Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 35
  1. #1

    Standaard Monitoring in de oefenruimte

    Aangezien het andere 'monitoring' topic meer voor & door de technicus is, een nieuw.

    In onze oefenruimte hebben we een als muzikanten een opstelling, waarbij we als het ware in een 'rechthoek' , waarbij ik tegenover de andere gitarist sta (Lex), links de zangeres, rechts de drummer. De bassist wordt er tussen gefrummeld. Alex' versterker staat naast mij, die van mij naast Lex. Op deze manier is de mix in de oefenruimte erg prettig, kan je jezelf goed horen en heb je niet zo veel last van de ander.

    Nu doen Lex en ik allebei achtergrond zang, en hopelijk onze nieuwe bassist ook. We hebben echter een gebrek aan monitors in ons hok. We hebben een oude Peavey zangversterker staan, waar maar twee boxen op aangesloten kunnen worden. Nu hebben we al veel interessante opstellingen geprobeerd van deze boxen, maar het blijft lastig. Door onze opstelling langs de wanden van de oefenruimte, is het lastig om ons zelf te horen.

    Normaal gesproken, zou je de monitor voor je voeten leggen, schuin naar boven. Op die manier kan je jezelf fatsoenlijk horen. Bij ons lukt dat dus niet, want dan heeft een van ons geen monitor. Maar als wij de boxen op standaards zetten, dan hebben we al snel last van feedback in de oefenruimte. De zang reflecteerd dan simpel vanaf de speaker tegen het gezicht van diegene die vlakbij de microfoon staat (zelfde idee als je met je handen een halve bol vormt en deze voor de mic houdt).

    Iemand een idee hoe we ons probleem kunnen oplossen, zonder een andere zangversterker/monitors aan te schaffen (financieel niet mogelijk)?

    Mocht het niet duidelijk zijn, dan kan ik wellicht vanavond even een schetsje maken van hoe het eruit ziet.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.589

    Standaard

    Minder hard spelen? Als je de zang niet meer kunt horen in een kleine ruimte, staat de zanginstallatie te zacht, of de muziek gaat te hard. Ik neem aan dat de zangboxen aan één kant van de ruimte staan, dus de ruimte in gericht zijn?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Minder hard spelen? Als je de zang niet meer kunt horen in een kleine ruimte, staat de zanginstallatie te zacht, of de muziek gaat te hard. Ik neem aan dat de zangboxen aan één kant van de ruimte staan, dus de ruimte in gericht zijn?
    Nee, de boxen staan min of meer tegenover elkaar. (ze stralen wel langs elkaar). Wij spelen écht niet te hard. Probleem is dus dat de zanginstallatie gaat feedbacken. Hij staat dus nog niet op max, maar begint al lekker vroegtijdig te fluiten.

  4. #4

    Standaard

    zo ver mogelijk van de speakers gaan staan en met de mics precies tegenover de speakers.
    Te koop: Carl Martin heavy drive, 4 x Celestion G12T-75 (16ohm)

  5. #5

    Standaard

    kan ook aan de opstelling en/of de kwaliteit van de microfoons liggen. Uiteraard ga ik ervan uit dat jullie dat ondervangen of voorzien hebben, maar toch....

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door joeyonfire Bekijk bericht
    zo ver mogelijk van de speakers gaan staan en met de mics precies tegenover de speakers.
    Afstand tot aan de speakers is zo'n 3 a 4 meter.
    Als je de mics recht tegenover de speakers hebt, gaat het geheel dan juist niet sneller feedbacken?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
    kan ook aan de opstelling en/of de kwaliteit van de microfoons liggen. Uiteraard ga ik ervan uit dat jullie dat ondervangen of voorzien hebben, maar toch....
    Tja, de opstelling wellicht wel, vandaar ook m'n vraag
    We gebruiken allen Shure SM58's. Tja, er zijn betere..

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje Bekijk bericht
    Afstand tot aan de speakers is zo'n 3 a 4 meter.
    Als je de mics recht tegenover de speakers hebt, gaat het geheel dan juist niet sneller feedbacken?
    met tegenover bedoel ik met je gezicht maar de speaker. dan staan de speaker als het ware buiten het bereik van de microfoon. als je met de microfoon voor de speaker gaat staan krijg je juist feedback. maar ik mag aannemen dat je dat wel wist.
    Te koop: Carl Martin heavy drive, 4 x Celestion G12T-75 (16ohm)

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door joeyonfire Bekijk bericht
    met tegenover bedoel ik met je gezicht maar de speaker. dan staan de speaker als het ware buiten het bereik van de microfoon. als je met de microfoon voor de speaker gaat staan krijg je juist feedback. maar ik mag aannemen dat je dat wel wist.
    Alsnog, dan refelecteerd het geluid van je speaker toch in je gezicht zo de microfoon in. Dat gebeurt namelijk ook als je met je handen zo'n kommetje/halve bol maakt en die voor de microfoon houdt.

    Als een monitor op het podium hebt, staat die onder een hoek. Het geluid reflecteerd dan wel tegen je gezicht, maar wordt onder een hele andere hoek weerkaatst, niet de microfoon in.

  9. #9

    Standaard

    trouwens... als de zangspeakers tegenover elkaar in de ruimte staan ipv naast elkaar heb je altijd last van feedback om dat je mics altijd een signaal van die speakers op kan vangen
    Te koop: Carl Martin heavy drive, 4 x Celestion G12T-75 (16ohm)

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje Bekijk bericht
    Nee, de boxen staan min of meer tegenover elkaar. (ze stralen wel langs elkaar).
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door joeyonfire Bekijk bericht
    trouwens... als de zangspeakers tegenover elkaar in de ruimte staan ipv naast elkaar heb je altijd last van feedback om dat je mics altijd een signaal van die speakers op kan vangen
    Als je slechts twee speakers hebt, dan staan ze eigenlijk altijd op een bepaalde manier tegenover elkaar. Het is maar net hoe je de definitie legt .

    Ze staan dus wel min of meer tegenover elkaar, maar staan zeker niet op elkaar gemikt. Bovendien staat er niemand tussen de speakers (en dus ook geen microfoon).

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top