Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 23
  1. #1

    Standaard Hals schuren/lakvrij maken

    Hallo mensen,

    Ik heb even een vraagje wat betreft het schuren van mijn gitaar hals.

    Ik heb een gibson sg standaard, prima gitaar, speelt super, maar ik zit met een kleinigheidje. Als ik speel dan speelt de hals erg 'stroef', ik bedoel dan moeilijk sliden van bijvoorbeeld de 5e naar de 15e fret dan glijdt dat niet soepel zoals bij een ongelakte hals. Denk bijvoorbeeld aan een Ibanez RG hals (en dan heb ik het dus niet over de dikte van de hals).

    Doe ik er verstandig aan om de hals heel licht te schuren zodat de lak er af is?

    Graag wat tips hierover.

    bvd
    Band - www.freewaymusic.nl
    Gear - Strats en een Kemper

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ibanez666 Bekijk bericht
    Eigenlijk zijn we net een stel wijven...

  2. #2
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mukkez Bekijk bericht
    Doe ik er verstandig aan om de hals heel licht te schuren zodat de lak er af is?

    Graag wat tips hierover.

    bvd
    Stukje schuurpapier in je hand nemen en heen en weer bewegen over de lak. Dan wordt de lak dunner. Wat wil je nog meer weten?

  3. #3

    Standaard

    Zou je niet eerst kunnen proberen om de lak te polijsten?
    Gibson Explorer Gothic
    Gibson Les Paul BFG
    Epiphone Les Paul Standard
    BC Rich Warlock
    Yamaha CPX-700
    Washburn D-12
    Randall V-max + 4x12 Randall Cab
    Engl Thunder 50 Reverb
    Roland Cube 20x

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 februari 2009
    Locatie
    Maasland
    Berichten
    805

    Standaard

    Hij wil weten of het verstandig is. Misschien is TS er bang voor dat het resultaat van de hals schuren niet het resultaat is wat hij wil behalen.
    Ik zou in ieder geval goed afplakken (bindingen, einden van de hals), en niet een al te grote korrel nemen. Liever te klein dan te groot lijkt me

    De hals van mijn 2de gitaar was ook niet glad gelakt, door de jaren heen was er een glanzende laag opgekomen (vet denk ik). Ik had hetzelfde probleem als jij nu hebt. Ik heb toen met een kleine korrel opgeschuurd en het resultaat was helemaal naar mn zin. De korrel weet ik niet meer, helaas. Succes!

    Groeten,
    Jilles

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ExplorerJim Bekijk bericht
    Zou je niet eerst kunnen proberen om de lak te polijsten?
    de lak IS al gepolijst, dat is juist het probleem. ongelakt=grovere textuur=minder weerstand=sneller spelen.

    gelakt/geplijst=> veel 'drag', wat sommigen 'plakken' noemen, en dat speelt dus trager.

    2 opties:

    lak opruwen met heel fijn schuurpapier (grit 400, 600)

    superlang spelen zodat de lak dun is, en je dus de porieen meer voelt (moet je denken aan uren per dag, voor een paar jaar lang).

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jilles Bekijk bericht
    Hij wil weten of het verstandig is. Misschien is TS er bang voor dat het resultaat van de hals schuren niet het resultaat is wat hij wil behalen.
    Ik zou in ieder geval goed afplakken (bindingen, einden van de hals), en niet een al te grote korrel nemen. Liever te klein dan te groot lijkt me

    De hals van mijn 2de gitaar was ook niet glad gelakt, door de jaren heen was er een glanzende laag opgekomen (vet denk ik). Ik had hetzelfde probleem als jij nu hebt. Ik heb toen met een kleine korrel opgeschuurd en het resultaat was helemaal naar mn zin. De korrel weet ik niet meer, helaas. Succes!

    Groeten,
    Jilles
    te fijn zorgt ervoor dat de porieen dichtraken van het schuurpapier, en dan ga je juist weer polijsten, en dat wil je juist niet.

  7. #7

    Standaard

    Jilles bracht mijn idee wel aardig onder woorden.

    Bedankt voor de reacties tot dusver!

    Ik ga het eens proberen, natuurlijk goed verzorgd. (aftapen etc.)

    Nog één vraagje voordat ik aan de slag ga: Ik wil niet dat het er zo uit komt te zien (lelijk) maar dat is wel ongeveer het idee van hoe 'glad' ik het wil hebben, wat te doen?



    Misschien een compromis zoeken? Ik denk dat ik maar gewoon erg licht ga schuren totdat het gewenste niveau bereikt is.

    (beetje gevaarlijk bezig, trial en error op zo'n gitaar )
    Band - www.freewaymusic.nl
    Gear - Strats en een Kemper

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ibanez666 Bekijk bericht
    Eigenlijk zijn we net een stel wijven...

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mukkez Bekijk bericht
    Jilles bracht mijn idee wel aardig onder woorden.

    Bedankt voor de reacties tot dusver!

    Ik ga het eens proberen, natuurlijk goed verzorgd. (aftapen etc.)

    Nog één vraagje voordat ik aan de slag ga: Ik wil niet dat het er zo uit komt te zien (lelijk) maar dat is wel ongeveer het idee van hoe 'glad' ik het wil hebben, wat te doen?



    Misschien een compromis zoeken? Ik denk dat ik maar gewoon erg licht ga schuren totdat het gewenste niveau bereikt is.

    (beetje gevaarlijk bezig, trial en error op zo'n gitaar )
    gewoon niet zover doorschuren?? is heus niet zo lastig te bedenken lijkt mij...

  9. #9
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Wel buiten schuren want binnen is het al stoffig genoeg zo te zien.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.661

    Standaard

    misschien voor dat je definitief lak weghaalt eens polijsten met staalwol 4 X 0 en daarna behandelen met turtle wax (zonder siliconen).
    je krijgt er een zeer glad oppervlak mee.

    als je echt alles er weg wilt halen zou ik persoonlijk naar een glashandel gaan en daar vragen of ze handige stukken restand glas voor je willen snijden met een holle vorm zodat je mooi aansluit op de ronding van de hals, niet een u vorm maar een mooie zachte glooing en de lak eraf schrapen

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top