Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 18

Discussie: Tweede archtop

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 mei 2008
    Locatie
    Zuidhollandse eilanden
    Berichten
    178

    Standaard Tweede archtop

    Begin januari heb ik besloten nog een keer een archtop te bouwen. Op de eerste speel ik heel veel en ik wil wel eens kijken wat wat een aantal veranderingen voor gevolgen hebben op de klank.

    Deze keer gekozen voor mahony voor de achterkant en de zijkanten (ipv van esdoorn) en esdoorn voor de top (ipv Fichte)
    Tevens wil ik een verbinding maken tussen het nekblok het staartblok en de taille, middels een alu buis, voor een grotere stabiliteit. Het bovenblad moet vrijblijven, de elementen worden bevestigd op het interne frame (dus geen extra massa aan het bovenblad. Dit betekent: een alternatieve bracing en speciale pickuphouders. De hals wordt waarschijnlijk van Pau Ferro

    Eerst het boven- en onderblad samengevoegd

    De reststukken mahony zijn wat smal maar hebben ook al een bestemming (als achterzijde van een SC body) later meer hierover.

    De binnenkant van het bovenblad


    De mal aangepast met een "plug" in verband met een andere hals aansluiting

    (Als de hals niet van Pau Ferro wordt, dan wordt deze balk gestreept esdoorn aangesproken.)

    Dan maar beginnen met het voor- en achterblad.
    Eerst ruw voorfrezen. Op de tafel staat (niet zichtbaar) een geleidepen, de buitenrand laat ik nog even staan tot het laatst.


    Dan schaven, raspen en schuren tot de gewenste vorm is bereikt


    Als de buitenkant is voorzien van de juiste welving (arch) wordt de kopieermethode met de boormachine toegepast

    Tussen de deuvel in de machineklem en de punt van de boor blijft er 6 mm ruimte als beginwaarde voor het vormen van het achterblad en 5 mm als beginwaarde van het bovenblad.

    Dan het hout verwijderen tussen putjes (dit is gewoon ouderwets handwerk). Het bovenblad is aan de buitenzijde nog ongelijk maar dit wordt toch geheel bewerkt. De onderzijde is vlak gehouden zodat de lijmrand zo min mogelijk bewerking behoeft.


    Voor de maatcontrole van de bladen een diktemeter gefabriekt


    En dan kan het schrapen beginnen

    M.v.g.
    Rob

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 januari 2007
    Locatie
    Driehuis
    Berichten
    1.060

    Standaard

    Ziet er veelbelovend uit, en je hebt een aardig arsenaal gereedschap. Laat de foto's maar doorkomen!

    Wat doet die tekening van een 9 cilinder stermotor eigenlijk bij die gitaar? Bouw je die soms ook zelf?
    Greetz, Iwan
    www.vanbuitenband.nl Allround Coverband

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 april 2003
    Locatie
    zwolle
    Berichten
    2.309

    Standaard

    Wow dat is al weer een mooi begin! Nou ja, je hebt al aardig wat gedaan. Intressant project. Handige tip ook met die deuvel.

    Succes met het bouwen! Ik blijf m volgen.

  4. #4

    Standaard

    Te gek! Ook die versterking met aluminium en alternatieve ophanging van de pups.
    Zo te zien wordt het weer een 18'' lower bout? Dat verhaal heb ik laatst met verbazing zitten bekijken. Ik heb onlangs een gitaar met body van 16'' gebouwd en dat vind ik al behoorlijk groot. Hoe speelt dat nou? Zelfs m'n dreadnaught is op z'n breedst maar 39 cm.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2008
    Locatie
    Barneveld
    Berichten
    1.244

    chicken

    Dat is een voorvarend begin. Ziet er goed uit.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    Hee, de volgende!
    Dat schiet lekker op zo, een stuk vlotter dan de mijne

    Esdoorn voor de top? Ik ben erg benieuwd... Ik vermoed dat je hem dan vooral versterkt wilt gebruiken? Want dat spul zal als bovenblad niet zo veel doen, toch? Triltechnisch?
    Maar goed, moet je mij horen. Alsof ik zo'n enorme expert ben
    Je krijgt in ieder geval wel een mooie tekening op de kant die je het beste ziet (dat vind ik soms wel jammer aan die deftige archtops: een pracht van een achterkant, maar die zit dan constant tegen je buik aan... )
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 mei 2008
    Locatie
    Zuidhollandse eilanden
    Berichten
    178

    Standaard

    @meneer I: ik vindt die opengewerkte tekeningen prachtig voor in een werkplaats.

    @aaronstonebeat: inderdaad weer een 18", ik ben er inmiddels aan gewend

    @Woml: dat verhaal met trillingen is wel interressant. Benedetto zegt ergens op zijn DVD's dat het achterblad wezenlijk bijdraagt aan het geluid, dat houdt ook in dat je het achterblad dus niet mag beperken in zijn bewegingen. Ik vraag me af hoe je je gitaar dan nog kan bespelen.

    De vorige gitaren heb ik volgens de geldende regels gebouwd, voor deze ga ik mijn eigen ideeen volgen. Ik speel overigens eigenlijk nauwelijks versterkt (ook mijn solidbodies speel ik thuis meestal onversterkt)

    Inmiddels zijn de zijkanten gebogen (geappeld mahony leuk om te zien maar k***e om te buigen) en zitten in de mal om goed te drogen. Volgende stap internal bracing en blokken aanbrengen foto's volgen.

    M.v.g.
    Rob

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    chique !!
    had ook al aan Woml gevraagd, hij had een dikte van 2 mm en 1.8 mm voor de bended maple sides, welke dikte heb jij voor je sides?
    succes, ik volg'm

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 december 2005
    Locatie
    Bussum
    Berichten
    1.107

    Standaard

    Spannend project Rob, leuk! ga je volgen.
    Aan zo'n zelfbouw diktemeter heb ik ook al eens zitten denken, waar heb je het metertje vandaan gehaald? Is ie een beetje stabiel geworden? Veel spinazie eten voor je gaat schrapen hoor.

    Wim
    Gitaarbouwersmeeting 6 april 2024 in Veenendaal www.gitaarbouwersmeeting.org

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 mei 2008
    Locatie
    Zuidhollandse eilanden
    Berichten
    178

    Standaard

    Hallo Barno: Ik heb ze een beetje aan de dikke kant gehouden 2,5 mm wel wat lastig te buigen maar geeft wat meer mogelijkheden de buitenkant helemaal netjes te schuren als je finish mislukt (zie vorige archtop) voor de rest doet de dikte van de zijkanten niet ter zake.

    Hallo Wim: ik heb die meter eens als een setje gekocht, samen met een magnetische voet voor op de draaibank. Dat was op een gereedschappenstand op een modelbouwbeurs. Ik denk dat bijv. Buitelaar ze ook wel heeft.
    Het verdient niet de schoonheidsprijs maar werkt goed zo, is eigenlijk iets te nauwkeurig (tot op 0,01 mm, dus onrustig met aflezen) voor dit werk.

    Het schrapen is voor het grootste deel al achter de rug, de bladen zijn op de juiste dikte. Het laatste schraapwerk komt als de soundbox dicht is, nl. de recurve schrapen

    M.v.g.
    Rob

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top