Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 54 van 64 EersteEerste ... 4445253545556 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 531 t/m 540 van 637

Discussie: Custom pedaaltjes

  1. #531
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.660

    Standaard

    Zat mij toch niet helemaal lekker dus met nieuwe moed alle ruimte tussen de koperbanen nog eens met zaagje stanleymes opgeschoond.
    zoals eerder benoemd de input ver van alle andere onderdelen houden en aangesloten, en jawel hij doet het, pjew, eindelijk.
    enigste probleem blijft nu de lage output.
    als ik de sustain laag draai (en dus weinig fuzz effect) is het geluid zachter dan zonder effect ook al staat het volume van het effect op max
    draai ik sustain hoger komt hij in de buurt van het geluidsniveau van de versterker zonder effect.

    ik heb een potmeter in serie gezet met de 6k8 en voorzichtig de potmeter open gedraaid, terwijl de sustain op zijn laagste stand staat, en de volume pot van het effect vol open.
    beetje bij beetje het clean en effect geluid geprobeerd te vergelijken met elkaar totdat ik qua volume gelijk zat.
    hierna de ohmse waarde van de 6k8 samen met de potmeter gemeten die er in serie aan hangt en kwam rond de 10 a 11 k uit.
    kan ik dit nu zomaar verwisselen, of moet ik eerst nog iets controleren?
    Laatst gewijzigd door no 1 hops; 8 oktober 2016 om 17:26

  2. #532
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 mei 2009
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.159

    Standaard

    Oké, klinkt goed, het probleem zit nu dus (alleen) nog in de laatste stage (Q6) die als make-up gain dient,
    (insertion loss van de tone-stack e.d.)

    Uiteraard kun je nu de (totale) R waarde aan de source vervangen voor een vaste weerstand, de schakeling
    'heeft niet door' dat je de pot/weerstand combi vervangt voor een 'vaste' weerstand

    Je kunt er ook voor kiezen de JFET alsnog te vervangen voor de 2N5485 zoals in het (originele) ontwerp,
    maar ik denk dat het klankmatig niet/nauwelijks verschil gaat maken.

    Meet tenslotte nog even de GSD spanningen van Q6, toch even kijken of dit enigszins klopt...

    Maar top dat het nu toch lijkt te gaan lukken!

  3. #533
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.660

    Standaard

    DSG gemeten met in plaats van 6k8 10k
    D= 4.12v
    S= 3.78v
    G= 0

  4. #534
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.917

    Standaard

    De spanning op D gaat wel omhoog, maar die op S ook. Het verschil is nog maar 0.34V en dat mag best een paar volt zijn met D iets boven halve voedingsspanning.

    Beter kun je de weerstand weer terug 6k8 maken zoals ie was en juist de 14k7 (jij hebt 15k) verlagen.

    Ik heb hier op een breadboardje even het Q4 circuitje ingeprikt en 4 stuks BF256C uit het laatje de revue laten passeren (de FETs hebben nou eenmaal wat spreiding) en als ik de 15k drainweerstand vervang door 10k en ik laat bij de source gewoon 6k8 zitten, dan ligt de spanning op D afhankelijk van het exemplaar tussen 5.0 en 5.4V en op S rond 2.6V. Dat is een stuk gezondere DC-instelling qua uitsturingsruimte.

    edit:

    OK, ik heb even een simulatie gedaan van wat de 2N5485 in theorie zou doen. Ik heb die FET niet, maar LTspice heeft deze FET standaard in de library en met invoeren van het originele stukje circuit



    zijn dit de resultaten:

    DC levels in rust op D (groen) en S (blauw). D = 5.23V en S = 1.68V.



    Zo ziet het er op D en S uit als je b.v. een 1kHz sinus van 100mV instuurt:



    Dat zou dus prima moeten werken

    De BF256C zit niet in de LTspice library, maar goed. We hebben nu een simulatie van hoe het originele circuit zou moeten werken en wat de DC-instelling zou moeten zijn.

    Het verlagen van de drainweerstand van 15k naar 10k zoals ik net voorstelde zou de spanning op D behoorlijk in de goeie richting moeten brengen. S is dan wat hoger dan met de 2N5485 maar dat mag de pret niet drukken.
    Laatst gewijzigd door Plant; 10 oktober 2016 om 01:06
    "Meten is weten, gissen is missen"

  5. #535
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.660

    Standaard

    dan soldeer ik de 6k8 weer vast en haal een 10k uit de winkel.
    geweldig dat je het hebt uitgezocht!

  6. #536
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard



    Het doosje waarbij de SHO aan de zijkant komt te zitten tussen input en de footswitch. Geen ledje want de stand van de schakelaar laat toch wel zien of hij aan of uit is. De SHO werkt ongeacht of de Les Lius aan staat of uit staat en zorgt voor een permanent niveau

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pimmetje Bekijk bericht
    Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren .
    147-c Guitars

  7. #537
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Het SHO printje dat aan de zijkant in de behuizing komt te zitten. Past precies boven de gain potmeter en het printje komt op schuim in de deksel te rusten



    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pimmetje Bekijk bericht
    Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren .
    147-c Guitars

  8. #538
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2010
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    870

    Standaard

    nice! mooi geworden
    Keivette pedal & geardemo's by yours truly:
    https://www.instagram.com/rozhseow/
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TDZH Bekijk bericht
    Wat een prachtig forum is dit toch. Iedereen houd van gitaren en heeft een hekel aan voetbal

  9. #539
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.660

    Standaard

    zo mooi gaat dat van mij allemaal niet worden TR.
    maar waarom moet ik nu steeds aan Pink floyd denken als ik die afbeelding zie?
    another brick in your pedal chain! ;-)

  10. #540
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Pedal chain is maar heel klein hoor. Deze distortion, een ts, een reverb en binnenkort een delay en dat is het en zal het ook waarschijnlijk blijven.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pimmetje Bekijk bericht
    Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren .
    147-c Guitars

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top