Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 8 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 78
  1. #11

    Standaard

    Zeg Timber, ik zie dat je uit liwwadden komt. Waar is die plek precies ?
    (fellow leeuwarder hiero, weest wel!)

    Ik zou toch eens met de "architect" gaan praten of hij/zij ook iets van geluidsisolatie weet. Een MVM constructie is DE way to go. Dus 2x massa, 1x veer (spouw). Niet meer, niet minder.

    Een houten schuur zal qua isolatie onder doen aan een stenen/betonnen. Zou zonde zijn als je daar al gaat bezuinigen.

    Wat is je budget eigenlijk?

    Denk je ook aan lucht verversing?
    Zo, nu maar weer's een andere "handtekening".

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2002
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    883

    Standaard

    Dit is in Techum en ondanks dat je gelijk hebt denk ik niet dat die architect zich veel zal aantrekken van mijn wensen. Verder is het wel wat anders dan een houten schuur hoor.. het zijn goed geïsoleerde wanden alleen opgebouwd uit vrij dik hardhout, isolatie en gips. De indicatieve waarde zal rond de 45 db liggen. Daartegenaan plaats ik zelf nog eens 2 x 48 db panelen, dus veel zul je buiten niet horen. Binnen dit casco komt dan nog eens een “box in a box” constructie en dan maar eens kijken wat er overblijft. Kan naast de 48 panelen ook nog 42 db panelen krijgen en die zijn mar 4 cm dik. Kan daar dus aardig mee om stoeien. Mar ik zoek eigenlijk om een formule om dit soort zaken wat te kunnen berekenen. Tis toch heel iets anders dan db’s optellen. Bedoel het gaat erom wat blijft er na de eerste wand van 48 db over.. en dat moet dan nog twee keer door een wand van 48 en 45 db. Besef indeze heel goed dat dit per frequentie gaat verschillen.

    Verder heb ik geen vast budget maar kan veel via mijn werk verkrijgen zoals de 48 en 42 db panelen. Als er tijd, geld en materiaal voorhanden is dan ga ik weer eens verder met de bouw. Zal dus wel in fasen gaan gebeuren, vooral wat de "box in a box" aangaat. En ja zekers houd ik rekening met luchtverversing.
    Gitaren zijn geen hobby maar een way of life

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2002
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    883

    Standaard

    De casco wand wordt dan zo.
    Gitaren zijn geen hobby maar een way of life

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2002
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    883

    Standaard

    Op internet vond ik dit..

    Een materiaal dat het geluid met 40db verzwakt, laat 1/10.000 van de geluidsenergie door.

    Maar dat lijkt me sterk want dan zou na de eerste wand er nog maar 35dB hoorbaar zijn.. na de 2e nagenoeg niets.

    Zoals ik het bereken..
    ---------------------------------------------------------------
    Een rockband zit rond de 110dB en das ongeveer 10.000.000 µPa

    1e wand: 10.000.000 / 10.000 = 1000 (is gelijk aan 35dB)
    2e wand: 1000 / 10.000 = 0,1 (is gelijk aan 0dB)
    ---------------------------------------------------------------

    Nou zou mooi zijn mar lijkt me sterk.
    Laatst gewijzigd door TIMBER; 5 februari 2009 om 10:29
    Gitaren zijn geen hobby maar een way of life

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 mei 2003
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    1.823

    Standaard

    Maar je tekeningetje is nog steeds MVMVM, ipv MVM...

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2002
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    883

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MjS Bekijk bericht
    Maar je tekeningetje is nog steeds MVMVM, ipv MVM...
    Daar gaat het niet om. Er zijn meer wegen die naar Rome lijden. De gebruikte panelen werken door reflectie en diffusie. Het glaswol en isolatie werken als absorptie. Alles tezamen heeft slechts tot doel dat ik binnen gewoon de zaak kan afmixen zonder dat men daar buiten last van heeft. De rest hoop ik door een normale "Box in a Box" constructie op te vangen. Heb wat dat aangaat genoeg praktijk ervaring met die panelen, maar wil het kunnen berekenen. Althans om het te benaderen want het verschilt natuurlijk per frequentie gebied.
    Laatst gewijzigd door TIMBER; 5 februari 2009 om 11:14
    Gitaren zijn geen hobby maar een way of life

  7. #17
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.709

    Standaard

    Ik zou je toch willen adviseren om het advies van Roman heel serieus te nemen. Als je naderhand te weinig geluidsreductie hebt is er geen weg terug. En er is maar één juiste manier voor geluidsreductie: massa>veer>massa.

    En onderschat niet het belang van ventilatie en verwarming, dat wordt iets ingewikkelder dan van een gemiddeld kantoortje.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2002
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    883

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Ik zou je toch willen adviseren om het advies van Roman heel serieus te nemen. Als je naderhand te weinig geluidsreductie hebt is er geen weg terug. En er is maar één juiste manier voor geluidsreductie: massa>veer>massa.
    Dat bestrijd ik ook niet.. er is echter wel een verschil tussen het isoleren van het casco en de later te bouwen "box in a box" al begrijp ik dat beiden goed uitgevoerd moeten worden. Juist daarom zou ik het graag een beetje kunnen berekenen. Verder neem ik het advies van Roman (en van jou & anderen) zekers serieus maar heb daar gewoon weinig mogelijkheden in. Het enige wat ik zou kunnen doen is een kalksteenmuur aan de binnenkant opmetselen mar ik verzeker je dat die panelen indeze niet minder en zelfs beter zijn. Ik heb ze nu thuis ook in een kamer geplaatst en dat werkt perfect.

    En onderschat niet het belang van ventilatie en verwarming, dat wordt iets ingewikkelder dan van een gemiddeld kantoortje.
    Dat ga ik ook zekers niet onderschatten.. mar toch bedankt.
    Laatst gewijzigd door TIMBER; 5 februari 2009 om 12:49
    Gitaren zijn geen hobby maar een way of life

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 augustus 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    503

    Standaard

    Als je wilt zien hoe bepaalde dingen NIET moeten

    http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=116456

    Ook weleens goed om te weten

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2002
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    883

    Standaard

    Ah nieuwe foto's..!! Ja volg dat topic zekers zoals ik bijna al dat soort topic's volg. Ook op GearSlutz staat een hoop wat dat betreft. Verder begrijp ik hier de sceptische reacties hier wel waar het gaat om het houten casco en de werking van de betreffende panelen. Zal eens kijken of ik de testrapporten van de panelen kan vinden en inscannen c.q. uploaden.
    Gitaren zijn geen hobby maar een way of life

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top