Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 14 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 134
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard gibson es125: restauratie

    Aangekregen op 31 december 2008 (echt waar)
    Uit florida, een es 150 waar een beetje mee gegooid is, denk ik.

    Zo heb ik ze aangekregen, zogezegd met enkel de rand inleg te lijmen, en dan zou ze terug in orde zijn (buiten de kop en de patch aan de jack ingang)

    totaalbeeld:


    close up van de p90,
    Hier zie je ook hoe de vernis gecraqueleerd is, een beetje jammer, mar nog heel stevig.


    De losse randinleg aan de staart, dat is te lijmen, dacht ik.


    Een heel lelijke patch naast de jack ingang, houtdraad volledig verkeerd georienteerd, en wat is daar nu weer de bedoeling van ...

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    De es 150 bestaat volledig uit multiplex, een klankkast en een element gaan nu eenmaal niet zo goed samen, dus de multiplex zorgt ervoor dat er minder feedback ontstaat.

    De bedoeling was om ze in orde te stellen, en misschien dan terug te verkopen.
    Maar toen ze uiteindelijk in m'n atelier was, bleek dat er wel meer aan was dan enkel de randinleg plakken.

    Binnenin een losse balk, en eigenlijk was heel de verlijming van rug en klankblad aan de zijkanten los, de gitaar sprong open als je ze aanraakte, de lijm was volledig 'verpoeierd' zo leek het wel. iemand enig idee hoe dat kan gebeuren???

    en die patch ....
    tja, de gitaar is blijkbaar ooit ingeplugd op de grond gevallen, en die patch verbergt het oude gat, in frut vaneen.

    De kop, daar weet ik nog geen raad mee, aanvullen? en wat met die oude verlijmde breuk, die eigenlijk het stevigst verlijmd is aan heel de gitaar.

    s

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    mooi ding, al vond ik de (ex sunburst) op die andere van je mooier. (ik hoop dat je deze sunburst wel kan houden

    Tja, moeilijk geval: hangt een beetje af van wat je insteek is:
    wil je 'm zo veel mogelijk terug in originele staat krijgen of ligt het accent meer op de gitaar terug bespeelbaar maken en cosmetisch aanvaardbaar in orde?
    Afhandelijk daarvan zou je een al dan niet een originele Gibson headstock plate kunnen bestellen om de headstock reparatie mooi af te werken.

    De knoei patch stoort me uiteraard maar lijkt wel haalbaar dit te herdoen op een mooie, weliswaar nog steeds zichtbare (so what) manier.

    Ben alleszins benieuwd. Ik zal vast niet de enige zijn die het aangenaam warm krijgt van dit soort gitaren.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 augustus 2007
    Locatie
    Veurne - België
    Berichten
    3.117

    Standaard

    Holy crap, die kop ... Ik ben ook benieuwd hoe je dat gaat oplossen.
    En die patch, tja, het is geen zicht, maar lijkt me nog het minst moeilijk om te vermaken.
    Wat ik me overigens afvraag : compenseert die brug niet een beetje veel ? Ik weet dat er toendertijd nog geen sprake was van brugzadels, maar deze lijkt me toch behoorlijk scheef te staan, of vergis ik me ?
    “Lean your body forward slightly to support the guitar against your chest, for the poetry of the music should resound in your heart.” - Andres Segovia

    GuitarPlansCollection

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Ja barno, de deze blijft, hij is alleen een beetje vuil, dus er zal een beetje aan gereinigd moeten worden.
    Voor de headstock is jou oplossing niet de goede: het zwart is enkel verf, en het logo is zo'n decal. Maar wel origineel, want de 'g' staat ook op het andere eind van de breuk.

    De patch is ondertussen verwijderd, en daaronder een heel lelijk gat van de oude jack ingang.
    En ze is al helemaal open geweest, foto's volgen.

    Het is de bedoeling om ze zo origineel mogelijk te houden, qua constructie dan, want de stemmechaniek en het staartstuk zijn al zeker niet meer origineel.

    @ kakihara: die brug staat niet helemaal juist, zo had de verkoper haar gepresenteerd, ze staat normaal volledig horizontaal, er zit wel een compensatie in, maar ik denk niet dat ze origineel is. ze ziet er ... boertig uit, grof afgewerkt, en niet wat ik al op andere gitaren heb gezien.

    s
    Laatst gewijzigd door stijnkenens; 7 januari 2009 om 23:26

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Ben ondertussen een beetje verder gegaan, niet snel, maar wel gestaag, maar ik hoop dat het wat rustiger wordt in het atelier (we zijn 107 binnendeuren aan het plaatsen in een art deco zwembad in Antwerpen, dus ik zit al 2 weken in een pool zonder water )

    Maar soit.

    Hier wat foto's.



    De patch heb ik verwijderd, en dit zat erachter, een lelijk gat, opgevuld met niet genoeg uitgeharde epoxy en wat hout.



    Zo ziet het er langs binnen uit, de gitaar is ooit eens op haar jack gevallen denk ik. (losgekomen strap??)

    omdat alles aan deze gitaar in triplex is (behalve de hals...)
    is het dus niet gemakkelijk om zo'n barst te lijmen, de helft van de losse stukjes waren al gaan lopen, dus dit is mijn optie:



    Langs de binnenkant alle lagen uitsnijden, al het losse hout verwijderen, en dan trapsgewijs naar de buitenkant werken, laag per laag (t zijn er 3)
    Het rechthoekig gat ga ik nog schuin wegsteken aan de korte zijden, aan de binnenkant, zodat de zichtbare, kleine patch er langs buiten niet uit kan vallen (mss even een tekeningetje maken voor de volgende post)

    Uiteindelijk hing alles los aan de gitaar, behalve de lining.


  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Ook een van de balken zat los aan de kant van het nek blok, en met een beetje wringen heb k die er dus uitgekregen.



    Dan maar eerst het klankblad terug gelijmd, voordat ik die balk er inlijm, zo voorkom ik extra spanning doordat ik de balk mss verkeerd zou klemmen.




    en een klein beeldje van mijn werkplek.



    Na het lijmen van het klankblad, de balk lijmen.
    Niet gemakkelijk, maar met genoeg diepe en fijne klemmen, is het mij toch gelukt. Hier langs buiten.



    En nu langs binnen, de multiplex-balk zit er om vervorming tegen te gaan. Ik zou graag de rug er ook nog op krijgn zonder teveel te wringen.



    Hopelijk vind ik volgende week wat tijd om het gat langs binnen te vullen, en dan de rug er terug op, en daarna de electronica laten testen, wss rechtstreeks bij Steff Peire, want in de winkel waar ik vaak kom sturen ze al hun instrumenten naar hem, dus waarom niet rechtstreeks gaan, altijd leuk om een collega hersteller te ontmoeten.

    spannend allemaal...

    s

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 december 2008
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    109

    Standaard

    MOOI!

    lekker veel fotos leuke gitaar; hier hou ik van!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    mooie foto's, knap werk. steff is een leuke gast en een zijn pickups zijn fantastisch.

  10. #10

    Standaard

    Beelden om van te leren!

    Is er aan de buitenkant onder die voormalige patch ook materiaal weg, behalve direct rond het gat? Zo niet, zou het naar omstandigheden toch nog meevallen, lijkt me.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top