Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 97

Hybrid View

  1. #1
    Super Moderator
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    3.415

    Standaard Stewart-MacDonald Dreadnought kit

    Hallo allemaal,

    Vandaag ben ik begonnen met het bouwen van een Dreadnought gitaarkit van Stewart-MacDonald, na er eerst redelijk wat over gelezen te hebben. (vooral deze site heeft nuttige informatie, en vergelijkt ook verschillende kits: http://www.kitguitarbuilder.com/)

    Het voordeel van Stewart-MacDonald voor een beginnende gitaarbouwer zoals ik is dat er bij die kit een DVD zit, waardoor bepaalde handelingen toch nog een stuk duidelijker worden dan wanneer je ze alleen uit de handleiding moet halen, die overigens ook al tamelijk uitgebreid is. Ook op http://www.kitguitarbuilder.com/ staan er nog goede, aanvullende tips.

    Maar goed, het begint allemaal met het aan elkaar bevestigen van de zijkanten door het hals- en eindblok:





    Niet heel spectaculair, maar het moet wel nauwkeurig gebeuren, omdat anders je hele gitaar scheef uitvalt.
    Laatst gewijzigd door LaurentB; 18 januari 2009 om 20:15

  2. #2

    Standaard

    Heel tof. Mijn eerste plan was een kit te kopen, maar doe het uiteindelijk from scratch. Ik lees ook nog steeds veel op het kitbuilderforum.

    Ik bouw nu onder begeleiding/les en dat bevalt goed. Succes met bouwen. ben benieuwd naar het resultaat. De StewMac kits die ik heb gezien zagen er erg OK uit.

  3. #3
    Member
    Geregistreerd
    25 maart 2007
    Locatie
    Huissen
    Berichten
    99

    Standaard

    Succes met je project. Ik heb zelf recent ook de kit gebouwd en het resultaat is een goed uitziende en prima klinkende gitaar. Het was mijn eerste bouw.
    Ik heb het bouwproces zoals de DVD het laat zien min of meer gevolgd. Wat ik een volgende keer zeker niet meer zou doen is het plaatsen van de fretten in de toets vóórdat deze op de hals wordt gelijmd. Dit omdat bijwerken van de hals met toets dan erg lastig is (en nodig was het wel).

  4. #4
    Super Moderator
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    3.415

    Standaard

    @NortherLake: dat lijkt me ook mooi om nog eens te doen, van nul af aan bouwen. Dit leek me een mooie eerste stap om vooraf te doen.

    @FreeGee: OK bedankt, goeie tip!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 juni 2003
    Locatie
    deurne/ meijel
    Berichten
    695

    Standaard

    dit lijkt me best wel ok voor de eerste bouw. En als het bouwen je dan bevalt kun je overstappen op een volledige bouw. Ik denk dat het resultaat kwalitatief ook best wel heel erg goed kan zijn.

  6. #6
    Super Moderator
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    3.415

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gengar Bekijk bericht
    dit lijkt me best wel ok voor de eerste bouw. En als het bouwen je dan bevalt kun je overstappen op een volledige bouw. Ik denk dat het resultaat kwalitatief ook best wel heel erg goed kan zijn.
    Jazeker, moet je deze samples maar eens beluisteren van StewMac kits:

    http://web.mac.com/magads/Site/MP3s.html

  7. #7
    Super Moderator
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    3.415

    Standaard Sierranden

    Tjongejonge, eindelijk heb ik weer eens wat vooruitgang gemaakt die de moeite van het fotograferen waard is!

    Ik ben bezig geweest de sierranden erop te zetten, en man man, wat is dat een gepriegel! Vooral als je eigenwijs bent en niet met een Dremel of iets dergelijks de uitsparingen wilt maken. Maar het is niet alleen trager om het met de hand te doen, maar ik geloof ook moeilijker om het netjes te doen.
    Op deze foto zie je het niet, maar echt perfect is het niet afgewerkt.

    Nou ja, ik vind het niet zo'n ramp, als-ie straks maar goed speelt en klinkt.


  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 november 2002
    Locatie
    Stavenisse
    Berichten
    5.191

    Standaard

    Een heel mooi draadje.... Mooie gitaar in wording.
    Ik ben gek op het maken van muziek.... Met bas gitaar en synthesizers. Ik neem op en mix.... Ik doe het allemaal en al heel lang.... Misschien dat ik ooit er goed in wordt...

  9. #9
    Super Moderator
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    3.415

    Standaard

    Nou nou, het kostte me nogal wat tijd om de hals grotendeels af te ronden. Gedeeltelijk omdat het veel (priegel)werk was, maar vooral ook omdat er een aantal dingen zijn die je in één keer goed moet doen, en daar zie ik dan wat tegen op.
    Het begon er al mee dat ik me verzaagde aan de toets, dus die heb ik toen maar opnieuw besteld.

    Dan de postiestippen aanbrengen; het lijkt wel programmeren, de problemen duiken op bij relatief eenvoudige zaken als deze. Eén aan de zijkant zit er dan ook gewoon goed scheef:



    Frets erin zetten vond ik ook nogal eng. Ik moest toch behoorlijk hard erop slaan, en was steeds bang dat er een stuk uit het ebbenhout zou vliegen.

    Toen moest ik bedenken hoe ik die freteinden goed af kon vijlen zonder het hout te beschadigen, want dat stond verder nergens uitgelegd. Ik heb maskeringstape op de zijkanten aangebracht, en heb gevijld titdat ik in de tape begon te vijlen, dat werkte vrij goed. De puntjes moet je daarna toch nog voorzichtig één voor één doen, dus dat is tamelijk bewerkelijk.

    Toen besloot ik mijn eigen logo in parelmoer uit te gaan voeren. Dat bleek nog niet mee te vallen zonder Dremel.
    Met een figuurzaagje kreeg ik de vorm redelijk gereproduceerd, maar steeds brak er op het laatst een stukje af. Eén pootje van de m heb ik na de zoveelste keer maar los erin geplakt, zo erg valt het niet op.
    De uitsparingen maken viel ook niet mee, dat heb ik naderhand moeten opvullen, niet overdreven onzichtbaar.





    En gisteren heb ik dan eindelijk de toets op de hals gelijmd, wat gelukkig goed ging, en vandaag heb ik de hals in vorm gevijld en geschuurd.
    Dat vind ik eigenlijk de leukste dingen om te doen, die echte houtbewerking. Dat voelt gewoon lekker aan, met zo’n beitel of vijl in de weer zijn.

  10. #10

    Standaard

    Side dots allemaal op lijn, dat valt inderdaad nog niet mee. Positie stippen trouwens ook niet, als je die zelf doet.

    Frets erin meppen gaat bij mij ook met flinke klappen; ik sta er weleens van te kijken dat alles het steeds zo goed weerstaat. Maar ik heb nog nooit de rand van de toets afgeplakt bij het vijlen van de fretuiteindes; uiteindelijk moet je toch een heel klein beetje hout meevijlen om het vlak te krijgen, en als je daar van tevoren rekening mee houdt, is er niets aan de hand.

    Tof dat je weet vol te houden En succes met het vervolg. Ik kan alleen nog maar bewonderend toekijken naar het in elkaar zetten van een dergelijk instrument.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top