Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 15
  1. #1

    Standaard Ibanez SV5470F of RG ?

    Hallo,

    Ik wil na 10 jaar het gitaarspelen weer es oppakken. Al een tijdje ben ik op zoek naar de juiste gitaar, maar dat valt nog niet mee.
    Ik zoek eigenlijk een gitaar die zowel metal in zich heeft (a la Dream Theater), als blues en mooie clean / jazzy geluiden. (en met metal bedoel ik vooral die lekkere punch als je 'palm muted' speelt, iets wat je op een Strat dus niet lukt).

    Nu is mijn oog (en oor) gevallen op de Ibanez SV5470F (vooral dankzij True Duo pickups), maar qua design vind ik de RG3520Z ook geweldig. Maar is die laatste in staat een mooi jazzy / bluesy clean Hendrix geluidje te produceren ? Of zijn dat echt metal gitaren ?

    Iemand ideeën voor evt. alternatieven ? Iemand ervaring met de SV's als 'metal' gitaar ?

  2. #2
    Dictator
    Geregistreerd
    26 april 2005
    Locatie
    058 - Leeuwarden Geneuzel: 99%
    Berichten
    17.749

    Standaard

    Ik zou voor de S gaan, niet voor de RG.

    De halzen zijn ook behoorlijk verschillend, uitproberen dus!
    Gezocht: Ibanez DE7

  3. #3

    Standaard

    Ik vond zelf die sv tegenvallen. Hij speelde lekker maar ik zou voor de rg gaan hoewel die minder mooi is.
    Die rg ken ik niet, denk dat hij te dik is voor de soort strat geluiden die jij wilt. Het is meer metal idd. Ook mooi solo lijkt me, tenminste de rg prestige modellen die ik ken.
    Te koop:
    Marshall 4x12 met originele g12-65's

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 juni 2008
    Locatie
    Herentals ( België )
    Berichten
    373

    Standaard

    De S-reeks is vrij goed, en niet zo erg duur.
    Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo
    oh ik wil zo graag mijn custombuilds laten zien, maar ze staan nog in het bos
    Ibanez ARX500 door een Marshall MG100
    Een gitaar is als een vrouw. Hoe natuurlijker, hoe mooier!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 december 2002
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    1.782

    Standaard

    Klinkt misschien cliché en is het ook. Ga ze echt eens testen. Ik heb al een paar S prestige gitaren in mijn handen gehad. Ik vond ze stuk voor stuk eigenlijk tegenvallen. Die sv serie heeft ook een tremolo die je volgens mij niet naar achter kunt halen.
    ESPlayer

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 oktober 2006
    Locatie
    Roermond
    Berichten
    1.428

    Standaard

    Wat fijn EN een nadeel kan zijn is de wizard hals. Die zit op de S en op de RG. vrijwel dezelfde nekfeel. En ik heb al een rg(rg370dx, staat te koop, pm maar) Dus ben ik maar verder gaan kijken.

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Soulflyhigh Bekijk bericht
    Klinkt misschien cliché en is het ook. Ga ze echt eens testen. Ik heb al een paar S prestige gitaren in mijn handen gehad. Ik vond ze stuk voor stuk eigenlijk tegenvallen. Die sv serie heeft ook een tremolo die je volgens mij niet naar achter kunt halen.
    Zo is het wel, gewoon testen.
    En ik had dat ook. Ik vind het ontwerp mooi, speelde lekker maar het klonk ook echt als een dun stuk hout, en de pickups zijn slecht.
    Te koop:
    Marshall 4x12 met originele g12-65's

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2005
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    7.958

    Standaard

    Ik weet niet over welke S Prestige gitaren je hebt, maar de nieuwere S en SV gitaren zijn wel iets anders. Het zijn ook de eerste sinds een paar jaar die ook weer in Japan gemaakt worden. Een SV is overigens niet volledig hetzelfde als een S, zo heeft een SV een moderne maar toch meer 'vintage' brug (dus geen 'double locking tremolo') en wat mildere pickups. Misschien niet bij uitstek metalpickups, maar superhotte pickups zijn geen wetmatigheid.
    Voor de rest zijn de S5470F en SV5470F redelijk identiek (mahogany body, flamed maple top, 5-piece Maple/Walnut Wizard Prestige, 24 frets (ipv 22 frets op de oude prestiges), etc.)

    RG's zijn op zich veelzijdige jongens, maar in de basis toch rock/metal. De RG3520Z heeft ook een mahogany body en flamed maple top, wat voor velen pré is vergeleken met het standaard basswood voor RG's. Het lijkt me ook een erg goede keuze, zou hoog in mijn lijstje staan als ik in de markt was voor een nieuwe RG.

    Je zou eventueel de sprong kunnen maken naar de 'opvolger', de RG3620Z, die m.i. betere pickups heeft (DiMarzio Air Norton/Tone Zone i.p.v. DiMarzio/IBZ pickups) en een dunnere hals (Super Wizard i.p.v. Wizard Prestige). Dat laatste moet je dan ook bevallen. De vraag is of deze aspecten ook de meerprijs waard is, want hij is toch flink duurder m.i.

  9. #9

    Standaard

    Yep, die RG3620Z wordt denk ik een beetje te duur.

    Ik heb de SV dit weekend geprobeerd op een of andere kleine Mesa Boogie amp, maar eigenlijk niet lang genoeg. Ik merkte dat de punch (zeg maar met handpalmen gedempte riff) wel wat minder wat als bij een RGT die er ook stond. Maar goed .. wel een lekkere Hendrix sound kon je eruit krijgen. Wellicht met een wat zwaardere distortion ook metal.

    Maar je leest veel over de pickups die 'minder' zijn. Maar WAT vindt men dan minder, het volume c.q. metal-gehalte ? Want dat kan natuurlijk bewust design zijn (vintage). Ik vind dit toch best 'ok ' klinken :

    http://www.youtube.com/watch?v=o_MJQdX7zMA

    En nog eentje (beetje teveel effecten , maar goed):
    http://www.youtube.com/watch?v=KgjGI...related&fmt=18
    Laatst gewijzigd door Box; 26 januari 2009 om 23:21

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bram+ Bekijk bericht
    Ik weet niet over welke S Prestige gitaren je hebt, maar de nieuwere S en SV gitaren zijn wel iets anders. Het zijn ook de eerste sinds een paar jaar die ook weer in Japan gemaakt worden. Een SV is overigens niet volledig hetzelfde als een S, zo heeft een SV een moderne maar toch meer 'vintage' brug (dus geen 'double locking tremolo') en wat mildere pickups. Misschien niet bij uitstek metalpickups, maar superhotte pickups zijn geen wetmatigheid.
    Voor de rest zijn de S5470F en SV5470F redelijk identiek (mahogany body, flamed maple top, 5-piece Maple/Walnut Wizard Prestige, 24 frets (ipv 22 frets op de oude prestiges), etc.)

    RG's zijn op zich veelzijdige jongens, maar in de basis toch rock/metal. De RG3520Z heeft ook een mahogany body en flamed maple top, wat voor velen pré is vergeleken met het standaard basswood voor RG's. Het lijkt me ook een erg goede keuze, zou hoog in mijn lijstje staan als ik in de markt was voor een nieuwe RG.

    Je zou eventueel de sprong kunnen maken naar de 'opvolger', de RG3620Z, die m.i. betere pickups heeft (DiMarzio Air Norton/Tone Zone i.p.v. DiMarzio/IBZ pickups) en een dunnere hals (Super Wizard i.p.v. Wizard Prestige). Dat laatste moet je dan ook bevallen. De vraag is of deze aspecten ook de meerprijs waard is, want hij is toch flink duurder m.i.
    Ik heb op de sv5470 gespeeld, ik heb nooit zoveel met gitaren die veelzijdig willen zijn, ze doen alsof het een strat is ofzo maar het klinkt totaal niet zo. Ik vond dat splitten niet zo nuttig. Vond hem gewoon te dun klinken, werd er niet warm van, zelfde als bij de oudere s2170? modellen
    Die rg3620z lijkt me ook wel mooi. Tenminste goede kwaliteit pickups.
    SZR is ook leuk, erg dik, meer hout, mooi voor metal.
    Te koop:
    Marshall 4x12 met originele g12-65's

 

 

Tags for this Thread

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top