Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 27 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 265
  1. #1

    Standaard Eerste zelfbouw gitaar

    Hallo,

    Ik ben pas nieuw op dit forum, maar heb hier al een tijdje als gast rond zitten kijken en heb al veel bijgeleerd. Ik speel al 3-4 jaar gitaar en heb tot nu toe altijd op een ltd ec100 en een ltd deluxe mh1000 gespeeld. Maar nu ga ik er dus zelf één bouwen.

    De gitaar zal vooral gebruikt worden voor metal en hard rock, maar ik wilde ook zeker nog het clean geluid behouden. (iets wat bij de emg's van mijn vorige ltd soms moeilijk was)
    Bij deze wat specs:

    -Hout body: afrikaans mahonie
    -Hout nek: esdoorn (maple)
    -Hout toets: rosewood

    -Pick ups: SD SH-4 in de brug, SD SH-1 ('59) in de nek.
    -De brug zal een GTC101 worden van Gotoh met een string through body ontwerp.
    -Qua tuners heb ik een probleempje aangezien ik 2x4 zal willen gebruiken (zie onderstaande foto's.) Ik weet dat Sperzels makkelijk om te bouwen zijn, maar deze kosten 80 euro, wat voor mij momenteel iets te veel is. Hier moet ik dus nog eens over nadenken.


    Het ontwerp:

    Ik heb me bij het ontwerpen van de body gebaseerd op de JEM. Hier waren makkelijk blauwdrukken van te vinden en dit leek me, bij eerste zelfbouw, wel een voordeel.
    Wat betreft de headstock heb ik een paar ideëen gehaald bij Caparison (vandaar de 2x4) en Ken Lawrence. Ik heb deze headstocks altijd mooi gevonden en uiteindelijk heb ik een soort van kruising gemaakt tussen deze twee.

    Ondertussen ben ik al begonnen met het maken van mallen in mdf. De body zal moeten gaan dienen als uiteindelijke mal, maar de nek en headstock nog niet. Ik heb de nek en headstock gewoon gemaakt om eens te kijken of dat allemaal goed zou gaan en ik moet zeggen dat het me tot nu toe allemaal goed meevalt. (Goed materiaal zoals een frees en kolomboor zijn erg belangrijk.)

    Hier de foto's:








    Verder ben ik voorlopig nog niet gekomen, want ik ben nu op zoek naar een goed stuk mahonie voor de body. Ik heb echter nog geen goeie reacties gehad van de Belgische houthandels. Dus dat wordt nog even rondkijken.

    Mvg,
    Sander
    Laatst gewijzigd door Sanderltd; 19 februari 2009 om 22:08

  2. #2

    Standaard

    Dat ziet er erg mooi uit! Veel succes! Ga je ook nog een JEM handvat maken?

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    nice
    zorg er wel voor dat je mal goed geschuurd is, dus geen enkele oneffenheid meer aan de randen

    mahonie in Belgium: je kan bijna evengoed gaan zoeken naar plutonium
    sipo ("afrikaans" mahonie) is beter te vinden, is mijn ervaring / en qua klank en uitzicht very close to the real stuff

  4. #4

    Standaard

    @BOUDEWIJN: Bedankt. Een handvat komt er verder niet in. Dat is het enige dat ik altijd nogal 'goofy' heb gevonden aan die JEM's.

    @Barno: Ik heb altijd al rondgevraagd naar sipo mahonie, omdat ik ervan uitging dat dit zich beter leende om een body van te maken dan het Amerikaanse mahonie? Althans, dit stond toch in de hout-FAQ op dit forum. Ik begreep dat over het algemeen de body's van sipo gemaakt worden en de nekken van Amerikaans mahonie?
    Of zit ik hier nu helemaal fout?

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 augustus 2007
    Locatie
    Veurne - België
    Berichten
    3.117

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sanderltd Bekijk bericht
    @BOUDEWIJN: Bedankt. Een handvat komt er verder niet in. Dat is het enige dat ik altijd nogal 'goofy' heb gevonden aan die JEM's.

    @Barno: Ik heb altijd al rondgevraagd naar sipo mahonie, omdat ik ervan uitging dat dit zich beter leende om een body van te maken dan het Amerikaanse mahonie? Althans, dit stond toch in de hout-FAQ op dit forum. Ik begreep dat over het algemeen de body's van sipo gemaakt worden en de nekken van Amerikaans mahonie?
    Of zit ik hier nu helemaal fout?
    Het (Zuid-)Amerikaans mahonie is heel erg moeilijk te verkrijgen omdat het een bedreigde boomsoort is, vandaar ook - mocht je het al vinden - de hoge prijs. Als alternatief voor dit mahonie swietiena of honduras mahonie wordt er vaak teruggegrepen naar het meer beschikbare en (dus) goedkopere Afrikaanse mahonie, genre sipo en sapelli.
    “Lean your body forward slightly to support the guitar against your chest, for the poetry of the music should resound in your heart.” - Andres Segovia

    GuitarPlansCollection

  6. #6

    Standaard

    Oke, bedankt voor de info. Maar worden dus de meeste gitaren van Ibanez, Esp, Gibson etc. tegenwoordig ook gemaakt van het Afrikaanse mahonie? Aangezien het een bedreigde boomsoort is, lijkt me het nogal raar dat grote bedrijven dit hout wel zouden mogen gebruiken (in grotere hoeveelheden dan nog).

  7. #7

    Standaard

    Ik heb een vraagje; ik heb een SD SH-4 (Jb model) gekocht via Ebay.de. Maar nu valt me net op dat deze pick up op de voorkant niet de witte letter 'SEYMOUR DUNCAN' heeft staan. Ik heb dit op andere SD's wel vaker zien staan, maar op sommigen dan ook weer niet. Dus nu vroeg ik me af wat hiervoor de reden zou kunnen zijn?

    Hier ook de foto's:




    Mvg,
    Sander

  8. #8

    Standaard

    Sommige gitaarmerken willen nou eenmaal niet laten zien wat voor pickups ze gebruiken. Mooi projectje, looking forward to see more!
    Gitaarloos > Volkswagen Jetta MKII <3

  9. #9

    Standaard

    Oke, bedankt voor de geruststelling. Dan weet ik tenminste zeker dat ik geen kat in een zak heb gekocht.

    Ik kan jammer genoeg nog geen verdere update geven, want ik ben nog aan het wachten op alle onderdelen die momenteel verzonden worden en aan het aflopen zijn op ebay.
    De pickups heb ik dus al gescoord op ebay en worden morgen verzonden en er lopen nog 2 veilingen voor een plank Afrikaans mahonie en een setje Sperzel tuners op Ebay. Die veilingen lopen binnen 1 dag af, dus ik hoop snel weer een update te kunnen posten.

  10. #10

    Standaard

    Ondertussen stromen de onderdelen langzaam binnen. Ik heb bij SD SH-4 pup al binnen gekregen en de Sperzel tuners en de brugpup (SH-1) zijn op dit moment onderweg.
    Ik heb trouwens nog een SH-4 (JB model) pup te veel gekocht per ongeluk, dus als ik hier iemand mee kan blij maken, hoor ik het graag via pb.

    Verder nog een piepkleine update; ik heb wat nagedacht over een eventuele inlay. Ik denk dat het zoiets gaat worden:



    Waarbij de witte delen mother of pearl zullen zijn en de groene delen abalone zullen zijn. (Het stellen min of meer tijgerogen voor, met een beetje aanpassing.)
    Ze zijn hierboven overigens te zien op de esdoorn nek van mijn Ltd Ec100. Deze nek wordt kwa vorm, dikte en fretgrootte volledig gekopiëerd omdat ik deze nek geweldig goed vindt spelen. (Ik ben echter wel nog aan het twijfelen of ik geen compound radiu ga maken.)

    Dat was het weer voor eventjes.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top