Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 10 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 97
  1. #21
    Super Moderator
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    3.415

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stijnkenens Bekijk bericht

    @ laurent: caul = klemblokje ???

    Inderdaad, dat is een goed woord. Blijft toch raar, dat woord 'caul'.

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2008
    Locatie
    Dicht bij Gent, O-Vl, België
    Berichten
    2.798

    Standaard

    stewart mac donald kit zou ik ervan halen
    no life without music

  3. #23
    Super Moderator
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    3.415

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pueblo Bekijk bericht
    stewart mac donald kit zou ik ervan halen
    Mja, ik wil niet doen alsof ik alles helemaal zelf gebouwd heb als dat niet zo is. Veel van de kwaliteit zit hem in de preparatie van het bovenblad, de vorm van de hals. Dat kun je niet zomaar zelf zo maken. Ik wil niet met anderman's veren pronken.

  4. #24
    Junior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2008
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LaurentB Bekijk bericht

    Nu vroeg ik me nog af, misschien weet iemand dat hier, hoe pak je het nu aan als je van abalone of imitatieparelmoer een logo in de kop wilt maken? Ik vraag me vooral af hoe je die vorm als uitsparing in de kop moet aanbrengen?
    Je moet voor strak inlegwerk eerst een goede tekening maken. Belangrijk is dat de lijntjes zo dun mogelijk zijn. Van deze tekening maak je een aantal kopieen. Vervolgens knip je ruim om de "puzzelstukjes" van je inlay. Wat je hebt uitgeknipt plak je met secondelijm op het materiaal dat je wil inleggen. Zorg dat de tekening volledig vast zit. Nu moet je met een figuurzaagje (ik gebruik zelf juwelierszaagjes) net het lijntje van de tekening zagen. Als je inlay uit meerdere stukjes bestaat doe je dit voor elk stukje. Als je dit nauwkeurig doet, dan past het naadloos.
    Nu lijm je de tekening van de inlay op je gitaar en frees je met een klein freesje de tekening uit. Frees net de lijntjes eraf, dan past het naadloos. Let wel op dat je de inlay iets erbovenuit laat steken zodat je hem gelijk kan schuren. Om te frezen gebruik ik zelf een dremel met StewMac freesvoetje en StewMac downcut freesjes om rafelige randen te voorkomen.
    Je kan ook de inlay zelf op de gitaar plakken en met een scherp mes de inlay omschrijven. Haal dan de inlay er weer af en wrijf er wat krijt in zodat je een duidelijke lijn hebt om te frezen.

    Let wel op: parelmoer en abalone stof is erg ongezond als je dat in ademt. Gebruik dus een stofkapje en een stofzuiger als je gaat zagen en schuren!

  5. #25
    Super Moderator
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    3.415

    Standaard

    @440Hz: OK, bedankt voor je uitgebreide en duidelijke antwoord, en vooral ook voor de waarschuwing voor het ongezonde stof!

  6. #26
    Junior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2008
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    20

    Standaard

    Oh ja nog 1 tip.
    oefen eerst op een afval, want het is niet heel makkelijk en het zou zonde zijn als je die mooie gitaar vernaggeld
    suc6

  7. #27
    Super Moderator
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    3.415

    Standaard Sierranden

    Tjongejonge, eindelijk heb ik weer eens wat vooruitgang gemaakt die de moeite van het fotograferen waard is!

    Ik ben bezig geweest de sierranden erop te zetten, en man man, wat is dat een gepriegel! Vooral als je eigenwijs bent en niet met een Dremel of iets dergelijks de uitsparingen wilt maken. Maar het is niet alleen trager om het met de hand te doen, maar ik geloof ook moeilijker om het netjes te doen.
    Op deze foto zie je het niet, maar echt perfect is het niet afgewerkt.

    Nou ja, ik vind het niet zo'n ramp, als-ie straks maar goed speelt en klinkt.


  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 november 2002
    Locatie
    Stavenisse
    Berichten
    5.191

    Standaard

    Een heel mooi draadje.... Mooie gitaar in wording.
    Ik ben gek op het maken van muziek.... Met bas gitaar en synthesizers. Ik neem op en mix.... Ik doe het allemaal en al heel lang.... Misschien dat ik ooit er goed in wordt...

  9. #29
    Super Moderator
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    3.415

    Standaard

    Nou nou, het kostte me nogal wat tijd om de hals grotendeels af te ronden. Gedeeltelijk omdat het veel (priegel)werk was, maar vooral ook omdat er een aantal dingen zijn die je in één keer goed moet doen, en daar zie ik dan wat tegen op.
    Het begon er al mee dat ik me verzaagde aan de toets, dus die heb ik toen maar opnieuw besteld.

    Dan de postiestippen aanbrengen; het lijkt wel programmeren, de problemen duiken op bij relatief eenvoudige zaken als deze. Eén aan de zijkant zit er dan ook gewoon goed scheef:



    Frets erin zetten vond ik ook nogal eng. Ik moest toch behoorlijk hard erop slaan, en was steeds bang dat er een stuk uit het ebbenhout zou vliegen.

    Toen moest ik bedenken hoe ik die freteinden goed af kon vijlen zonder het hout te beschadigen, want dat stond verder nergens uitgelegd. Ik heb maskeringstape op de zijkanten aangebracht, en heb gevijld titdat ik in de tape begon te vijlen, dat werkte vrij goed. De puntjes moet je daarna toch nog voorzichtig één voor één doen, dus dat is tamelijk bewerkelijk.

    Toen besloot ik mijn eigen logo in parelmoer uit te gaan voeren. Dat bleek nog niet mee te vallen zonder Dremel.
    Met een figuurzaagje kreeg ik de vorm redelijk gereproduceerd, maar steeds brak er op het laatst een stukje af. Eén pootje van de m heb ik na de zoveelste keer maar los erin geplakt, zo erg valt het niet op.
    De uitsparingen maken viel ook niet mee, dat heb ik naderhand moeten opvullen, niet overdreven onzichtbaar.





    En gisteren heb ik dan eindelijk de toets op de hals gelijmd, wat gelukkig goed ging, en vandaag heb ik de hals in vorm gevijld en geschuurd.
    Dat vind ik eigenlijk de leukste dingen om te doen, die echte houtbewerking. Dat voelt gewoon lekker aan, met zo’n beitel of vijl in de weer zijn.

  10. #30

    Standaard

    Side dots allemaal op lijn, dat valt inderdaad nog niet mee. Positie stippen trouwens ook niet, als je die zelf doet.

    Frets erin meppen gaat bij mij ook met flinke klappen; ik sta er weleens van te kijken dat alles het steeds zo goed weerstaat. Maar ik heb nog nooit de rand van de toets afgeplakt bij het vijlen van de fretuiteindes; uiteindelijk moet je toch een heel klein beetje hout meevijlen om het vlak te krijgen, en als je daar van tevoren rekening mee houdt, is er niets aan de hand.

    Tof dat je weet vol te houden En succes met het vervolg. Ik kan alleen nog maar bewonderend toekijken naar het in elkaar zetten van een dergelijk instrument.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top