Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 41
  1. #1

    Standaard gitaar versterker live

    Beste gitaarnetters,

    Diegenen die in een band spelen kennen het misschien wel: klachten van je mede muzikanten dat de gitaarversterker live veel te hard staat. Daar waar keyboard en zang via in-ear/ monitor op het podium versterkt word, functioneert een gitaarversterker vaak als monitor voor de gitarist. Vaak zijn het buizenversterkers die al een bepaald volume moeten hebben om "lekker" te klinken. Ikzelf heb slechts een 50 watt buizenampje die ik nog niet eens op standje 1 heb staan, maar dit word al vaak als "te hard" bevonden.

    Hoe gaan jullie hier mee om? luisteren jullie naar jullie medebandleden en offeren jullie wat volume op? Of draaien jullie juist je full-stack nog wat verder open? Of zijn er nog andere creatieve oplossingen?

  2. #2

    Standaard

    Ik zoek een midden weg. Zet dat ding in de buurt van de drummer en ga voor aan de buhn staan luisteren of ik mijn versterker hoor en de drummer op een zelfde volume. Maar dat ik het zeker niet ga overheersen.
    Als ik het te weinig vind vraag ik wat op m'n monitor als die mogelijkheid er is. Anders moet ik maar wat dichter bij m'n amp gaan staan.

    De bedoeling is om een goeie mix te vinden on stage, ik heb dan wel ut geluk dat we maar met 4en zijn, drumster, zangeres, bassist en ik. Bassist speelt zelfs zonder Amp en doet alles via zn FX pedaal wat DI out heeft.
    Dus ik ben zelf de gene die het kan maken of breken voor iedereen.

    Als je on stage een aardige sound hebt, dan speelt ook alles veel lekkerder en ja ik offer me op als de rest vind dat het te hard staat. Maar ik denk dat die klachten niet snel zullen komen.

    Op repetities roep ik wel vaker tegen de bassist dat ie te hard staat (maar hij staat ook achter z'n amp te spelen).

  3. #3

    Standaard

    Als het een combo is: zet hem een beetje schuin, zodat je het geluid op je hoofd richt ipv je voeten warm te houden. En uiteraard niet op je medemuzikanten richten.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje
    Ik snap niet waarom al die metalbands altijd doodshoofden gebruiken.
    Ik vind schoonmoeders veel enger.
    www.aardappeleters.net
    www.sleepwalkers.nl
    Te koop:
    Richwood Hollow body, dikke jazzbak.
    Yamaha APX-SPL II, elektro-akoestische gitaar.

  4. #4

    Standaard

    Met mijn inmiddels ter ziele gegane trio richtte ik de versterker vaak juist wel vanaf de zijkant naar het midden van het podium; dan konden we 'm alledrie goed horen en vanaf de kant van de PA geen gezeur dat het gitaargeluid te hard is.
    Terecht komt het gezeur vaak van de geluidmensen: als iets overal overheen van het podium knettert, kun je geen goede mix maken.

    Binnen de band helemaal geen probleem dus, maar we waren ook maar een trio en ik had alleen met een drummer en een bassist te maken. Was erg lekker.

    Maar in een grotere band kan ik me het wel een beetje voorstellen. Overigens kan een 50 W versterker verschrikkelijk hard gaan. Die van mij is 60 en heeft bij optredens nog nooit verder open gestaan dan 1/3, zelfs als er alleen maar een zanginstallatie was, geen PA.
    Misschien juist een kleinere versterker die je wat verder open kunt draaien? En hoe dan ook opletten, ben ik al de 3de die het zegt, dat je in de vuurlinie van de versterker staat. Het geluid spuit er ahw maar in een heel smalle straal uit.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  5. #5
    Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    22.707

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bert k Bekijk bericht
    Als het een combo is: zet hem een beetje schuin, zodat je het geluid op je hoofd richt ipv je voeten warm te houden. En uiteraard niet op je medemuzikanten richten.
    +1 !!!
    Koop een versterkerstandaard, waardoor dat ding iets meer richting jouw hoofd gericht staat.
    In een van mijn bands gebruiken we een paar van deze: http://www.maxguitarstore.com/store/...productID=3301

    Als je je amp aan jouw kant van het podium zet en dan op korte afstand over de grond laat blazen, horen jouw knieen 't meeste van het geluid. Iets hoger zetten helpt vaak al, maar ook niet per se als je echt compact staat.

    Te goed op je hoofd richten is overigens ook niet altijd prettig, maar dat is een kwestie van even wat proberen. Je kan daarbij overigens ook een beam-blocker proberen. Hoeft niet per se zo eentje van Weber te zijn, je kan ook zelf ff voor de test iets in elkaar knutselen dat je voor 't midden van je speaker(s) plaatst om het (hogere) geluid meer te spreiden.

  6. #6

    Standaard

    ik heb 2 jaar geleden een kleine monitor met enkel volume-regeling gekocht. speciaal voor optredens waar geen pa of monitors aanwezig waren.
    gewoon in de tweede speakeruitgang prikken. geluid van de versterker afstellen. en dan met de volume-regeling op de monitor je eigen geluid hoorbaar maken.

    ideaal!
    je hoort eigenlijk iedereen maar ook jezelf
    Te koop: Carl Martin heavy drive, 4 x Celestion G12T-75 (16ohm)

  7. #7

    Standaard

    Snap ik niet. Je gaat je gitaarversterker nogmaals versterken met een monitor. Waarom richt je dan niet gewoon je amp beter?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje
    Ik snap niet waarom al die metalbands altijd doodshoofden gebruiken.
    Ik vind schoonmoeders veel enger.
    www.aardappeleters.net
    www.sleepwalkers.nl
    Te koop:
    Richwood Hollow body, dikke jazzbak.
    Yamaha APX-SPL II, elektro-akoestische gitaar.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Ikzelf heb een 3 kanaals 100 watt top en in overleg met de geluidsman stel ik hem aan de zijkant van het podium op, hoog op een kist, zodat mn geluid op mij is gericht. Qua volume heb ik alle 3 kanalen op de helft staan en het master volume op 1/3 tot de helft (voor solo's). Uitversterkt met 2 Shure SM57 mics en ik heb zowel op het podium als in de zaal een lekker breed geluid.

    Mn laatste optreden ook zo gedaan en ik kreeg alleen maar complimenten van mn mede bandleden. De toetsenist die aan de andere kant van het podium stond kon mij prima horen en de rest ook. We zijn dan wel met een 10 mans band, dus vandaar die 100 watt

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bert k Bekijk bericht
    Snap ik niet. Je gaat je gitaarversterker nogmaals versterken met een monitor. Waarom richt je dan niet gewoon je amp beter?
    met een 2x12 speaker en een top gaat richten een beetje moeilijk.
    mijn eerste doel is om een goede bandmix neer te zetten voor het publiek. en dat is vaak tegenstrijdig met het geluid voor mezelf
    is een simpele oplossing van 50 euro en je hebt op 2 manieren goed geluid

    als we zonder pa spelen zetten we onze versterkers zodicht mogelijk bij elkaar zodat het geluid van 1 kant op komt.
    daarnaast hebben we allemaal onze eigen monitors.
    Laatst gewijzigd door joeyonfire; 31 december 2008 om 12:45
    Te koop: Carl Martin heavy drive, 4 x Celestion G12T-75 (16ohm)

  10. #10
    Moderator
    Geregistreerd
    1 maart 2002
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    28.729

    Music

    Slechts 50W? 't Is maar hoe je 't bekijkt... als -ie op standje 1 al als te hard wordt gezien is het een heel slecht instelbare amp of heb je echt heel zeikerige bandleden!
    De truuk met versterkerstandaards vond ik zelf niet prettig werken. Omdat de combo geen contact heeft met de vloer klinkt het toch allemaal wat dunner. Ik ben later overgegaan op Beamblockers en dat werkt voor mij een stuk prettiger. Betere spreiding, kast kan gewoon op de grond blijven en je hoort jezelf prima.
    Over 2x12 cabs: ik heb er bewust voor gekozen om een diagonale 2x12 te laten maken (bij Vernet), zodat je de voordelen van een horizontale en een verticale combineert. Heeft genoeg hoogte zodat -ie niet hoger geplaatst hoeft te worden zoals een horizontale 2x12 en het klinkt niet zo gefocust als een verticale 2x12. Ideale investering geweest, absolute aanrader!
    "Het is maar een spelletje" - Confucius

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top