Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 januari 2003
    Locatie
    Amsterdam . . . Nuttige berichten: 13
    Berichten
    9.220

    Standaard Piano leaning software?

    Ik weet niet waar ik het moet posten, dus hier dan maar:

    Ik ben op zoek naar software om piano te leren spelen. Ik ben erg enthousiast over Guitar Pro software als hulpmiddel bij studeren en zoek nu iets dergelijks voor de piano. Een soort MIDI-sequence achtig iets. Heeft iemand suggesties of ervaring?

    PS, ik kan geen noten lezen (nou ja een heel klein beetje) dus het zou leuk zijn als het zonder noten kan (zoals bij Guitar Pro dus).

    Thx!

    peter
    Laatst gewijzigd door telecastermaster; 2 januari 2009 om 18:07
    The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.

    - Charles Bukowski


  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2005
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    7.958

    Standaard

    Misschien niet echt het antwoord dat je wil, maar ik denk dat een piano bij uitstek het instrument is om je notenlees-skills op te verbeteren. Dat kan natuurlijk 'spelenderwijs' d.m.v. een van de duizenden pianolesmethoden waarbij je ook automatisch piano leert spelen. Als je echt iets wil naspelen op piano, dan is noten kunnen lezen ook onontbeerlijk.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 januari 2003
    Locatie
    Amsterdam . . . Nuttige berichten: 13
    Berichten
    9.220

    Standaard

    Ja, dat had ik me net ook bedacht. Is eigenlijk wel een goeie gelegenheid om het weer eens op te pakken. Nu nog een handig programmaatje..
    The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.

    - Charles Bukowski


  4. #4
    samthegreat4
    Guest

    Standaard

    je zult zoiezo je noot lees skills moeten verbeteren. In de lichte muziek is het 50% gehoor, 50% noten lezen. Ik ben zelf toetsenist, dus misschien kan ik je het 1 en ander bijspijkeren? msn zou handig zijn

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 september 2006
    Locatie
    Hellevoetsluis
    Berichten
    605

    Standaard

    Die noten boeien ook op de piano minder dan je techniek. Bedenk/lees/kijk eerst goed hoe je het beste je rug, schouders, armen, polsen, handen en vingers kan bewegen. En dat dan in combinatie met de tonen die je uit je toetsen wilt halen. Een computerprogramma gaat je daarbij niet veel wijs maken. Download liever een goede (preview) pdf van een boek (pianospelen voor dummies, etc), koop een boek, bekijk pianospelers op youtube/video, ga op les. Ga a.u.b. niet pianospelen om noten te leren. Liever andersom, als je het mij vraagt.

    Pianospelen kan trouwens ook prima zonder noten lezen.
    Laatst gewijzigd door Jeroensnake; 4 januari 2009 om 18:11

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 januari 2003
    Locatie
    Amsterdam . . . Nuttige berichten: 13
    Berichten
    9.220

    Standaard

    Bedankt voor de reacties zover. Ik zal even kort de achtergrond schetsen. Ik heb in het verleden 2x een half jaar pianoles genomen (bij twee verschillende leraren), en heb nog een jaartje met zelfstudie nog wat doorgesukkeld. Nu wil ik na een paar jaar weer de draad oppakken. Houding en vingerzetting e.d. gaan denk ik wel, maar ik ben ritmisch niet zo sterk en kan alleen simpele stukken van bladmuziek lezen. Maar op gehoor (zoals bij de gitaar) gaat het me een stuk beter af. Het voordeel van MIDI is dat je het elk tempo kunt afspelen.

    Ik heb inmiddels wel een hele zooi programma's gevonden, zoals deze:
    http://www.amazon.co.uk/s/ref=nb_ss_...keywords=piano , maar de ideale heb ik nog niet gevonden.
    The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.

    - Charles Bukowski


  7. #7
    samthegreat4
    Guest

    Standaard

    Ligt er eigenlijk aan wat je wilt gaan spelen.
    Als je echt sterk klassieke muziek wilt spelen moet je techniek heel erg sterk zijn en daarmee bedoel ik vingerzettingen, etc.
    Maar wil je meer de lichte kant op: Jazz, Blues, Pop, etc. dan kan je dat makkelijk jezelf aanleren. Ik weet niet of je een piano of keyboard thuis hebt, maar ik zou elke dag een uurtje spelen. Eerst maar is alle akkoorden leren en zoals ik al zei: ik wil je wel helpen als je vragen hebt, want ik heb zelf de nodige ervaring. (al zeg ik het zelf )

    Greetings

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2008
    Locatie
    Roosendaal
    Berichten
    345

    Standaard

    een programma als midinotate --> kun je midi files inladen en dat zet ie dan om naar standaardnotatie. dat is wat je wilt toch?

    wat ook erg leuk is, is band in a box. daar kun je gewoon een akkoorden schema neerkwakken en erover heen spelen (is meer de zelf uitzoek manier)

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top