Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 mei 2006
    Locatie
    België
    Berichten
    9.270

    Standaard Switching circuit in een gemodificeerde JCM900

    Het vorige topic was een beetje van zijn onderwerp afgeweken, daarom hier een nieuw.
    Ik ben bezig met een JCM900 ombouwen naar een JCM800, op gebied van preamp dan toch. Dit aangezien de eigenaar zijn sound veel te plat vond.
    Ik heb dus de preamp eruit gehaald en er een nieuwe gebouwd.
    Die is ondertussen af, is aangesloten, en klinkt best goed.
    Nu wilde de eigenaar wel twee kanalen houden. Daarom dacht ik de twee ingangen van een JCM800 schakelbaar te maken. Een ingang, en vanbinnen met een relais schakelen.
    Nu moest ik dit relais aan kunnen drijven. Daarom een deel informatie uit het vorige topic mee genomen, en uitgeprobeerd. Nu gebeurde er dit. (Uit het andere topic).

    Ok, eergisteren iets geprobeerd, met als resultaat ineens een hele hoop rook. Ik denk dat ik een brugcel heb opgeblazen. Ik had de grond van het circuitje gewoon nergens verder op aangesloten, aangezien ik erachter was gekomen dat de versie van JCM900 waarmee ik werk alle grond laat uitkomen op het chassis. Is dat mijn fout, of was de brugcel misschien gewoon niet goed?

    Alvast bedankt als iemand mij hiermee kan helpen.

    Dit is ongeveer hoe het er nu uitziet:
    http://img185.imageshack.us/img185/7954/voorfreni5.jpg
    Laatst gewijzigd door caliban; 25 december 2008 om 01:01

  2. #2

    Standaard

    Volgens mij heeft de gloeistroom wikkeling van de JCM900 een middenaftakking aan de massa. Dit betekend dat wanneer je de min van je gelijkgerichte spanning ook maar ergens aan massa legt, je twee van de vier diodes van de brugcel opfikt omdat deze worden kortgesloten.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juli 2005
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.732

    Standaard

    Correct. Dit probleem heeft Negative K3 Fan een tijdje geleden ook gehad, moet je ff zoeken.
    1 was genoeg, maar 2 zoveel mooier

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 september 2004
    Locatie
    twenterand
    Berichten
    1.106

    Standaard

    Misschien een idee om er een apart trafootje voor in te bouwen?

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Op zich kan het wel, maar dan moet je er alleen ervoor zorgen dat de min nergens aan GND aangsloten wordt. En op zich hoeft dat in dit geval ook niet.
    Nico


  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 mei 2006
    Locatie
    België
    Berichten
    9.270

    Standaard

    Bedankt allemaal, een aparte trafo is natuurlijk leuk, maar ik doe het voor iemand voor wie het niks mag kosten, dus is geen optie. Nogmaals bedankt voor al de antwoorden. Ik ga alles nog eens checken, ik heb een extra brugcel liggen, dus normaal kan ik het allemaal eens hermaken. Zal mijn resultaten vertellen.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 april 2005
    Locatie
    hoeksche waard
    Berichten
    332

    Standaard

    Precies.. daarom zit er ook geen ground op de tekening
    Equipment:
    Custom Audio Amplifiers 3+ preamp!, Lexicon MPX1, TubeTown EVMclone 1x12, Larrivee OM-09 met LRBAGGS Imix, Alhambra 4P, Valley Arts Standard Pro Swamp Ash, Custom Stratocaster, Epiphone Les Paul Standaard LTD red metalflake <b> TE KOOP </b>

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 juni 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    2.089

    Standaard

    Goed dat dit topic is geschreven, ik ga binnenkort ook aan de slag en dit behoed me
    voor een eventuele fout.

    Heb de spullen binnen, ik ga een 2e PPMIV schakelbaar maken.
    Enige dat ik niet heb is de spanningsregelaar, maar ik vraag me af of die echt nodig is.
    Ik ga gewoon kijken wat er gebeurd als ik gelijkricht en afvlak.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 mei 2006
    Locatie
    België
    Berichten
    9.270

    Standaard

    Ik zou bij 8 volt uitkomen, en wilde een 5 volt relais gaan gebruiken. Uiteindelijk is het een 6 volt relais geworden. In de winkel hadden ze blijkbaar geen 5V en volgens de verkoper zou dit moeten werken. Waarschijnlijk had ik evengoed zonder spanningsstabilisator kunnen werken.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 juni 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    2.089

    Standaard

    Ik heb ook 6V relais, moet er nog aan beginnen.
    Indien de spanning te hoog is kan er een weerstandje voor om spanningsval te krijgen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top