Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 10 EersteEerste ... 23456 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 97
  1. #31
    Super Moderator
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    3.415

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Side dots allemaal op lijn, dat valt inderdaad nog niet mee. Positie stippen trouwens ook niet, als je die zelf doet.
    Nou, inderdaad, dat was ook nog een zenuwenstoestand met dat boren daarin. Elke fout zit vol in het zicht hè.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Frets erin meppen gaat bij mij ook met flinke klappen; ik sta er weleens van te kijken dat alles het steeds zo goed weerstaat. Maar ik heb nog nooit de rand van de toets afgeplakt bij het vijlen van de fretuiteindes; uiteindelijk moet je toch een heel klein beetje hout meevijlen om het vlak te krijgen, en als je daar van tevoren rekening mee houdt, is er niets aan de hand.
    Ik heb van een driehoekig vijltje de randen gladgeslepen, daarmee kun je van de bovenkant goed de hoeken afronden. Afgekeken van een 'echte' fret dressing file' op StewMac.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Tof dat je weet vol te houden En succes met het vervolg. Ik kan alleen nog maar bewonderend toekijken naar het in elkaar zetten van een dergelijk instrument.
    Haha, ik zal wel moeten na al die investeringen! Het gereedschap is de helft van de kosten (nu totaal 1000 euro, wordt nog wat hoger)

  2. #32
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    frets erin meppen, da's dus niet goed volgens mij. de frettang moet wat overeenkomen met de breedte van fretslot. ze zijn er in verschillende maten. Als ik voel dat ik hard moet meppen, dremel ik de frettang ietsje bij, of verbreed ik de slots. Het moet er met gewoon tikken ingaan. Er komt trouwens nog spanning bij op de frettang als de snaren erop gaan er de hals iets hol komt te staan.

    die acoustic zit er goed uit, fijn dat je doordoet! keep it going
    Laatst gewijzigd door barno; 25 september 2009 om 23:37

  3. #33

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    frets erin meppen, da's dus niet goed volgens mij. de frettang moet wat overeenkomen met de breedte van fretslot. ze zijn er in verschillende maten. Als ik voel dat ik hard moet meppen, dremel ik de frettang ietsje bij, of verbreed ik de slots. Het moet er met gewoon tikken ingaan. Er komt trouwens nog spanning bij op de frettang als de snaren erop gaan er de hals iets hol komt te staan.

    die acoustic zit er goed uit, fijn dat je doordoet! keep it going
    Het is een fijne balans, denk ik. Bij mijn eerste toetsen heb ik wel wat deuken geslagen (dat werd na aanschaf van een kunststof hamer meteen veel minder). Met de nonius ben ik tangdiktes en zaagbreedtes gaan meten en ik stelde vast dat het nog niet zo eenvoudig is om een en ander perfect op elkaar af te stemmen. Ze moeten er niet te moeilijk en niet te makkelijk in gaan; daar komt het uiteindelijk op neer.

    Als ik mep, ligt de hals op mijn (meestal rechter) dijbeen (bij gebrek aan een deugdelijke steun en bij het gevoel dat ik zo de kracht binnen de perken houd). Ik denk dat de tikken met mijn plastic hamer maar relatieve meppen zijn, niet harder dan mijn dijbeenspieren kunnen verdragen in ieder geval.

    Maar toch vind ik ze voor mijn tere gitaarbouwwerkjes nog best hard
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  4. #34
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Het is een fijne balans, denk ik. Bij mijn eerste toetsen heb ik wel wat deuken geslagen (dat werd na aanschaf van een kunststof hamer meteen veel minder). Met de nonius ben ik tangdiktes en zaagbreedtes gaan meten en ik stelde vast dat het nog niet zo eenvoudig is om een en ander perfect op elkaar af te stemmen. Ze moeten er niet te moeilijk en niet te makkelijk in gaan; daar komt het uiteindelijk op neer.

    Als ik mep, ligt de hals op mijn (meestal rechter) dijbeen (bij gebrek aan een deugdelijke steun en bij het gevoel dat ik zo de kracht binnen de perken houd). Ik denk dat de tikken met mijn plastic hamer maar relatieve meppen zijn, niet harder dan mijn dijbeenspieren kunnen verdragen in ieder geval.

    Maar toch vind ik ze voor mijn tere gitaarbouwwerkjes nog best hard
    één woord:
    kersenpittenkussentje

  5. #35

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    één woord:
    kersenpittenkussentje
    Hmm, als ik het ooit tegenkom. Misschien heeft mijn vrouw er wel een? Ik zal het in ieder geval onthouden.

    Maar ik hou wel van een beetje afzien op z'n tijd, 'n beetje zelfkastijding.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  6. #36
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Als je volgende keer parelmoer zaagt:
    lijm het op een triplex plaatje, dat is gemakkelijker vast te houden dan zo'n klein stukje.
    En ik gebruik een zaag-ezeltje voor dat soort dingen.

    Een soort T waarvan de horizontale plank ongeveer 15 cm dik is. Aan het einde sit een sleuf gezaagd, kan je met de hand doen, of met de lintzaag maakt niet uit.
    Op die manier steunt het triplex plaatje overal.

    En over de fretten: de kopse eindjes (wat boven de toets uitsteekt) moeten onder een hoek van +/- 30° staan, waarbij er een klein stukje van de toets wordt weggevijld, ongeveer een halve mm breed. Gewoon voor het speelgemak en de feel.
    Als je met een vijl de fret (hoed + tang) vijlt mag je wel eens over de toets gaan, natuurlijk in de lengte vijlen. En een zoet (fijn) vijl gebruiken.

    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  7. #37
    Super Moderator
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    3.415

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stijnkenens Bekijk bericht
    Als je volgende keer parelmoer zaagt:
    lijm het op een triplex plaatje, dat is gemakkelijker vast te houden dan zo'n klein stukje.
    En ik gebruik een zaag-ezeltje voor dat soort dingen.

    Een soort T waarvan de horizontale plank ongeveer 15 cm dik is. Aan het einde sit een sleuf gezaagd, kan je met de hand doen, of met de lintzaag maakt niet uit.
    Op die manier steunt het triplex plaatje overal.

    En over de fretten: de kopse eindjes (wat boven de toets uitsteekt) moeten onder een hoek van +/- 30° staan, waarbij er een klein stukje van de toets wordt weggevijld, ongeveer een halve mm breed. Gewoon voor het speelgemak en de feel.
    Als je met een vijl de fret (hoed + tang) vijlt mag je wel eens over de toets gaan, natuurlijk in de lengte vijlen. En een zoet (fijn) vijl gebruiken.

    s.
    Goeie tips, dank je wel!

  8. #38
    Super Moderator
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    3.415

    Standaard Klaar voor het lakken

    Ok, even een korte update.
    Met wat goed advies is het me uiteindelijk gelukt de hals zowel horizontaal als verticaal in de goede hoek ten opzichte van de klakkast te krijgen:



    Geef toe dat dit er toch echt als een gitaar uit begint te zien!

    De brug zit er overigens nog slechts met afplaktape op bevestigd voor de foto, die wordt pas later definitief vastgelijmd.

  9. #39
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 mei 2007
    Locatie
    boortmeerbeek (belgium)
    Berichten
    2.146

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LaurentB Bekijk bericht
    Ok, even een korte update.
    Met wat goed advies is het me uiteindelijk gelukt de hals zowel horizontaal als verticaal in de goede hoek ten opzichte van de klakkast te krijgen:



    Geef toe dat dit er toch echt als een gitaar uit begint te zien!

    De brug zit er overigens nog slechts met afplaktape op bevestigd voor de foto, die wordt pas later definitief vastgelijmd.

    Hey laurent,

    Even een vraagje, is het benodigde gereedschap bijgeleverd? Zoals bijvoorbeeld het gereedschap om het bovenblad aan de zijkanten te lijmen enz..?

    Grtz

  10. #40
    Super Moderator
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    3.415

    Standaard

    @Kenx: nee, die kit is geheel exclusief gereedschap.

    De kit zelf kostte mij ongeveer 350 euro (maar: ik had geluk dat ik bij de kit geen invoerrechten hoefde te betalen, anders komt er nog 20% bovenop), dan de mechanieken nog eens 130 euro (maar dat zijn wel dure die ik zelf uitgezocht heb), en ik heb tot nu toe ook ca 500 euro aan gereedschap uitgegegeven, maar daar moet ik bij zeggen dat ik maar weinig houtbewerkinsggereedschap had.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top