...scheelt mij een hoop geld......en gesjouw....

    Qua inspiratie speel ik het liefst thuis met koptelefoon....opnemen was nooit makkelijker geweest.....live klinkt ie als een tiet....cup 75c...groot genoeg voor mij

    Al met al dus : ieder zijn ding....

    Bekijk de AXE FX nou gewoon als een gear om je sound mee te maken ipv onzinnige strijd tussen Modeler / analoog enz..................

    Niet iedereen vind een marshal toch super ?

    Idee :
    Iemand zet een leuke backing track online......en enkele mensen gaan met een echte amp een opname maken...en enkelen met een AXE FX

    Dit zou toch ook een mooie vertaling geven van hoe een echte amp / AXEFX door ee PA gaat klinken ?


  4. #524
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juni 2007
    Locatie
    De Koekstad
    Berichten
    10.352

    Post

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Analie-G Bekijk bericht
    ....
    Idee :
    Iemand zet een leuke backing track online......en enkele mensen gaan met een echte amp een opname maken...en enkelen met een AXE FX

    Dit zou toch ook een mooie vertaling geven van hoe een echte amp / AXEFX door een PA gaat klinken ?

    Je hoort ook nog "de vingers" dan hè.
    Maar volgens mij gaat de discussie allang niet meer over hoe het klinkt, maar meer over hoe het voelt.
    Ik vond sommige geluidsfragmenten v.d. AXE FX niet overtuigend klinken, maar andere weer wel, dus heeft ook met instellen e.d. te maken wellicht.
    Uit een buizenbak kan ik ook wel een slechte sound halen...

  5. #525

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door H.Huisjes Bekijk bericht
    ...
    Uit een buizenbak kan ik ook wel een slechte sound halen...
    Maar dat kost dan wel minder tijd....

    Ik ga trouwens stoppen met het volgen van dit topic. Hoe interessant de Axe-FX er op papier ook uitziet, de realiteit is dat ik hem voor deze prijs nooit zal kopen. Heren (geen dames hier, toch?), het was me een waar genoegen!
    https://soundcloud.com/paul-van-egmond/

    "Unfortunately Common sense on this rock we call Earth is so rare it's a damn superpower." - Anon.

  6. #526

    Standaard

    Yek1: Klopt, dat is idd subjectief en dus geen feit. Anderzijds waren er destijds 'n paar topics op het Axe forum die daarover gingen omdat meerdere gitaristen hetzelfde ervaarden, ben dus zeker niet de enige.
    Download Kefir ff zou ik zeggen en vergelijk de wav. met de sysex (van bijv. Red Wire), het is echt duidelijk hoorbaar vind ik. Begrijp me goed, ik was liever met de Axe als impulse loader de buhne opgegaan dan met 'n laptop.

    Analie-G: Begrijp goed dat 't voor jou 'n uitkomst is. Datzelfde heb ik met de Tonelab. Heb al veel ge-experimenteerd met real amps + impulses, Axe, uitmicen, enz...maar val steeds terug op de Tonelab. Toch weet ik zeker dat 'n toppreamp + impulse het voor mij het in de toekomst gaat worden.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Analie-G Bekijk bericht

    Idee :
    Iemand zet een leuke backing track online......en enkele mensen gaan met een echte amp een opname maken...en enkelen met een AXE FX

    Dit zou toch ook een mooie vertaling geven van hoe een echte amp / AXEFX door ee PA gaat klinken ?

    De sound die ik normaliter in 'n studio gebruik, of in dit geval, over 'n backing track zou gebruiken, is 'live' onbruikbaar. Blijft over de PA niets van over. Dan doel ik op 'n band (live drums). Je sound over 'n backing track geeft dus geen goed beeld over hoe het uiteindelijk over 'n PA klinkt.
    Veel gitaristen die rechtstreeks spelen maken hun sounds thuis over hun koptelefoon of studio-afluistering. Vaak nemen ze als referentie de studio-sound van een of andere gitarist, live blijkt dit later onbruikbaar te zijn, tenminste, als je speelt met 'n live band.
    Met clinics gebruikte ik ook altijd sounds die studio-matig waren ingesteld, beter gezegd, afgesteld op de backing track...en dat over 'n PA, werkt perfect...maar met 'n live band is 't 'n totaal ander verhaal.

    Misschien leuk als gitaristen hier hun 'live sound' laten horen...mengtafel-mixjes zeg maar...of gewoon losstaande gitaar-tracks van hun rack, Axe of whatever. Dat geeft naar mijn mening 'n goed en eerlijk beeld hoe 'n 'amp' live kan klinken.
    Ik heb van de Axe nog geen overtuigende live-sound gehoord, studio wel, maar goed, voor 'n goede of te gekke recording-sound zijn er meerdere goede opties. Het gaat mij vooral, en meerdere hier denk ik, om het live-gebruik..

    Ik wil wel even kwijt dat ik hier niet reageer om het apparaat de grond in te boren, het is zeker 'n bruikbaar en goed apparaat, alleen had ik er meer van verwacht.
    Het is natuurlijk ook maar net wat je doelstelling is en bovendien, hoe clichematig ook, zit 'n goede sound, geluid of 'tone' voor het grootste gedeelte in de vingers.
    Laatst gewijzigd door Robbert v.d. Hanenberg; 8 februari 2010 om 15:59

  7. #527
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 juli 2004
    Locatie
    Hoogeveen
    Berichten
    2.359

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Robbert v.d. Hanenberg Bekijk bericht
    Ik vind persoonlijk de Tonelab overtuigender klinken, vooral 'direct', ook zonder impulsen. Ik heb live en in de studio met dit apparaat 'n veel overtuigendere sound dan vroeger met m'n CAE, Triaxis, Engl en Soldano uitgemiced.
    Dat is ook de reden waarom ik mijn rack (voorlopig nog) niet weg doe en nog steeds tevreden bent met mijn Vox Tonelab SE zowel live als in de studio. Vind de Tonelab wat organischer klinken zeg maar alleen de fx is wat minder.

  8. #528

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Robbert v.d. Hanenberg Bekijk bericht
    De sound die ik normaliter in 'n studio gebruik, of in dit geval, over 'n backing track zou gebruiken, is 'live' onbruikbaar. Blijft over de PA niets van over. Dan doel ik op 'n band (live drums). Je sound over 'n backing track geeft dus geen goed beeld over hoe het uiteindelijk over 'n PA klinkt.
    Serieus joh? ik gebruik 100% dezelfde sounds live als in de studio. Dus dit herken ik niet. Wat voor muziek /sounds heb je dan?
    http://madriaens.wix.com/morris

    ----------------------------
    Te koop: Tyler Burning Water strat (2400)

  9. #529

    Standaard

    Wanneer je je sound uitmiced is 't logisch dat je je normale 'live' instellingen gebruikt...dat is immers de vetste sound op je kast...alleen wordt dat signaal later door de producer of studio-technicus bewerkt zodat 't perfect 'blend' of 'fit' met de rest (drums wordt over 't algemeen behoorlijk ge-eq-ed.)
    Ik lever daarentegen meestal 'n kant en klaar signaal aan...vaak 'direct'(direct-recording) ingespeeld...en ge-eq-ed naar de track. Meestal hoeft 'n technicus daar weinig meer aan te doen. Het uiteindelijke signaal is dan niet meer te vergelijken met m'n ruwe live-signaal.
    Als ik van 'n technicus de ruwe mix zou krijgen, zonder enige eq, dan zou ik ook m'n live-instellingen kunnen gebruiken. Meestal krijg ik echter 'bewerkte' tracks, die dus al ge-eq-ed zijn, en pas dus daar m'n sound op aan.
    Het studio/live verhaal of probleem geldt vooral als je speelt met speaker-simulatie of bijv. impulses. Als je voor jou gevoel met direct recording 'n te gekke sound op je afluistering hebt(studio-monitors, koptel., enz...) dan is dit 9 van de 10 keer totaal niet bruikbaar over de PA(vaak veel laag, weinig mid, veel hoog.) Anderzijds is het zo dat 'n sound die juist vet over de PA klinkt, over je studio-monitoring vaak niet echt hi-fi klinkt. Geldt ook voor drums, bas, zang, enz...Dit heeft puur te maken omdat je oren 't 'gemasterde' van elke produktie gewend zijn. Beluister maar 'ns onbewerkte opnames van 'n optreden die rechtstreeks van de mengtafel komen, dan mis je ook bijna altijd dat hi-fi aspect...logisch ook. Hetzelfde geldt voor veel 'bootlegs'.

    Hoop dat 't 'n beetje duidelijk is.

  10. #530

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Robbert v.d. Hanenberg Bekijk bericht
    Wanneer je je sound uitmiced is 't logisch dat je je normale 'live' instellingen gebruikt...dat is immers de vetste sound op je kast...alleen wordt dat signaal later door de producer of studio-technicus bewerkt zodat 't perfect 'blend' of 'fit' met de rest (drums wordt over 't algemeen behoorlijk ge-eq-ed.)
    Ik lever daarentegen meestal 'n kant en klaar signaal aan...vaak 'direct'(direct-recording) ingespeeld...en ge-eq-ed naar de track. Meestal hoeft 'n technicus daar weinig meer aan te doen. Het uiteindelijke signaal is dan niet meer te vergelijken met m'n ruwe live-signaal.
    Als ik van 'n technicus de ruwe mix zou krijgen, zonder enige eq, dan zou ik ook m'n live-instellingen kunnen gebruiken. Meestal krijg ik echter 'bewerkte' tracks, die dus al ge-eq-ed zijn, en pas dus daar m'n sound op aan.
    Het studio/live verhaal of probleem geldt vooral als je speelt met speaker-simulatie of bijv. impulses. Als je voor jou gevoel met direct recording 'n te gekke sound op je afluistering hebt(studio-monitors, koptel., enz...) dan is dit 9 van de 10 keer totaal niet bruikbaar over de PA(vaak veel laag, weinig mid, veel hoog.) Anderzijds is het zo dat 'n sound die juist vet over de PA klinkt, over je studio-monitoring vaak niet echt hi-fi klinkt. Geldt ook voor drums, bas, zang, enz...Dit heeft puur te maken omdat je oren 't 'gemasterde' van elke produktie gewend zijn. Beluister maar 'ns onbewerkte opnames van 'n optreden die rechtstreeks van de mengtafel komen, dan mis je ook bijna altijd dat hi-fi aspect...logisch ook. Hetzelfde geldt voor veel 'bootlegs'.

    Hoop dat 't 'n beetje duidelijk is.
    Nee, niet echt. Of althans, da's niet mijn ervaring. Het enige wat ik doe is wat laag af ter eliminatie van proximity en experimenteren met mikes en plaatsing. Zo benader ik mijn geluiden op de axeFX ook. Mijn geluiden zijn zo afgesteld dat ze altijd perfect in de mix zitten, studio en live. Wellicht speelt mee dat we zelf onze eigen IEM monitormix doen en er de nodige uurtjes in de afstelling ervan hebben gezeten. De PA man krijgt alles via harting doorgelust en ik weet zeker dat hij de gitaar praktisch recht laat qua EQ. In de studio is een coherente mix met mastering is uiteraard icing on the cake, maar ik probeer de taak van de masteringengineer niet reeds in het opnameproces in te vullen. Een beetje multibandcompressie op de afluistering is het enige. Veel EQ komt ook niet op mijn gitaar, en als het al gebeurt is dit zonder al te veel aantasting van mijn geluid. In dit kader zou ik de suggestie van Anand wel grappig vinden. Ik denk namelijk dat het voor velen lastiger is een amp goed uit te versterken en op te nemen, dan een bruikbare sound uit de axe FX op een backingtrack te krijgen.
    http://madriaens.wix.com/morris

    ----------------------------
    Te koop: Tyler Burning Water strat (2400)

 

 

Tags for this Thread

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top