Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 juli 2005
    Locatie
    Delft
    Berichten
    9.482

    Standaard Vreemde pickup squeel/microfonische feedback

    Even snel een vraagje tussendoor

    In mijn japanse les paul zitten 2 Gibson Classic '57 pickups (zaten er origineel in). Nou had ik vorig jaar het probleem dat de brugpickup microfonisch werd/was en heb ik dus laten waxen. Maar wat bleek, de brugpickup was kapot en dus is dat toen gerepareerd. Geen microfonie meer

    Nu heb ik sinds een paar maanden weer last van microfonisch piepen op hoog volume/gain. Op beide pickups nu. Maar de piep is erg afhankelijk van de stand van mijn hand tov de pickups. Daarmee kan ik de toonhoogte en het volume 'regelen' van de piep, nogal vreemd voor een microfonische piep, dacht ik. Op de neck pickup doet hij dit minder snel.
    Ook piept hij op mijn JMP veel eerder dan op mijn Hook (beide hoog volume met redelijk wat gain).

    Wat zou het kunnen zijn? Gewoon 'normaal' microfonisch en laten waxen of toch iets anders? Andere pickups wil ik er sowieso niet in hebben, deze passen echt goed bij de gitaar.

    thnx alvast!
    Band: Hot Funk Sundae - Funky Covers

  2. #2

    Standaard

    in mijn gibson zitten die humbuckers ook.
    maar bij mij piepen ze niet hoor
    zit wel een vet geluid in
    Gibson Les Paul Slash Signature 2008, Gibson Les Paul Classic 2007, Gibson les paul Standard Faded Tobacco 2007, Epiphone Slash's Snakepit Les Paul 1995, Epiphone Slash Firebird, Gibsun Les Paul junior DC, Kauffmans Telecaster | Marshall JVM205H, Marshall 2555sl, Marshall AFD100, PRS MT15, Koch 2x12 Cab

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 juli 2005
    Locatie
    Delft
    Berichten
    9.482

    Standaard

    Bumpje voor het gitaartechnische avond volk?
    Band: Hot Funk Sundae - Funky Covers

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    ik zit te denken, maar heb geeen idee wat een oorzaak kan zijn. Ik denk dat waxpotten geen kwaad kan. gewoon lossolderen, en dippen in hete was (1/3 deel bijenwas 2/3 deel kaarsvet werkt voor mij altijd goed). zodra de bubbels weg zijn, vuur uitzetten, (bain marie!), en als de was dik is, maar NET niet hard, de pup eruit halen. en anders nieuwe pickups he.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 juli 2005
    Locatie
    Delft
    Berichten
    9.482

    Standaard

    Thnx, ik ga in januari maar eens even langs bij mijn vrienden van De Gier. Waxen durf ik toch zelf niet aan.
    Band: Hot Funk Sundae - Funky Covers

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 december 2004
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    2.809

    Standaard

    Volgens mij zijn je pickups standaard niet gewaxed potted. Dus met hoog volume/redelijk wat gain gaan ze gewoon een beetje piepen. De Seymour Duncan Antiquities in mijn Gibson doen dat ook. Maar dat is gemakkelijk te voorkomen, gewoon een beetje opletten en niet te dicht bij de versterker. En de gain niet te veel opvoeren

    Ik heb die piep trouwens nooit bij mijn Hughes en Kettner, maar wel bij mijn... JMP. Soms trouwens, niet vaak.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 juli 2005
    Locatie
    Delft
    Berichten
    9.482

    Standaard

    Dat is dus het vage, het is een Orville by Gibson 59 RI met af fabriek Gibson Classic '57's. Volgens Gibson zelf zijn alle Classic '57's die origineel in hun gitaren zitten gewaxpot, en alle aftermarket '57's niet. Waarom dat is weet ik niet.

    Maar welk type in mijn gitaar zit weet ik niet, het is geen Gibson, maar wel ooit onderdeel geweest van Gibson. Lekker vaag.

    Op mijn JMP heb ik er ook het meeste last van, mijn Vox heeft daar niet genoeg gain voor en mijn Hook is daar blijkbaar minder gevoelig voor ofzo.
    Band: Hot Funk Sundae - Funky Covers

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 december 2004
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    2.809

    Standaard

    Het is de prijs of je het echt irritant vind of dat je ermee kunt leven. Het zijn PAF's en men zegt dat het echte PAF karakter verdwijnt zodra je gaat waxpotten... of dat waar is weet ik niet. Ik ga echter niets aan mijn pickups veranderen. Super dingen!

    Gr,
    Emiel

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 juli 2005
    Locatie
    Delft
    Berichten
    9.482

    Standaard

    Tsja, ik denk zelf niet dat de pickup zelf anders gaat klinken alstie gewaxed wordt. Bovendien vind ik het echt strontvervelend en kan ik er echt niet meer leven, dus ga ik hem ze maar ff laten waxen. Thnx all!
    Band: Hot Funk Sundae - Funky Covers

  10. #10

    Standaard '59's

    Lexvandoef ik heb precies hetzelfde probleem!

    Ik heb een Gibson goldtop '57 reisue Met 57ers erin (vanaf de koop al).
    Maar de elementen hebben bij hard volume inderdaad al snel last van een soort microfonische feedback. Vooral de brug pickup. Ook het verhaal dat je met je hand voor de pickup de mate en toon van de piep beinvloed klopt.

    Ik heb er zelf ook navraag over gedaan bij Sacksioni in Amsterdam maar die had er blijkbaar ook nog niet van gehoord. Martijn van Agt vertelde mij ook dat de spoeling van de elementen niet gewaxt is en dat ik dat kan laten doen om het te verhelpen (alleen dat dit wel hoog uit je geluid haalt en dat is juist wat ik zo te gek vind aan die 57ers).
    Maar bij Sacksioni bleek dat de elementen al gewaxt waren. Dus waxen lost niets op. Wat de oorzaak wel is weet ik niet. Ik weet ook niemand die het wel weet. En ook dat verhaal met je hand voor de pickup snap ik helemaal niet hoe dat dan werkt.

    Maar goed. Ik denk ik deel het even. Had jij of iemand anders nog nieuwe gedachtes over deze pickups?

    Cheers

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top