Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 15 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 150

Discussie: NR 4 Backpacker

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2008
    Locatie
    Barneveld
    Berichten
    1.244

    chicken NR 4 Backpacker

    Pas een tentje gekocht. Dus hoog tijd om ook een gitaartje te fabriceren om voor het tentje te kunnen ontspannen.
    Het wordt een backpacker volgens het model van Martin. Ik heb nog geen tekening, dus hoe het allemaal exact gaat worden is nog wat onduidelijk, maar vanavond (uit ongeduld) toch maar aan de hals begonnen.

    Ik heb pas een balk verlijmd Esdoorn/Wenge voor een andere gitaar, maar de middelste strook esdoorn is te breed naar mijn zin. Dus heel geschikt voor dit gitaartje waar ik wat minder hoge eisen stel.

    De eerste foto is de layout van de hals. De scale wordt 24,75", En in totaal krijgt de gitaar 17 fretten. Neckjoint (zo ver daar sprake van is) op 14 fretten.



    Zagen van de scarfed joint en vervolgens deze netjes gevlakt.





    Hier een eerste blik op de hals



    Meteen verder gegaan met de trussrod. Hiervoor de bovenfrees in het freestafeltje gehangen. En voor de eerste keer gebruik gemaakt van mijn nieuwe freesjes. Die zijn echt goed, erg tevreden over het resultaat.



    En hier de trussrod in zijn nieuwe plekje.



    Uiteindelijk alles ook net nog verlijmd.


  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 juli 2007
    Locatie
    Glasgow/Boutersem
    Berichten
    867

    Standaard

    Tof! Ik kijk uit naar't vervolg.
    Die hals gaat leuk worden!
    "I heard the use of stratocasters is closely followed by having to tell your folks you're gay..."
    HilkoCustomBuilt
    Facebook Pagina

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    Dat ziet er voortvarend uit! Ik ben benieuwd...
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    vliegende start; ik blijf 'm volgen, succes

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Heel leuk zo'n backpacker, alleen een merde om vast t houden, je hebt echt nergens steun aan de body.
    Heb er ook nog zo een gemaakt, maar voor nylon snaren.

    Ik weet niet of het waar is, maar ik heb gehoord dat bij de martin backpacker de hals en zijkanten uit een stuk waren.
    Dus eigenlijk een rechte balk, met de lengte van de hele gitaar, waar bij de klankkast een blok is uitgezaagd, waarna de zijkanten worden opengebogen.
    Daarna worden het staartblok, klankblad en rug eraan verlijmd om het te fixeren.
    Als de zijkanten niet te dik zijn, denk ik zelfs dat je ze niet moet buigen met een buigijzer.

    Het is nog altijd een ideetje dat in m'n kop zit, misschien moet ik er toch ooit eens aan beginnen...

    s

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2008
    Locatie
    Barneveld
    Berichten
    1.244

    chicken

    Beste Stijnkenens,
    Dat qua constructie zou prima mogelijk moeten zijn, en als je naar de foto's kijkt van de backpacker op de site van Martin lijkt de nerf idd door te lopen. Het verbruik van hout wordt wel erg groot.

    Ik kies in iedergeval voor losse zijkanten. Ik weet nog niet wat voor hout het gaat worden. Hoop binnenkort ergens tegen aan te lopen.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Ja dat is ook iets waar ik over val, hopelijk gebruiken ze dat rest stuk nog voor iets.

    En hopelijk niet om het atelier warm te houden...

    s

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2008
    Locatie
    Barneveld
    Berichten
    1.244

    chicken

    De hals uit de klemmen gehaald en de kop vast deels gevlakt, nog niet tevreden, maar kan nu wel de lijmnaden beoordelen en die zijn goed.

    Vandaag zag ik op eens hoe de kleurstelling moet worden. De zij- en achterkant ga ik maken van Wenge. Dit past mooi bij de hals. De brug en toets worden waarschijnlijk van Marble wood. Over een paar weken hoop ik naar de houthandel te gaan, dus voorlopig maar weer schuren aan NR 3 (zucht).

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2008
    Locatie
    Barneveld
    Berichten
    1.244

    chicken

    Toch nog maar wat aan de hals gedaan vanavond. De hals loopt nu taps toe. Ik heb eerst een mal gemaakt 44mm bij de 0=fret en 54mm bij de twaalfde fret. Deze mal op de hals geplakt met dubbelzijdig tape en vervolgens de hals langs de volg frees gehaald.

    Hier het frezen van de mal. Ik heb pas een hulpstukje gemaakt om dit snel en netjes te maken. Het zijn twee verstelbare alu balkjes op een plankje van triplex. Is eenvoudig te stellen.



    Vervolgens de mal op de hals geplakt (of andersom):



    Nadat ik de hals langs de volgfrees heb gehaald, ziet deze er zo uit. Ben tevreden over het resultaat.


  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2008
    Locatie
    Barneveld
    Berichten
    1.244

    chicken

    Helaas heb ik nog steeds geen fatsoenlijke tekening. Dus heb ik vanavond de stoute schoenen aan getrokken en ben zelf aan het "ontwerpen" gegaan. Ontwerpen is een beetje een groot woord, maar ondanks dat ben ik weer een stap verder. Meteen een geschikt stukje hout gezocht in de opslag. In deze top zit een scheurtje maar is heel bruikbaar voor de backpacker, want het scheurtje valt er net buiten.


 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top