Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 5 EersteEerste 12345 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 41
  1. #21

    Standaard

    Vroeger had je ook geen PA systemen zoals nu. Ik geloof dat dat pas in de jaren '70 begon te komen. Het was backline en iets om over te zingen, vaak de een of andere huisinstallatie. Kijk maar eens naar filmpjes uit de jaren '50 en '60, daar zie je nooit grote PA-boxen en monitoren.

    Neem dat zinnetje uit 'Let there be rock': one night in a club called the shakin' hand, there was 42 decibel rockin' band. Kennelijk werd dat ooit als luid ervaren.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  2. #22
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.709

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Vroeger had je ook geen PA systemen zoals nu. Ik geloof dat dat pas in de jaren '70 begon te komen. Het was backline en iets om over te zingen, vaak de een of andere huisinstallatie. Kijk maar eens naar filmpjes uit de jaren '50 en '60, daar zie je nooit grote PA-boxen en monitoren.

    Neem dat zinnetje uit 'Let there be rock': one night in a club called the shakin' hand, there was 42 decibel rockin' band. Kennelijk werd dat ooit als luid ervaren.


    15 augustus 1965, The Beatles in Shea Stadium New York, spelen voor 56.000 man/vrouw. Geen PA, alleen een aantal van die zangzuiltjes die je ook in kerken ziet hangen. Niemand heeft de Beatles kunnen horen, inclusief de Beatles zelf want het gekrijs van de dames overstemde alles.



    Het eerste PA kwam met The Greatful Dad, dat was de eerste keer dat er een echt PA werd gebruikt. Overigens waren er al in de jaren 30 bassbins met vier keer 18 inch er in, waar je gewoon doorheen kon lopen en de speakers aan de achterkant bekijken. Deze stonden in grote bioscopen en waren niet transportabel.

    Hier een overzicht van de Beatles 'PA' in 1965:



    Let op die zangzuiltjes voor het podium. Of de drums werden versterkt? Nee dus.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  3. #23

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Niemand heeft de Beatles kunnen horen, inclusief de Beatles zelf want het gekrijs van de dames overstemde alles.
    Ik meen dat dat ook de reden was dat ze stopten met optreden?

    Leuk die foto's! Gek dat ik alleen de laatste niet zie op het forum, maar wel als ik de url van het plaatje kopieer en in een browservenster open

    EDIT:
    Aha, nu wel dus
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  4. #24

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Vroeger had je ook geen PA systemen zoals nu. Ik geloof dat dat pas in de jaren '70 begon te komen. Het was backline en iets om over te zingen, vaak de een of andere huisinstallatie. Kijk maar eens naar filmpjes uit de jaren '50 en '60, daar zie je nooit grote PA-boxen en monitoren.

    Neem dat zinnetje uit 'Let there be rock': one night in a club called the shakin' hand, there was 42 decibel rockin' band. Kennelijk werd dat ooit als luid ervaren.
    42 decibel lijkt me een beetje sterk, een gesprek in een stille huiskamer is al 60 decibel.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Chris Winsemius
    "Metal, wat vind jij er van?"

    Ik vind het vaak iets steviger dan plastic.

  5. #25

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Duff Bekijk bericht
    42 decibel lijkt me een beetje sterk, een gesprek in een stille huiskamer is al 60 decibel.
    Dat is ook zo. Misschien dan Bon Scott een beetje overdreef, of liever onderdreef.
    Maar toch zullen in de loop van de decennia de geluidsniveaus behoorlijk zijn toegenomen.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  6. #26
    Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    22.707

    Standaard

    Ik heb het nummer meteen maar ff opgezet (nooit een straf ) en dat zinnetje 3x langs laten komen. Er lijkt idd "42 decibel" gezongen te worden.... was me nooit eerder opgevallen.

  7. #27
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.709

    Standaard

    Is het jullie al opgevallen dat de Beatles ook helemaal geen monitoring hadden? Hoe ze hebben kunnen zingen zal een raadsel blijven.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  8. #28

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Is het jullie al opgevallen dat de Beatles ook helemaal geen monitoring hadden? Hoe ze hebben kunnen zingen zal een raadsel blijven.
    Han, de Beatles speelden in het Shea Stadium over de stadion-speakers dus er was wel iets van versterking. Maar dat stelde destijds ook nog niks voor.

    Maar de Beatles waren gewoon super-talenten....vanmiddag weer even in het boek: 'recording the beatles' gebladerd. Sgt Pepper op een 4-sporen Studer J37, wat een waanzin. De andere helden van Sgt. Pepper zijn toch echt de balance engineer Geoff Emerick en Tape-Op Richard Lush. Wat een baan hadden die gasten.......

  9. #29

    Standaard

    Op Ringo Starr's MySpace staat een filmpje waarin hij vertelt over dat optreden in het Shea Stadium.
    http://www.myspace.com/ringostarr

    Ze konden zichzelf daar niet of nauwelijks horen en het was idd de aanleiding om te stoppen met toeren.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  10. #30
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.709

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door skanky Bekijk bericht
    Han, de Beatles speelden in het Shea Stadium over de stadion-speakers dus er was wel iets van versterking. Maar dat stelde destijds ook nog niks voor.

    Maar de Beatles waren gewoon super-talenten....vanmiddag weer even in het boek: 'recording the beatles' gebladerd. Sgt Pepper op een 4-sporen Studer J37, wat een waanzin. De andere helden van Sgt. Pepper zijn toch echt de balance engineer Geoff Emerick en Tape-Op Richard Lush. Wat een baan hadden die gasten.......
    Heb je wel eens een J37 gehoord? Is buitengewoon hoor en ook vooral een lust om de binnenkant te zien, is echt zwitsers vakwerk.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top