Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 10 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 97
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2008
    Locatie
    Barneveld
    Berichten
    1.244

    chicken

    Met het lijmen van de lining bind ik een elastiekje om de wasknijper heen. Hierdoor geven ze veel meer druk.

  2. #12

    Standaard

    +1 Inderdaad met elastieken werken.
    Don't fear the smell of shit, fear the taste!

    www.docrock.be
    Www.myspace.com/iloveobimusic
    Rock Deluxe

  3. #13
    Super Moderator
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    3.415

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stijnkenens Bekijk bericht

    (...)

    'kerfed linings': 'gezaagde lijmreepjes'. Dat is de naam die ik eraan geef.
    Je hebt ook nog 'volhouten lijmreepjes': latje schaven en zagen, en dat in de gewenste vorm plooien.

    Veel succes.
    Dat lijkt me ook een monnikenwerk zeg, die dingen helemaal zelf gaan maken...

    Maar ze lijken goed vast te zitten vandaag, zonder elastiekjes gebruikt te hebben.

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    valt wel mee.
    alleen het plooien van volle lijmreepjes is een merde, want die zijn +/- 5 mm dik, dat gaat heeeel langzaam.
    Gezaagde lijmreepjes maak ik ook zelf, met een speciaal hulpstuk voor op de proxxon zaag machine. Zal daar ter zijner tijd eens een foto van posten in het grote tool topic.

    s

  5. #15
    Super Moderator
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    3.415

    Standaard De 'kerfed linings' geschuurd en het klankgat rosette

    Zo, na wat vertraging ten gevolge van het een en ander dat recent in mijn leven gebeurde gaan we weer verder met de gitaarkit.

    Een belangrijk deel van de tijd ben je, de eerste keer, kwijt aan het maken van allerlei hulpstukken.
    Zo moest ik deze keer stukken hout met hoeken van resp. 5 en 1,5 graad maken, om die aan de plank te bevestigen waarmee de 'kerfed linings' afgeschuurd moesten worden onder de juiste hoek. Dan ben je weer blij dat je opgelet hebt bij goniometrie, want als je de tangens van die hoeken uitrekent kun je dus ook zonder gradenboog zo'n hoek uitzetten.
    Waarna ik dus het schuurwerk kon doen met dit resultaat:



    Vandaag heb ik de versiering rond het klankgat aangebracht, wat nogal een gepiel bleek, omdat die stripjes niet zo makkelijk in de voorgefreesde gootjes bleken te passen. Maar goed, achteraf moet dat toch nog vlak geschraapt worden. Die open stukken onderaan maken niet uit, daar komt de toets overheen te liggen:





    Hierna komt het echt serieuze werk: het bevestigen van de zangbalkjes onder het bovenblad.

  6. #16
    Super Moderator
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    3.415

    Standaard Bracing en top vastlijmen

    Nou, het duurde even, maar ik heb weer wat stappen gemaakt met de kit.

    Met je eerste kit ben je relatief veel tijd kwijt aan het maken van allerlei hulpstukken, zoals deze, die bedoeld zijn om later de brug en de toets aan het bovenblad vast te drukken (aan de onderkant van het bovenblad, omdat anders je klem het blad zou beschadigen)(weet iemand het Nederlandse woord voor 'caul' trouwens, zoals deze dingen in het Engels heten?):



    Ik moet dus echt gaan nadenken hoe ik zulke rare blokken moet maken, en dat zeggen ze er niet bij. Perfect ziet het er ook niet uit, maar dat is, denk ik, niet zo erg.

    De bracings aan het bovenblad gelijmd (scalloped, naar de Martin HD-28 gemodelleerd):



    En vandaag was het de grote dag, het bovenblad ging aan de zijkanten gelijmd worden, nadat ik vier keer gechecked had of ik niet ergens een enorme fout over het hoofd zag:


    Het begint al een klein beetje op een gitaar te lijken, nu. Hierna komen de versterkingen van de zijkanten, en daarna de achterkant.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Begint er op te lijken Laurent.
    Ik blijf het volgen
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 januari 2008
    Locatie
    Brugge, deel van een pretpark op de grens van Nederland, Duitsland, Luxemburg en Frankrijk
    Berichten
    1.472

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stijnkenens Bekijk bericht
    Ik ken dat, die nieuwe wasknijpers zijn echt brol.
    Het veertje lijkt een opgerolde ijzerdraad, en het hout is helemaal om te bleiten.
    Zelfs om je was op te hangen zijn ze niet meer geschikt.
    Geen wonder dat ze zo goedkoop zijn.
    De oude beukehouten wasknijpers van mijn grootmoeder zijn super
    When in Doubt, Fuck it.
    When not in Doubt... get in Doubt!

    Remember kids: eat your parents, stay in sleep, don't do school, honor your vegetables and get eight hours of drugs every night.

  9. #19
    Super Moderator
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    3.415

    Standaard Achterkant en vraag over logo

    Ziezo, enige tijd geleden heb ik de achterkant ook op de klankkast gelijmd:



    En vandaag heb ik de overhangende randen allemaal afgeschuurd/gezaagd en gevijld, met de hand. Dat duurt wel wat langer, maar ik vind dat wel ontspannend, zo rustig met dat hout in de weer te zijn. Sparrenhout ruikt lekkerder dan palissander vind ik, bij het schuren. Een frisse harsgeur. Het palissander rook wat stoffiger, zal ik maar zeggen.
    Maar het ziet er nu al wat meer uit als een echte gitaar, of althans als een halve:



    Ik heb ook een eigen label ontworpen:



    Nu vroeg ik me nog af, misschien weet iemand dat hier, hoe pak je het nu aan als je van abalone of imitatieparelmoer een logo in de kop wilt maken? Ik vraag me vooral af hoe je die vorm als uitsparing in de kop moet aanbrengen?
    Laatst gewijzigd door LaurentB; 17 mei 2009 om 22:40

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    @ zjef:
    Waarom maken ze die niet meer, hé.
    Dat waren tenminste "WASKNIJPERS".

    Die van tegenwoordig noem ik: aanmaakhoutjes...


    @ laurent: caul = klemblokje ???



    s
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top