Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 49 van 64 EersteEerste ... 39474849505159 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 481 t/m 490 van 637

Discussie: Custom pedaaltjes

  1. #481
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.916

    Standaard

    Het is allemaal niet zo moeilijk

    Kijk, het is heel simpel: Op de gate (G) van een FET staat in een schakeling als deze uit zichzelf geen DC-spanning. Er zit een 68k weerstand naar ground (=0V) en er zit een koppelcondensator van 220nF voor.

    3,00V DC komt dus ergens anders vandaan, meest logisch van een naastgelegen spoor. In het verlengde zit een spoor waarop je 2,72V meet dus dat vond ik verdacht. Op de source (S, het spoor erboven) meet je 2,85V dus dat zit er ook akelig dichtbij. Daar kan ook nog een sluiting zitten.

    Wat ik overigens wel zo zie, is dat die rode condensator linksboven (de zojuist genoemde 220nF) met de onderste poot niet aan de gate (G) zit, maar op het spoor eronder op de +9V lijn.





    Is overigens niet de oorzaak van de DC-spanning op G, maar misschien zijn er meer van dit soort fouten. Vergelijk de plaatsing van de componenten op je print maar eens heel goed met de layout, mogelijk zitten er meer componenten met een pootje aan een verkeerd spoor.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  2. #482
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.916

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    ik kreeg via een ander forum (freestompboxes.org) nog een goede reactie.
    de meest rechtse condensator 1uF zat verkeerd om met plus en min. dit gecorigeerd.
    echter nu reageert het effect als een soort van soundgenerator die veranderd van klank door te draaien aan de sustain pot.
    laten we maar zeggen dat al mij fouten te lering en vermaak zijn.
    maar goed, nu wordt het denk ik nog moeilijker (misschien overleden fet?)
    Die elco heeft niks met de FET te maken. Het zit in een ander deel van het circuit en heeft daar geen invloed op. De elco zelf kan door ompolen stuk gaan, maar dat gaat niet heel snel. Waarschijnlijk heb je met omsolderen iets onbedoeld aan elkaar gesoldeerd. Check dit even goed en volg verder mijn vorige post.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  3. #483
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.652

    Standaard

    @ plant.
    dank voor je hulp.
    die rode 220nF heeft een naar binnen gebogen pootje dus zit niet op de 9 v baan.
    maar ik zit eraan te denken gewoon alles er weer af te halen en opnieuw te beginnen.
    ik heb die banen tussen de koper banen nu zo vaak schoon gemaakt dat het niet lang meer duurt of ik ben door het board heen ;-)

    moet gewoon maar weer even alles rustig opnieuw checken om plaatsingsfouten uit te kunnen sluiten. zeker op die banen die
    sluiting lijken te hebben.

  4. #484
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.916

    Standaard

    Haal die FET er nou eens uit en meet op de print de punten G,S en D. Is al gevraagd maar nog niet gedaan en zolang kunnen we de FET zelf nog niet uitsluiten ook al is ie vervangen.

    Concentreer je op het circuitje linksboven rond die FET (Q4). Met de rest lijkt qua DC-instelling niks aan de hand te zijn, dus laat dat met rust.

    Check ook of je de externe elektronica (draden met potmeters) allemaal op de juiste punten hebt zitten. Je focust op de print maar er is meer.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  5. #485
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 mei 2009
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.159

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht

    maar ik zit eraan te denken gewoon alles er weer af te halen en opnieuw te beginnen.
    Daar zou ik nog heel even mee wachten, bovendien kun je dan beter van scratch beginnen met een
    nieuw stukje vero en dito componenten. Dit is wellicht een prima moment om je (iets) meer te verdiepen,
    in hoe zo'n schakeling (ongeveer) werkt, want het is uiteraard meer dan 'ministecken' met componenten.

    Nogmaals, je metingen zien er op zich goed uit m.u.v. Q4, had je de meting zonder JFET(Q4) nu herhaald?

    EDIT.: en deze misschien ook even doen..

    Op de onderste (Source), kun je eenvoudigweg geen DC meten want, want zonder de JFET ligt alles
    wat hierna komt aan de aarde. Ik zou hier trouwens wel even checken of je hier iets van weerstand meet.
    Laatst gewijzigd door Dutch66; 28 september 2016 om 09:40

  6. #486
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.652

    Standaard

    Ik had mij eerst even geconcentreerd op goede bedrading en dat is nu voor elkaar.
    de Q4 eruit gehaald en gemeten.
    D = 9.26v
    S = 0 v
    G = 0 v.
    ga nog even terug in de postings wat ik nu nog kan controleren

    met een pen op de massa en de andere op het spoor van het S spoor meet ik weerstand van 6,8k beide anderen niets
    Laatst gewijzigd door no 1 hops; 28 september 2016 om 11:09

  7. #487
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 mei 2009
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.159

    Standaard



    (Even je schema weer geplakt, anders blijven we scrollen)

    Je metingen zien er (nu) zonder JFET dus goed uit, die 9,26v is wel wat hoog, maar waarschijnlijk
    meet je net na R21 (de VR) ook een vergelijkbare DC spanning?

    De weerstand meting op de Source van Q6 klopt precies, want eigenlijk met je nu de waarde van
    R20, en die is (inderdaad) 6k8.

    Dat je op de Gate van Q6 geen weerstand meet kan eigenlijk niet, kijk maar naar het schema, je
    zou daar (tenminste) iets van de waarde van R11 (68 K) moeten meten, check dit nog even voor
    de zekerheid!

    Als je trouwens zegt dat je qua weerstand 'niets meet' dan bedoel je toch gewoon geen 'verbinding'
    tussen je meetpunt en massa, en niet een weerstand van 0 ohm, toch?

    EDIT: laat die JFET er nog even uit trouwens...
    Laatst gewijzigd door Dutch66; 28 september 2016 om 13:05

  8. #488
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.652

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dutch66 Bekijk bericht


    Je metingen zien er (nu) zonder JFET dus goed uit, die 9,26v is wel wat hoog, maar waarschijnlijk
    meet je net na R21 (de VR) ook een vergelijkbare DC spanning?
    sorry, ik ben nog een beginner in dit. op het schema staat hij bij een 100u 35 v maar die zit nergens op de layout, vind wel de 2 andere 100r weerstanden maar waar moet ik dan meten?

    Dat je op de Gate van Q6 geen weerstand meet kan eigenlijk niet, kijk maar naar het schema, je
    zou daar (tenminste) iets van de waarde van R11 (68 K) moeten meten, check dit nog even voor
    de zekerheid!
    :-( had de multimeter in 20k staan dus kreeg geen uitlezing maar er staat weldegelijk tegen de 68k op

    Als je trouwens zegt dat je qua weerstand 'niets meet' dan bedoel je toch gewoon geen 'verbinding'
    tussen je meetpunt en massa, en niet een weerstand van 0 ohm, toch?
    ik had de multimeter in ohm staan 20k (bleek dus te laag) en bij niets meten bedoelde ik dat er dan een 1. op het display verscheen

    EDIT: laat die JFET er nog even uit trouwens...
    ik heb geduld, hopenlijk jullie ook met mij?
    !vraag aan de de mods, vervuilt deze topic nu niet teveel met mijn probleem ?!

  9. #489
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.916

    Standaard

    Zonder FET lijken de spanningswaarden te kloppen. En guess what?

    Er bestaan BF256 FETs met omgekeerde pinning, dus met dezelfde pinning als de 2N5485.
    Laatst gewijzigd door Plant; 29 september 2016 om 00:21 Reden: typfout typenummer
    "Meten is weten, gissen is missen"

  10. #490
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.652

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Zonder FET lijken de spanningswaarden te kloppen. En guess what?

    Er bestaan BF256 FETs met omgekeerde pinning, dus met dezelfde pinning als de 2N5485.
    hoe kom je daar achter?
    als ik op de behuizing kijk staat er Fbj04 BF256C
    op deze volledige code vind ik niets van een fabrikant of zo.
    kan het kwaad als ik hem eens andersom probeer?

    update
    ik vond deze uitleg:



    klopt dan mijn veronderstelling dat de C achter BF256C betekend de T092C behuizing?
    dan zou deze wel gespiegeld moeten.
    Laatst gewijzigd door no 1 hops; 29 september 2016 om 08:49

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top