Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 5 van 10 EersteEerste ... 34567 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 41 t/m 50 van 97
  1. #41

    Standaard

    LaurentB, hele interessante topic, mooie foto's ook

    ik kijk uit naar het eind resultaat

  2. #42
    Super Moderator
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    3.415

    Standaard Politoeren

    Ja, het is nogal stil hier, maar dat komt omdat ik bezig ben de gitaar te politoeren, en het kostte me nogal wat tijd om uit te proberen en om erachter te komen hoe een en ander nu precies moest.

    Via dit forum vond ik een transparante poriënvuller, Vernipor. Deze strijkt erg makkelijk gelijkmatig uit, maar heeft daardoor wel moeite grove poriën te vullen. Na vier lagen was het palissander van de zijkanten nog steeds niet helemaal egaal.

    Ik ben nu al meerdere dagen aan het politoeren, en het begint ergens op te lijken:


  3. #43
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Dat ziet er strak uit Laurent

    Een heel verschil met de vorige foto. Moet het nu nog opgewreven worden?
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  4. #44
    Super Moderator
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    3.415

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ike57 Bekijk bericht
    Dat ziet er strak uit Laurent

    Een heel verschil met de vorige foto. Moet het nu nog opgewreven worden?
    Ik heb hier nog niks opgewreven. Ja, op vorige lagen wel al eens met commandant geprobeerd, maar die laag is heel dun, voordat je het weet wrijf je er doorheen en wordt het alleen maar weer doffer.

  5. #45
    Super Moderator
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    3.415

    Standaard Stapje terug

    Ok, even een stapje terug met het politoeren van de gitaar. Ik was niet blij met hoe het bovenblad uit de verf kwam; ik bleek deze niet glad genoeg geschuurd te hebben, in de veronderstelling dat deze oneffenheden wel door de politoer gladgestreken zouden worden, maar dat is dus niet zo:



    Dus vandaag heb ik alles weer van het bovenblad afgeschuurd en heb vervolgens alles zo glad en fijn mogelijk geschuurd en geschraapt:



    Nou wordt het tenminste écht een flattop!
    Laatst gewijzigd door LaurentB; 13 november 2009 om 16:40

  6. #46
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Mij even de ogen uitsteken met je politoer op vernipor hè?

    Het ziet er serieus goed uit Laurent. Misschien ontkom ik ook niet aan het politoeren dus ik ben even benieuwd: Waar heb je je schellak (ik neem aan de blonde versie) en je alcohol gekocht?
    Kun je me ook een indicatie van de prijzen geven?
    Hoe lang heb je de vernipor laten drogen voordat je begonnen bent met politoeren?

    Thanks alvast!
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  7. #47
    Super Moderator
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    3.415

    Standaard

    Ik heb de politoer gekocht bij Baptist, Deze

    Ca 10 euro exclusief verzendkosten. Dus dat is een kant-en klare mix. Ik denk dat ik de twee flesjes die ik besteld had nodig heb voor de hele gitaar, ik heb er nu één leeg. Nou ja, ik ga nu wel het bovenblad opnieuw doen, dus dat wordt misschien nog een extra fles.
    Op sommige sites lees je dat kant-en-klare mix minder hard en bestendig is. Nou ja, voor een tafel zou dat wel belangrijk zijn, maar ik wou het even niet al te ingewikkeld gaan maken.

    Ik heb de Vernipor een dag laten drogen. Op het bovenblad heb ik dat niet gebruikt, trouwens, het schijnt alleen bij hardhout nodig te zijn. Ook wil je het bovenblad niet teveel dempen met allerlei coatings, natuurlijk.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ike57 Bekijk bericht
    Mij even de ogen uitsteken met je politoer op vernipor hè?

    Het ziet er serieus goed uit Laurent. Misschien ontkom ik ook niet aan het politoeren dus ik ben even benieuwd: Waar heb je je schellak (ik neem aan de blonde versie) en je alcohol gekocht?
    Kun je me ook een indicatie van de prijzen geven?
    Hoe lang heb je de vernipor laten drogen voordat je begonnen bent met politoeren?

    Thanks alvast!
    Laatst gewijzigd door LaurentB; 13 november 2009 om 17:18

  8. #48
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Bij Baptist heb ik al vaker iets gekocht - goede service.
    Ik zal eens even wat van die politoer bestellen. Je kunt je er in ieder geval geen buil aan vallen.

    Mijn dank
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  9. #49
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2009
    Locatie
    Thuis
    Berichten
    384

    Standaard

    Ik zou dit ook best willen doen. Maar wat kan je hier straks klanktechnisch van verwachten?

    Hoe goed wordt zo'n gitaar t.o.v. de de fabrieksmodellen? Heeft iemand hier een idee van?

    En hoeveel daarvan beïnvloed je zelf tijdens het bouwprocess?

  10. #50
    Super Moderator
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    3.415

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dippides Bekijk bericht
    Ik zou dit ook best willen doen. Maar wat kan je hier straks klanktechnisch van verwachten?

    Hoe goed wordt zo'n gitaar t.o.v. de de fabrieksmodellen? Heeft iemand hier een idee van?

    En hoeveel daarvan beïnvloed je zelf tijdens het bouwprocess?
    Volgens deze, onafhankelijke site http://www.kitguitarbuilder.com/ pakt dat heel behoorlijk uit, die geluidskwaliteit. Er staan ook mp3's op van enkele van deze gitaren en die vind ik goed klinken.
    Ik heb die site ook gebruikt als richtlijn om deze beslissing te maken.

    Ik moet natuurlijk nog horen hoe die van mij gaat klinken, en ik weet ook niet hoeveel invloed je hebt op de kwaliteit bij het bouwen, maar van de andere kant zijn de meest cruciale factoren, de houtkwaliteit, de dikte van het bovenblad en de vorm van de bracings al vóórgemaakt. De plaatsing van de bracings gaat via een papieren sjabloon, dus dramatisch veel kun je daar ook niet fout aan doen.

    Ik denk dat de bespeelbaarheid, ivm het stellen van de hals, nog het meest kwetsbaar is bouwtechnisch gezien.
    De afwerking zal je de eerste keer ook niet echt op professioneel niveau lukken, althans mij niet. Sommige dingen moet je eerst fout gedaan hebben voordat je weet hoe het echt moet

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top