Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 28

Discussie: Stroom

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2001
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    2.599

    Standaard

    Wie weet hoe het precies werkt.
    Afgelopen weekend tijdens het zingen en gitaarspelen spanning op de microfoon, (alleen bij het aanraken van de snaren)schrik je zo lekker van. De boel zat in een aarde stopcontact waar geen aarde op stond. Na het overzetten geen problemen meer.
    Je leest wel eens van die enge verhalen. Is het echt gevaarlijk als je in die situatie moet spelen, af en toe stroom op de mond of is het niet wezenlijk gevaarlijk.Als dat zo is weet ik in ieder geval wat te doen bij een volgende gelegenheid als het probleem zich weer voordoet.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 oktober 2001
    Locatie
    Kaatsheuvel
    Berichten
    2.524

    Standaard

    ik heb inderdaad wel 'ns gehoord dat dat gevaarlijk kan zijn. Schokken van 220 volt enzo, die dan je hersens frituren, maar of dat waar is...

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 september 2001
    Berichten
    1.694

    Standaard

    ik hoop het niet...

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 oktober 2001
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    120

    Standaard

    HEt is dus wel zeker waar!! Er zijn al diverse gitaristen op deze wijze naar de eeuwige jachtvelden gegaan. Let er altijd op dat er een goed ge-aard stopcontakt is waar je moet spelen. Op de standaard podia is het meestal wel oke. Maar als je in zo'n zelfopgeknapt clubhuis moet spelen dan is het NOODZAAK dat je zeker het wcd waar je inplugd goed kontroleert. Je kan een univerceelmeter meenemen en zet die op het aflezen van 'wisselspanning' tot 500 volt is dat geloof ik (zo ff uit mijn hoofd) En dan doe je een pin op de aardpool van de wcd (wandcontaktdoos) en de ander check je in de gaatjes van het wcd. Als de aarde oke is dan zal er spanning af te lezen zijn van 220 volt over de face=1 gaatje van het stopkontakt, en de aardpool. Het andere gaatje leest niks af want dat is de 'nul' Die zit in de straat in de hoofdkabel verbonden met de mantel van de kabel, en is dus eigenlijk massa. Maar de aardklem van het wcd moet dus voor de veiligheid altijd aan massa zitten. En dat is dan weer die bekende aardpen die dan 9 van de 10 keer in de watermeterput geslagen is. En waar dan die dikke geel/groene kabel aanzit. Dus check voor je veiligheid altijd de aarde, of massa in het cirquit als je gaat spelen. En zeker als je twijfelt over de aanleg van de stroom.
    Doei...

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2001
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    2.599

    Standaard

    Lijkt me een goed idee, ik ga binnenkort zo'n metertje maar eens aanschaffen en bij mijn standaarduitrusting stoppen.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 november 2001
    Locatie
    leiderdorp
    Berichten
    2.302

    Standaard

    het voltage maakt opzich niet zoveel uit. je ken gewoon zonder dat er iets gebeurt 40000 volt door je heen laten gaan. het is alleen noodzaak dat er dan weinig ampere is. maar goed, daar gaat het nu niet om. het is inderdaad beter om het te aarden. je ken behoorlijke schokken krijgen (vooral van versterkers) omdat gitaren weinig ampere doorsturen ken een gitaar niet zoveel kwaat. maar meestal werkt een versterker op 8 of 16 ohm en dan is het best gevaarlijk omdat je veel amperes hebt

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 september 2001
    Berichten
    1.694

    Standaard

    hmm... daar moet ik ook eens naar gaan kijken. meestal let ik er zeker wel op of ik wel n geaard stopcontact heb, maar als er geen een is steek ik m net zo goed in een ongeaarde... niet meer dus

  8. #8

    Standaard

    ik heb een keer gehoord over iemand die toen 'ie zijn snaren aanraakte werd gefrituurd op het podium, stopcontacten in de bar waren niet zo best

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 oktober 2001
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    120

    Standaard

    Op 2001-12-20 12:09, schreef moretel:
    Lijkt me een goed idee, ik ga binnenkort zo'n metertje maar eens aanschaffen en bij mijn standaarduitrusting stoppen.
    Hee, Moretel, ik zie dat jij verpleegkundige bent. Dan had je het eigenlijk kunnen weten. Want als je bv in de ziekenzaal aan de wand kijkt dan zie je dat er naast de stopkontakten OOK nog extra doosjes zitten waar een geelgroen stickertje opzit. Dat is om de apparatuur waarmee en zieke vastligt extra te aarden. Anders zou de genezing wel eens heel anders uit kunnen pakken. :smile: :smile:

    Net als de gitaristen die dan niet de sterren van de hemel spelen,.... maar zichzelf de hemel inspelen. :smile:

    Doei.
    Gerard

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2001
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    2.599

    Standaard

    Hee, Moretel, ik zie dat jij verpleegkundige bent. Dan had je het eigenlijk kunnen weten.
    Klopt ik heb zelfs lange tijd op de intensive care gewerkt. maar ik ben geen natuurkundige. Als je de stroom voelt ga je daarna toch een paar keer checken. Het voelt niet goed aan maar of het echt levensgevaarlijk is weet ik niet zeker, vandaar de vraag. En in de praktijk ga je met muziek spelen door want als niemand er last van heeft en jij stopt met optreden, wat dan? Zal wel niet zo'n vaart lopen denk/hoop je dan.

    Maar ook zonder stroom kun je om het hand zitten.
    Afgelopen jaar in de Boerderij een optreden gehad met drie bands (de Regiohelden). De laatste band speelde en toen zakte de drummer in elkaar, ik zag direkt dat het niet goed was, hij had ws. een circulatiestilstand. We hebben nog gepoogd om hem te reanimeren maar dat is helaas niet gelukt. Soms is stroom ook een hulpmiddel om het hart elektrisch weer op orde te krijgen.
    Groetjes
    Martin

    <font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: moretel op 2001-12-24 03:03 ]</font>

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top