Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 24

Discussie: Isoleren

  1. #1
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.692

    Standaard Isoleren

    Op dit forum is al heel wat besproken over isolatie en het isoleren van oefenhokken en studio's. Er is ook heel wat kennis over de materie hier aanwezig, maar toch gaat het af en toe nog helemaal fout als mensen met hun noeste arbeid toch te lichtvaardig denken over de isolatie.

    En dan kom je echt zwaar in de problemen en kun je alleen nog maar de boel slopen en het opnieuw gaan doen. Zoek eerst op dit forum op 'isoleren' en/of 'isolatie' voordat je begint.

    De meest gemaakte denkfout met isoleren is dat vocht van buiten komt en dat dus de dampremmende laag van de isolatie aan de buitenkant moet, dus aan de zijde waar de koude vandaan komt. Als je dat zo monteert zal het vocht dat binnen ontstaat doordat warme lucht veel meer vocht kan bevatten dan koude lucht, door het koffie en thee zetten, maar vooral door het uitademen van meerdere mensen, dat vocht zal in en door de isolatie trekken en op de binnenzijde van de dampremmende laag condenseren.

    Je glas of steenwol zal in korte tijd zeiknat worden en de boel gaat schimmelen. Lees dus eerst goed door de topics heen waar isoleren wordt besproken.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  2. #2
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.692

    Standaard

    Naam: walls.gif
Bekeken: 480
Grootte: 11,2 KB

    Hier kun je zien dat je met dezelfde materialen, maar op een andere manier toegepast een extra geluidsreductie kan hebben van 23 dB. Maar dat is denk ik dan wel weer afhankelijk van welke frequentie het is. Zo gaan lage tonen veel makkelijker door een constructie heen dan hoge tonen.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  3. #3

    Standaard

    Mooi plaatje en goed onderwerp !!

    Naast de obvious isolatie van muren etc is CONTACTGELUID eigenlijk de grootste boosdoener. Beste dat je kunt doen is dan ook de zogenaamde 'doos in doos' constructie waarin je repetitiehok zeg maar 'los' in het 'moederpand' staat. Het elkaar niet laten raken van plafonds en muren is relatief simpel, de grootste moeilijkheid is de vloer... die is dan ook direct ook het duurste om aan te pakken. Een erg mooie oplossing is een op rubber doppen staande vloer.

    Zal vast en zeker nog een mooi topic worden dit !!

  4. #4
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.692

    Standaard

    Er is al heel veel over gediscussieerd hier en met name Roman heeft daar veel in bijgedragen. Geluidsisolatie is weer andere koek als warmte-isolatie en idd is het principe een 'box in a box' maar je moet strikt de regels volgen, een enkele spijker of schroef kan de boel aardig verstoren.

    Het principe is zoals Roman dat altijd zegt: massa > veer > massa en uiteraard moeten alle contacten worden vermeden en luchtlekken zijn ook uit den boze. Maar je moet dan weer wel ventileren en dat is ook niet simpel.

    Je kunt je voorstellen dat als je twee muren maakt van blokken lood met daar tussen een laag zacht materiaal als glas of steenwol en dan heb ik het over een laag en geen laagje, dat geluid daar niet doorheen komt. Nu kost lood 3260 dollar per ton en een ton is een klein stukkie van een muur, dus dat is geen optie en bovendien is het giftig, maar het gaat om het plaatje. Zeven gipsplaten op elkaar is ongeveer 7 cm dik, net zo dik als een gibo wandje van gipsblokken. Maar door die zeven platen gaat veel minder geluid heen als door dat gibo wandje.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  5. #5

    Standaard

    Ik zal bijdragen in links, dat scheelt me een hoop typwerk

    Muren:
    http://www.nzwood.co.nz/images/uploa...%20AP-Wall.pdf
    Zo, nu maar weer's een andere "handtekening".

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 mei 2003
    Locatie
    22 Acacia Avenue
    Berichten
    11.904

    Standaard

    Stel, ik wil op m'n zolder (woonhuis) een homestudio maken, met een aardige demping. Geen live-drumstel, maar wel een gitaarversterker (>80-100Hz) die hard mag, zonder de buren te veel te kloten...

    raden jullie dan het volgende aan:
    -eerst 2 lagen gipsplaten tegen de bestaande muur.
    -balken met rubber tegen die gipsplaten
    -glaswol of evt. dat noppenschuim (5-10cm dik) tussen de balken
    -weer 2 lagen gipsplaten (met rubber) tegen te balken

    en evt. nog van dat noppenschuim als 'room deadener' aan de buitenkant van de buitenste gipsplaten?

    of zie ik hier iets over t hoofd?
    Gezocht:
    Marshall 2553 (50W) in zwart tolex. | Driftwood Mini Nightmare 6L6 | Bogner 3534 50W
    Behoorlijk de bijlman met wat gemene karbonades en versnipperingsvaardigheden ter laars.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2006
    Locatie
    Blood Mountain
    Berichten
    239

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Speeddemon Bekijk bericht
    (...)

    of zie ik hier iets over t hoofd?
    de deur, de vloer en het plafond?

    bij geluidsisolatie is net als bij een ketting de zwakste schakel bepalend.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 mei 2003
    Locatie
    22 Acacia Avenue
    Berichten
    11.904

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door onze_jef Bekijk bericht
    de deur, de vloer en het plafond?

    bij geluidsisolatie is net als bij een ketting de zwakste schakel bepalend.
    Snap ik, maar een zwevende vloer thuis maken vind ik ook weer zo wat.

    Het ging me eigenlijk vooral om overdrachtsgeluid via muren naar buren te verminderen.
    Gezocht:
    Marshall 2553 (50W) in zwart tolex. | Driftwood Mini Nightmare 6L6 | Bogner 3534 50W
    Behoorlijk de bijlman met wat gemene karbonades en versnipperingsvaardigheden ter laars.

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Speeddemon Bekijk bericht
    Stel, ik wil op m'n zolder (woonhuis) een homestudio maken, met een aardige demping. Geen live-drumstel, maar wel een gitaarversterker (>80-100Hz) die hard mag, zonder de buren te veel te kloten...

    raden jullie dan het volgende aan:
    -eerst 2 lagen gipsplaten tegen de bestaande muur.
    -balken met rubber tegen die gipsplaten
    -glaswol of evt. dat noppenschuim (5-10cm dik) tussen de balken
    -weer 2 lagen gipsplaten (met rubber) tegen te balken

    en evt. nog van dat noppenschuim als 'room deadener' aan de buitenkant van de buitenste gipsplaten?

    of zie ik hier iets over t hoofd?
    Nee, de dit is een 3 lagen system (massa-veer-massa-veer-massa). Lees dit forum en vind uit waarom dit niet optimaal is [het staat hier zelfs boven, 0_o]
    Zo, nu maar weer's een andere "handtekening".

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 januari 2003
    Locatie
    Amsterdam . . . Nuttige berichten: 13
    Berichten
    9.220
    The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.

    - Charles Bukowski


 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top