Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 19

Threaded View

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 november 2007
    Locatie
    Oost-Noord-Brabant (daar ergens)
    Berichten
    7.810

    Standaard Gitaar gestolen - wat nu ???

    Naar aanleiding van de diefstal van mijn gitaar en wat andere gitaarspullen, vroeg ik me af, wat nu? Ik heb een hoop uitzoekwerk gedaan en rondgelezen over wat te doen en wil dat graag hier delen. Wanneer je wat toe te voegen hebt, graag!

    Wat te doen:
    • Licht mensen in buurt in; Auto met gitaar erin geparkeerd bij de kroeg en gejat? Vertel het de kroegbaas, die kan andere, toekomstige slachtoffers waarschuwen.
    • Wanneer er braakschade is, maak foto's!
    • Doe aangifte bij de politie (dit kan tegenwoordig zelfs online), wees duidelijk en volledig. Ook details die in de eerste instantie niet zinnig lijken, zoals de plaats waar de spullen zich bevonden ('in de auto' is niet duidelijk genoeg! waar in de auto?)
    • Licht verzekeringsmaatschappijen in, vooral je inboedelverzekering, instrumenten zijn ook buitenshuis (zie hieronder) gedekt!
    • Neem contact op met de fabrikant van je gitaar en vertel je verhaal. Een man bij een muziekwinkel wist mij te vertellen dat sommige fabrikanten databases met gestolen serienummers bijhouden, waar winkels en afstellers bij twijfel kunnen controleren of de gitaar ooit gestolen is geweest!
    Dieven moeten hun spullen ook kwijt:
    • Houdt de tweedehands sites als Marktplaats, eBay, speurders, gitaarmarkt etc. in de gaten. Wie komt jouw oude gitaar voorbij. Probeer zekerheid te zoeken of het echt de jouwe was en licht de politie in.
    • Neem contact op met lokale muziekzaken en tweedehandswinkels. Stuur ze foto's, serienummers etc. en vraag of ze contact met je op willen nemen als ze iets zien of horen.
    • 'Zwarte' markten zijn populair bij dieven, wanneer je tijd hebt en het instrument erg dierbaar was: ga eens langs bij zo'n markt in de buurt van de diefstal en kijk rond.
    • Voer de begrippen ook gelijk even in op www.Zoekwekker.nl . Krijg je meteen een e-mail als je versterker of je effecten worden aangeboden. (dank aan kassie voor de tip)

    Verzekering:

    Muziekinstrumenten (en accesoires) die gestolen worden uit je eigen huis vallen onder je Inboedelverzekering:
    In eigen huis geld bij vrijwel alle verzekeringen een volledige vergoeding van de nieuwwaarde (ofwel: je moet er hetzelfde voor terug kunnen kopen) tot een maximum bedrag. Dit bedrag ligt voor muziekinstrumenten vaak lager dan voor andere artikelen (evenals soms juwelen etc.). De voorwaarden en bedragen verschillen per verzekering en vaak kun je je aanvullend verzekeringen, niet alleen tegen diefstal, maar ook brand, overstroming etc. zijn dan gedekt. Normaliter zijn de standaard bedragen enkele honderden, soms duizenden euro's, maar die Gibson Customshop zal vaak niet (volledig) gedekt zijn! In de voorwaarden staat vaak dat er sprake moet zijn van braakschade en er kan controle plaatsvinden op het opgegeven bedrag. Bewaar altijd bonnetjes, bankafschriften (bij tweedehands koop) en foto's.

    Muziekinstrumenten (en accesoires) gestolen worden tijdens tijdelijk verblijf ergens anders vallen ook onder je Inboedelverzekering:
    De voorwaarden en bedragen zijn (vrijwel altijd) anders en strenger / lager dan wanneer de voorwerpen zich in huis bevinden. Voorbeeld (mijn geval destijds): Gitaar lag in de kofferbak van de auto, geparkeerd aan de openbare weg. Raampje ingetikt, auto opengemaakt, spullen gejat. Dit werd gedekt aangezien de spullen uit het zicht lagen, de auto afgesloten was en er sprake was van braakschade. Mijn verzekering had echter een maximumvergoeding van 125 euro (welke dus uitgekeerd werd). Kleine pleister op de wond, maar beter dan niets!
    Weet iemand hoe dit zit met opslag in oefenruimtes? Is dit 'tijdelijk'? -> zie post van hole hieronder.


    Preventieve maatregelen

    Het zijn open deuren misschien, maar ik zeg het toch nog maar:
    • Schrijf serienummers op.
    • Maak foto's van je gear.
    • Laat je spullen niet onbeheerd / niet afgesloten achter.
    • Laat spullen niet in je auto liggen.
    • Wanneer je spullen toch in je auto laat liggen, sluit de auto goed af en leg alles zoveel mogelijk uit het zicht.
    Laatst gewijzigd door iWishmaster; 20 april 2009 om 17:24

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top