Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 40
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 september 2004
    Locatie
    Okseldrecht
    Berichten
    954

    Standaard Suggestie: Eerst zelf denken, dan vragen?

    Valt me de laatste tijd op dat er relatief vaak erg open en 'basic' vragen worden gesteld - alsof de TS zelf nauwelijks de moeite neemt eerst even na te denken over de vraag of duidelijke informatie te geven.

    Ik bedoel bv:
    - Ik wil een nieuwe gitaar kopen en ik speel zowel blues als punk. Welke kunnen jullie aanbevelen?
    - Ik zoek een versterker tot 800 € voor in een coverbandje. Welke moet ik kiezen?
    - Somz is de speling ok noch abominbel en iz er helmaal geen tauw aan vast te knoppen.

    En daar buitelen we weer met z'n allen lekker overheen... vage vraag, vage antwoorden...

    Ik snap het doel van dit forum, en ja ik kan het overslaan (maar helaas pas nadat ik even heb moeten kijken waar het over gaat).

    Maarrr zou dat niet anders kunnen?
    - Een vraag moet een minimale inhoud/achtergrond informatie hebben (wie ben je, hoe lang speel je, welk niveau, soort muziek, budget, wat zoek je, wat heb je nu, enz enz), ofwel een soort 'template' in een sticky die je kan invullen (vooral voor de beginners).
    - Een sticky met 'beste beginners gitaren' of 'beste beginners versterkers' of wellicht 'waar te zoeken op Internet'
    - De TS kan liefst ook aangeven wat hij zelf al heeft uitgezocht, als je bij dit forum kan dan kan je ook bij Google of bij Thomann.de of Feedback.nl enz.
    - Zie ook suggestie over 'Topictitels', mee eens.
    Laatst gewijzigd door crapton; 1 januari 2009 om 10:14
    Me Crapton, you ...

  2. #2
    Moderator
    Geregistreerd
    1 maart 2002
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    28.728

    Music

    Ik ben het met je eens dat je er af en toe moedeloos van wordt om te zien hoe weinig topicstarters soms zelf gedaan hebben om aan info te komen. In mijn 'eigen hok' Effecten heb ik dat opgelost door een topic te vervangen door een gesloten FAQ. Dat lijkt zijn vruchten enigszins af te werpen. Er is net een tweede gemaakt door forumlid Nielsje, die komt binnenkort on-line. In Racks is ook een goeie FAQ, in Moderne Versterkers staat wat, in Elektrische Gitaren, kortom: er is al best het e.e.a. te vinden. Als de info er al is, is het dus wel handig om topic starters ook daarop te wijzen in plaats van alleen "gebruik de zekfunctie".
    Maar om dat te doen met koopadviezen, in de trant van: dit is een leuke beginnersgitaar, instapversterker, etc, daar voel ik persoonlijk weinig voor. We hebben een tijd die reviews gehad van gitaren in een bepaalde prijsklasse en dat werd eigenlijk meer een verzameling "deze gewldige gitaar heb ik pas gekocht" verhalen dan serieuze verhalen. Logisch, het is hier ook geen redactie van een tijdschrift, het is een verzameling particuliere meningen.
    "Het is maar een spelletje" - Confucius

  3. #3
    Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    22.707

    Standaard

    Het is ook eigenlijk de standaard forum-etiquette en op ieder forum worstelt men hiermee.
    Zo'n FAQ helpt, maar kan idd niet zo maar voor ieder probleem gebruikt worden...

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 mei 2008
    Locatie
    Westervoort (Arnhem)
    Berichten
    4.945

    Standaard

    Ik ben bang dat de enige oplossing hiervoor zou zijn om die berichten door mods te laten verwijderen. Maar het zijn meest nieuwelingen die dit soort berichten posten en die schrik je op die manier af en zo zakt op den duur (ben ik bang) de activiteit van het forum.
    Een mooie FAQ, die we al hebben, wordt niet of nauwelijks doorgelezen. Mijns inziens is dit een onoverkomelijk probleem, waar ook al eerder kritiek op is geweest. Ik denk dat de ervaren forumposters gewoon niet moeten reageren, of een nuttig bericht achterlaten.

  5. #5

    Standaard

    Allemaal samenvoegen in een nieuw "Ik koop mijn gear liever online dan bij een echte winkel, maar daar kunnen ze er geen reet over vertellen dus kom ik jullie lastigvallen-topic".

    Wizz

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wizz Bekijk bericht
    allemaal samenvoegen in een nieuw "ik koop mijn gear liever online dan bij een echte winkel, maar daar kunnen ze er geen reet over vertellen dus kom ik jullie lastigvallen-topic".

    Wizz
    +10
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pimmetje Bekijk bericht
    Kan je bij friezen sowieso dat verschil in toestanden van ontbinding ruiken?

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    flevoland
    Berichten
    1.433

    Standaard

    Het doel van een forum is om er o.a. te kunnen discussiëren. Omdat er telkens nieuwe mensen komen zul je dezelfde basic vragen krijgen, waar niemand zich overigens over ergerde terug in 2002/2003, toen er nog geen faq was.

    Nu omdat er zoveel van dezelfde onderwerpen zijn komt er een faq, wat goed is maar bij het kankeren en verwijten daaromtrent en verwijzen naar de zoekfunctie doodt dat een beetje de natuur van een forum zoals ik het ken, discussiëren en om advies vragen.

    Los hiervan zijn er altijd leden die gewillig adviseren en reageren en zijn er ook altijd leden die zich ergeren aan alweer de zoveelste topic.

    Je hier tegen verzetten is zwemmen tegen de stroming in.

    Misschien kan er een Newby gedeelte worden geopend waar men dit soort vragen naar hartenlust kunnen stellen.
    Opinions are like azzholes, everyone has one and they usually stink.

    P.S Your dinner is ready!

  8. #8

    Standaard

    En wie komt er dan in dat newby gedeelte om de vragen te beantwoorden?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje
    Ik snap niet waarom al die metalbands altijd doodshoofden gebruiken.
    Ik vind schoonmoeders veel enger.
    www.aardappeleters.net
    www.sleepwalkers.nl
    Te koop:
    Richwood Hollow body, dikke jazzbak.
    Yamaha APX-SPL II, elektro-akoestische gitaar.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 september 2007
    Locatie
    Deventer!
    Berichten
    699

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bert k Bekijk bericht
    En wie komt er dan in dat newby gedeelte om de vragen te beantwoorden?
    De NewbyMod!!
    SPAM & dus ook te koop; Lexicon MPX-1 G2 + R1 foot controller
    Ruil/inruil en dus ook gezocht: hmmm...

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.572

    Standaard

    Een nieuw jaar, een nieuwe oude discussie!

    Als de TS de search had gebruikt of zelf de topics had nageplozen, had ie kunnen zien dat dit elk jaar (minstens 2 keer) voorbij komt.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top