Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 39

Discussie: Jazz tips

  1. #1

    Standaard Jazz tips

    Voor een NOOB.

    Ik heb dus net een fijn Jazz gitaartje besteld:
    http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=119060

    Ik heb alleen geen enkele theoretische kennis van jazz. Van gitaarspelen in het algemeen zelfs niet eigenlijk. Ik doe alles op gehoor en gevoel. Zijn er ook tips voor mij om iets jazzy te laten klinken zonder dat ik me eerst uren moet gaan verdiepen in theorie?
    VAARWEL ALLEN, HET GA U GOED!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 februari 2003
    Locatie
    Tilburg
    Berichten
    783

    Standaard

    Ligt eraan wat voor jazz... Wil je jazz standards spelen... heftige fusion, of smooth... Theorie helpt je om uit de banen van de pentatoniek te breken. Gehoor is altijd goed, maar er zijn er denk ik ontzettend weinig die het met alleen gehoor redden, probeer daar maar eens mee over giant steps te soleren. Maar één ding is denk ik het belangrijkste en dat is de féél, je moet het voelen, de jazzy frasering. Dat is het belangrijkste en daar gaat tijd in zitten, oefenen en veel luisteren...

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Voidhead Bekijk bericht
    Ligt eraan wat voor jazz... Wil je jazz standards spelen... heftige fusion, of smooth... Theorie helpt je om uit de banen van de pentatoniek te breken. Gehoor is altijd goed, maar er zijn er denk ik ontzettend weinig die het met alleen gehoor redden, probeer daar maar eens mee over giant steps te soleren. Maar één ding is denk ik het belangrijkste en dat is de féél, je moet het voelen, de jazzy frasering. Dat is het belangrijkste en daar gaat tijd in zitten, oefenen en veel luisteren...
    Sja ik dacht zelf aan iets als "wonderfull slippery thing" van Guthrie Govan http://www.youtube.com/watch?v=nbSVbXfTnOM en daarnaast nog wat richting Larry Carlton.
    VAARWEL ALLEN, HET GA U GOED!

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    Veel (verschillende soorten) jazz luisteren en mee pingelen.
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door -=JEROEN=- Bekijk bericht
    Veel (verschillende soorten) jazz luisteren en mee pingelen.
    Ik beperk me eerst wel tot bovenstaande stijlen. Ga inderdaad maar eens proberen mee te pingelen.
    VAARWEL ALLEN, HET GA U GOED!

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    3.329

    Standaard

    Tja, gasten als Carlton en Govan kunnen gewoon enorm goed uit verschillende vaatjes tappen; het ene moment denken ze als een rocker, het andere als een bebopper. Daar is niet echt een snelle truc voor, je zult echt de tijd moeten nemen om bebop door te krijgen. Het lastige is dat het een andere manier van naar muziek kijken is: niet primair akkoord-ladder, maar primair het omspelen en verbinden van bepaalde akkoordtonen.

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EuroCinema Bekijk bericht
    Tja, gasten als Carlton en Govan kunnen gewoon enorm goed uit verschillende vaatjes tappen; het ene moment denken ze als een rocker, het andere als een bebopper. Daar is niet echt een snelle truc voor, je zult echt de tijd moeten nemen om bebop door te krijgen. Het lastige is dat het een andere manier van naar muziek kijken is: niet primair akkoord-ladder, maar primair het omspelen en verbinden van bepaalde akkoordtonen.
    ah, klinkt ingewikkeld. Ik wil dan ook niet het traditionele werk spelen. Maar meer een jazzy feel aan de solos geven.
    VAARWEL ALLEN, HET GA U GOED!

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 september 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    4.965

    Standaard

    Als het je vooral om de feel gaat, moet je goed op de speeltechnieken letten. Een rustige plectrumaanslag, geen bends, weinig hammer ons/pull offs, subtiele 'klassieke' vibrato's, korte noten, gebruik van octaafjes... dat soort dingen.

    Wat enorm helpt bij het pakken van de jazzfeel, is bij jazz standards de zanglijn meespelen en daar omheen improviseren.
    -

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rutger Bekijk bericht
    Als het je vooral om de feel gaat, moet je goed op de speeltechnieken letten. Een rustige plectrumaanslag, geen bends, weinig hammer ons/pull offs, subtiele 'klassieke' vibrato's, korte noten, gebruik van octaafjes... dat soort dingen.

    Wat enorm helpt bij het pakken van de jazzfeel, is bij jazz standards de zanglijn meespelen en daar omheen improviseren.
    Ok, zal er eens mee aan de slag gaan. Maar de jazz waar ik op doel is vaak instrumentaal. Welke songs raad je me aan om eens mee te beginnen?
    VAARWEL ALLEN, HET GA U GOED!

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    3.329

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ibanez666 Bekijk bericht
    ah, klinkt ingewikkeld. Ik wil dan ook niet het traditionele werk spelen. Maar meer een jazzy feel aan de solos geven.
    Dat heeft twee elementen:
    - met je sound/timing/frasering, zoals hierboven beschreven
    - met je nootkeuze

    Het eerste is een kwestie van goed luisteren en kun je vrij snel leren. Het tweede is toch een kwestie van je verdiepen in oudere jazz. Waarom speelt Robben Ford in een blues in A de "valse" noot Bb, vlak voordat het D-akkoord komt? Waarom speelt Ronny Jordan tegen een Dm akkoord op het einde van de maat de "valse" noot C#? In beide gevallen veronderstellen ze een akkoord dat in oudere jazz op die plaats gespeeld zou worden. Dat soort dingetjes zijn lastig te leren als je die muziek niet kent. Maar het is bovendien ook onwijs leuk om je te verdiepen in muziek met zo'n enorm rijke achtergrond, je kunt tot je 80e blijven leren. En optreden ook!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top