Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 52 van 72 EersteEerste ... 242505152535462 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 511 t/m 520 van 712

Discussie: Axe-Fx anno 2009

  1. #511
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 maart 2002
    Locatie
    Vorden
    Berichten
    132

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tnijland Bekijk bericht
    Nou, de reden waarom ik zo geinteresseerd ben in de simulatie nauwkeurigheid van de Axe-Fx is dat deze tot op heden het enige apparaat lijkt de zijn dat in de buurt komt van de orginelen en er zijn voldoende ervaren rack-gurus die dit beamen. Het leuke van dit forum is om er over te kunnen discussieren. Heb zelf een hele tijd naast mijn 19" racks een POD XT gehad, puur voor de typische versterker klassiekers (was overigens niet zo'n heel goed idee maar het feit dat je zo'n ding aanschaft geeft de behoefte wel aan). Toen kwam de Axe-Fx...

    Deze heb ik zelf mogen uitproberen dankzij een mede forum lid (met dank aan Anand - Analie-G). Een jaartje terug is er dus een goede en leuke middag sessie aan de Axe-Fx gewijd en is het apparaat door diverse gitaristen (waaronder mijzelf) aan de tand gevoeld. De resultaten waren destijds wel erg goed maar voor mij persoonlijk nog niet overtuigend genoeg voor een eerste aanschaf (overigens getest met een oudere firmware versie).

    Wat zoek ik: Klassieke sounds (JTM, JCM800, Twin, Deluxe, Vox, Bassman noem ze maar). Ik heb zelf een groot aantal preamps in mijn bezit gehad maar kon ze helaas niet allemaal houden. Ik heb er momenteel nog 3 (Triaxis, GT Trio, SP-77). Waanzinnig goede andere preamps die ik heb gehad zijn de CAE3+SE, Ernst Rover en de Egnater M4 (met hele mooie modules). Samen kwam het aardig in de buurt van mijn droom-setup. Ik zou ze allemaal graag terug willen hebben maar dan wel met dezelfde briljantie en zonder het te hoge prijskaartje.

    Een ander probleem is het meenemen van een groot rack hetgeen gewoon niet praktisch is. Mijn compromis is dan maar weer een (overigens hele veelzijdige en goede) Triaxis preamp met FX-unit en eindtrap meenemen naar een optreden of oefenruimte.

    Al met al voldoende om een Axe-Fx te willen...mits deze dus goed simuleert! Doorslaggevende reden voor mij zou dus juist het feit zijn dat de Axe-Fx een goede nauwkeurige emulatie zou zijn van deze genoemde orginele preamps die ik allemaal stuk voor stuk wel opnieuw zou willen hebben maar gewoonweg niet passen binnen mijn budget en het rack overigens ook te groot zouden maken.

    Als de Axe-Fx dit wel zou doen zou het dus beide problemen oplossen. Ik twijfel dus voornamelijk over de opmerking mbt de cab-impulses die een vertekend beeld zouden kunnen geven. Als iets "fijn en responsive" speelt en klinkt ben je al snel geneigd heel enthousiast te zijn en wat minder op de details van de sound zelf te letten (no offense).

    Als laatste: Het zou toch fijn zijn als er een gewone winkel in Nederland is waar je het ding op je gemak zou kunnen uitproberen....
    Ik begrijp je dilemma goed en durf je ook echt niet te zeggen of hij al die mooie preamps
    die je hebt (gehad) ook natuurgetrouw kan nabootsen.
    Mijn 6100 nabootsen was geen probleem, maar de preamps die jij benoemt heb ik nooit gehad dus kan het je niet zeggen. Dat ze niet in de winkel liggen is idd een enorm nadeel.

  2. #512
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 februari 2008
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    1.124

    Standaard

    Ik begin er langzaam over te denken om ook mijn laatste amp (Bogner Ecstasy 20th Ann.) weg te doen, omdat ik 'm nog nauwelijks gebruik naast mijn Axe-Fx. Missch nog wel een kleine snel-mee-te-nemen Rebel 20 erbij of zo.

    Kortom, ben zeer tevreden met alle geluiden uit de Axe-Fx. Uitstekende Bogner-emulatatie.

    Let wel, het zal altijd iets anders klinken dan je 2x12 of 4x12 cabinet! Dat is nou eenmaal de soort toon die de Axe-Fx heeft: niet zoals die uit je (huidige) speakerkast komt, maar die van een versterkte (P.A.) / opgenomen gitaarversterker. Dit vraagt wat gewenning.

    Maar 't heeft grote voordelen: ik had eergisteren een optreden, grote P.A. 2 XLR's (stereo) van Axe-Fx naar mengtafel en klaar was ik. De geluidsman kon de regelaars op de mengtafel nagenoeg neutraal laten, het op m'n Axe-Fx ingeregelde geluid was al goed genoeg.

    Aan tweaken ontkom je niet. Het is in wezen niets anders dan experimenteren met "echte" speakers, met de toonregeling van je amps, met pedalen enz. Maar 't kan een hobbel zijn voor sommigen en vergt een behoorlijke inwerktijd. Je kan het zo simpel of moeilijk maken als je zelf wilt.
    Laatst gewijzigd door Yek1; 7 februari 2010 om 12:36 Reden: aanvulling
    Alexander van Engelen

  3. #513
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 juni 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    2.089

    Standaard

    Jaren geleden heb ik de Line6 FlextoneII gebruikt, 2x XLR achter in en direct naar de FOH.
    Werkte opzich perfect en geluid was ik ook niet ontevreden over.
    Behalve dat de Line6 er soms spontaan mee ophield en een herstart nodig had.
    Dat is me live 2x overkomen en heb 'm ingeruild.

    Toen weer een hele verzameling versterkers etc gebruikt.

    Nu de 11R, vond de Axe FX te veel op mijn oude Eventides lijken waardoor je imo teveel tijd
    kunt spenderen met programmeren ipv spelen.
    Heb nu 2x geoefend en vanavond weer, geluiden beginnen steeds meer in de buurt te komen
    van wat ik wil horen.
    Vanavond ga ik ook testen met in-ear, ben benieuwd...

    Ik gebruik het volgende
    1. Fender Deluxe Reverb met 2x12" Blackface kast
    2. Vox AC30 met 2x12" Alnico Blue kast
    3. Marshall Plexi met 4x12" Greenbacks kast
    4. Soldano OD100 kanaal 1 op chrunch met 4x12" Greenbacks kast.
    5. Soldano OD100 kanaal 2 met 4x12" Greenbacks kast.
    Allen met een Royer R121, Off-Axis.

    1-4 zijn ingesteld op een slag volume met alleen reverb.
    1-4 Delay is toe tevoegen via exp. ped. maar bij selectie staat de mix op 0%, volume is via exp. ped. regelbaar.
    5 is mijn sologeluid, staat ook voluit qua volume met delay en reverb aan.
    Ik heb nog IA switches waarmee ik Dist, FX-1, FX-2, MOD en Wah kan inschakelen.

  4. #514
    Master of Disaster
    Geregistreerd
    14 december 2001
    Locatie
    Langdorp, Belgie
    Berichten
    3.426

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vinni Bekijk bericht
    Er staat een Ultra te koop in Belgie voor Eur 1500 :

    http://www.hugeracksinc.com/forum/vi...p?f=21&t=65884


    Vinni
    Die is al verkocht
    "I've spent most of my money on booze, women and guitar gear. The rest I've just wasted."

    Mijn pedal reviews op effectsdatabase.com

  5. #515

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LordRiffenstein Bekijk bericht
    Die is al verkocht
    zo zie je maar, wat je kunt besparen op gordijnen...

    OT: heeft iemand hier al ervaring met de Torpedo VB101?
    Dát lijkt me nou een een mooi apparaat.

  6. #516
    vinni
    Guest

    Standaard

    Zo zo....

    Het zat er aan te komen hé......

    Gefeliciteerd dan maar weer....

    Wordt wat eengtonig dat feliciteren je hebt mooie spullen
    gekocht de laatste tijd.

    Vinni

  7. #517

    Standaard

    In september j.l. heb ik een Axe aangeschaft, in eerste instantie alleen als effectprocessor. Ik wilde mijn wildgroei aan pedalen eens flink kortwieken, en de Axe leek me daar een prima oplossing voor. En dat er mogelijk goede amp-simulaties in zitten, was een leuke bijkomstigheid. Er ging immers niets boven een echte buizenbak.

    Ondertussen ben ik een paar maanden op weg met de Axe, en mijn beeld is volledig gekanteld. Ik hoor dingen in dat apparaat die ik nooit in een buizenbak heb gehoord. Of de simulaties van de Axe nou natuurgetrouw zijn of niet, interesseert mij eigenlijk niet zoveel. Het gaat erom of dit apparaat de klank maakt die ik zelf wil horen. En daarin slaagt de Axe behoorlijk goed in.

    De Axe heeft een aantal unique selling points die ik met analoge apparatuur nooit zou kunnen bereiken:
    • Ik kan nu als het ware digitaal solderen in de versterkers en daarbij tot de micrometer nauwkeurig mijn sound aanpassen. Met een buizenversterker - hoe goed of uitgebreid ook - is dat niet haalbaar.
    • Ik kan op beperkt volume het geluid van een buizenversterker en een luidspreker die flink op hun donder krijgen nabootsen. Ik speel vaak in theater- en schouwburgproducties, en daar wordt een versterker op 11 niet echt gewaardeerd. Een beetje achterhaald ook anno 2010.
    • Met volume en wahwah pedalen (waarvan ik er al een hoop heb versleten) heb ik altijd het gevoel gehad dat ze niet met een geleidelijke schaal op mijn voetbeweging reageerden. Met de Axe kan ik de response zeer nauwkeurig instellen waardoor deze veel natuurlijker aanvoelt.

    Dit zijn mijn voornaamste bevindingen tot nu toe. En je zult begrijpen dat mijn buizentop voorlopig in de flightcase blijft en zich opmaakt voor een vertoning op marktplaats. Ik zal vanaf nu mijn concerten doen met de Axe, een transistor stereo eindtrap en twee 2x12 cabinets. En wie weet zal ik ooit nog eens aan de in-ears gaan.

    Moraal van mijn verhaal: staar je niet blind op de vraag of de simulaties 100% overeenstemmen met de originelen, maar probeer het geluiden te maken die een afspiegeling zijn van je eigen muzikale persoonlijkheid. Of een Axe daarbij kan helpen, die afweging moet je vooral zelf maken. Ik ben er in ieder geval erg blij mee (en mijn rug ook!).

    Later meer van mijn bevindingen ...

  8. #518
    Master of Disaster
    Geregistreerd
    14 december 2001
    Locatie
    Langdorp, Belgie
    Berichten
    3.426

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vinni Bekijk bericht
    Zo zo....

    Het zat er aan te komen hé......

    Gefeliciteerd dan maar weer....

    Wordt wat eengtonig dat feliciteren je hebt mooie spullen
    gekocht de laatste tijd.

    Vinni
    Hahahaha, ik heb die AxeFX niet gekocht hoor, ik ken de verkoper goed en hij mailde me vanmiddag dat die net verkocht is en hij zijn GAS-kraan weer kan opendraaien.
    "I've spent most of my money on booze, women and guitar gear. The rest I've just wasted."

    Mijn pedal reviews op effectsdatabase.com

  9. #519
    vinni
    Guest

    Standaard

    Oh.....oke.....mijn fout.

    Tja....de verkoper "ken" ik ook wel.
    Niet persoonlijk dus zoals jij maar van de vele topics waar we
    beide in participeren.

    Hij zou dat geld zomaar eens voor een Tyler apart kunnen leggen...ha!

    Maarru.....ik dacht dat jij een paar maanden geleden
    aangaf ook wel interesse te hebben in de Axe....vandaar.

    Vinni

  10. #520

    Standaard

    De Axe FX is 'n mooi apparaat. De impulse technologie kan verbluffend goed en heel natuurgetrouw werken. Wat het apparaat mist is 'n preamp (modeling) sectie met 'n aantal 12ax7 buizen die kunnen zorgen voor 'n natuurlijke buizenvervorming...dat gecombineerd met de gemaakte impulsen van alle preamps (de eq'ing zeg maar van de originele preamps) zou het apparaat serieus interessant maken. Daar gaat 't in de toekomst ook naar toe denk ik, niet eens met Fractal Audio, maar met tal van andere bedrijven.
    Een groot nadeel van de Axe is wel dat z'n impulse loader 'kleurt'. Laad je impulsen maar 'ns in 'n impulse loader als Kefir(vst) en daarna in de Axe...klinkt minder...voegt iets onnatuurlijks toe.

    Ik vind persoonlijk de Tonelab overtuigender klinken, vooral 'direct', ook zonder impulsen. Ik heb live en in de studio met dit apparaat 'n veel overtuigendere sound dan vroeger met m'n CAE, Triaxis, Engl en Soldano uitgemiced. Een goeie sound op je speakerkast is nog geen garantie voor 'n goeie sound over de PA...ik hoor eigenlijk zelden 'n goed uitgemiced gitaargeluid...wat dat betreft heeft werken met de Axe zeker wel z'n voordelen, maar als het gaat om de ultieme modeler...nee... Zijn er bruikbare tot goede sounds mee te creeren? Ja, zeker wel. Toch blijf ik zeggen dat als je 'n real preamp combineert met goede (evt. zelfgemaakte) impulsen(laptop), je tot veel betere resultaten kunt komen.

 

 

Tags for this Thread

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top