Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 27 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 265
  1. #1

    Standaard Eerste zelfbouw gitaar

    Hallo,

    Ik ben pas nieuw op dit forum, maar heb hier al een tijdje als gast rond zitten kijken en heb al veel bijgeleerd. Ik speel al 3-4 jaar gitaar en heb tot nu toe altijd op een ltd ec100 en een ltd deluxe mh1000 gespeeld. Maar nu ga ik er dus zelf één bouwen.

    De gitaar zal vooral gebruikt worden voor metal en hard rock, maar ik wilde ook zeker nog het clean geluid behouden. (iets wat bij de emg's van mijn vorige ltd soms moeilijk was)
    Bij deze wat specs:

    -Hout body: afrikaans mahonie
    -Hout nek: esdoorn (maple)
    -Hout toets: rosewood

    -Pick ups: SD SH-4 in de brug, SD SH-1 ('59) in de nek.
    -De brug zal een GTC101 worden van Gotoh met een string through body ontwerp.
    -Qua tuners heb ik een probleempje aangezien ik 2x4 zal willen gebruiken (zie onderstaande foto's.) Ik weet dat Sperzels makkelijk om te bouwen zijn, maar deze kosten 80 euro, wat voor mij momenteel iets te veel is. Hier moet ik dus nog eens over nadenken.


    Het ontwerp:

    Ik heb me bij het ontwerpen van de body gebaseerd op de JEM. Hier waren makkelijk blauwdrukken van te vinden en dit leek me, bij eerste zelfbouw, wel een voordeel.
    Wat betreft de headstock heb ik een paar ideëen gehaald bij Caparison (vandaar de 2x4) en Ken Lawrence. Ik heb deze headstocks altijd mooi gevonden en uiteindelijk heb ik een soort van kruising gemaakt tussen deze twee.

    Ondertussen ben ik al begonnen met het maken van mallen in mdf. De body zal moeten gaan dienen als uiteindelijke mal, maar de nek en headstock nog niet. Ik heb de nek en headstock gewoon gemaakt om eens te kijken of dat allemaal goed zou gaan en ik moet zeggen dat het me tot nu toe allemaal goed meevalt. (Goed materiaal zoals een frees en kolomboor zijn erg belangrijk.)

    Hier de foto's: